BasBQ
Beef en Steak

Spareribs voorbereiden voor barbecue avond

 
 

jvdheuvel

Sprokkelaar
Berichten
43
We gaan met wat vrienden komende vrijdag een barbecueavondje houden, waarvoor ik bezig ben om spareribs voor te bereiden zodat we die alleen nog hoeven af te lakken en het laatste uurtje op de barbecue hoeven te worden gelegd.

Alleen nou is de gastheer vandaag ziek geworden en weet niet of hij zich voor vrijdag weer beter genoeg voelt om het door te laten gaan.

Is het mogelijk om de spareribs die ik voorbereid heb (tot en met het garen van 3-2-1 methode) eventueel in te vriezen mocht de geplande avond niet door kunnen gaan? Of is dat niet mogelijk?
 
Wat jammer niets is lekkerder dan verse, verse spareribs.

Waren ze vers of al eerder ingevroren geweest? Dat is redelijk essentieel voor advies.

Ik zou de ribben 3 uur rook meegeven, daarna 1 uur inpakken. Vervolgens de ribben met het vocht uit aluminium verpakking vacumeren en invriezen. Door ze een uur minder ingepakt te laten garen vul je het tweede uur met afkoelen en opwarmen van de ribben.

Zodra het feestje doorgaat, ontdooien en evt in de verpakking voor verwarmen in warm water en  afgrillen. Hierdoor is de kans het grootst dat ze niet droog worden.

Succes er zijn meedere wegen die naar Romen gaan.
 
Of ze eerder uit de vriezer kwamen maakt niet uit. Je gaat namelijk je product helemaal garen en dan krijgt het toch een andere nieuwe houdbaarheid. Ook vocht heb je met invriezen en ontdooien al verloren en doe je niet anders bij opnieuw invriezen na garen dan bij een product dat nog nooit ingevroren is geweest.

Dat gezegd hebbende, ik doe niet anders dan ribben (al dan niet reeds uit de diepvries) geheel garen, in vershoudfolie invriezen, en na ontdooien opwarmen en aflakken.
Eventueel kan dit ook rechtstreeks, nog bevroren, uit de diepvries, maar is de kans op uitdrogen groter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
optie 1: anders wordt jij toch de gastheer?  ;)
optie 2: als het er niet al teveel zijn, gewoon maken en lekker opeten. Eventueel het restje de volgende dag.  :D
 
Ik zou voor optie 1 gaan en een ook gelijk een volgende avond af te spreken en het dan nog eens dunnetjes overdoen met de (niet meer) zieke gastheer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan