BasBQ
Beef en Steak

Spareribs te bitter

 

Sandeman

Kooltjesharker
Berichten
144
Nadat de spareribs volgens de 321 methode van de BBQ kwamen, vonden we de smaak tegenvallen, de rub van Noskos kan het niet zijn want die hebben we eerder gebruikt. De smaak was bitter en de rooksmaak was érg aanwezig.

Ik heb één chunk kersenhout gebruikt, dat lijkt me niet teveel toch?
 
Dat klinkt als rook die te lang is blijven hangen. Wanneer rook te zwaar wordt of te lang blijft hangen kan er creosoot ontstaan wat zorgt voor een bittere smaak.
O.a. Herkenbaar door de dikke olieachtige substantie.

Kan voorkomen worden door een goede luchtstroom.
 
Dat klinkt als rook die te lang is blijven hangen. Wanneer rook te zwaar wordt of te lang blijft hangen kan er creosoot ontstaan wat zorgt voor een bittere smaak.
O.a. Herkenbaar door de dikke olieachtige substantie.

Kan voorkomen worden door een goede luchtstroom.
Heel plausibel inderdaad. Wellicht bovenste opening te dicht gehad?
 
Nadat de spareribs volgens de 321 methode van de BBQ kwamen, vonden we de smaak tegenvallen, de rub van Noskos kan het niet zijn want die hebben we eerder gebruikt. De smaak was bitter en de rooksmaak was érg aanwezig.

Ik heb één chunk kersenhout gebruikt, dat lijkt me niet teveel toch?
Hoe groot was die chunk? volgende keer halveren.
 
Dat klinkt als rook die te lang is blijven hangen. Wanneer rook te zwaar wordt of te lang blijft hangen kan er creosoot ontstaan wat zorgt voor een bittere smaak.
O.a. Herkenbaar door de dikke olieachtige substantie.

Kan voorkomen worden door een goede luchtstroom.


Maar da's dus vrij lastig als je low & slow doet toch? Er zal dan wel iets van een luchtstroom zijn maar die zal niet "optimaal" zijn als je 'm knijpt. Of begrijp ik het verkeerd? (sluit ik ook niet uit ;))
 
Maar da's dus vrij lastig als je low & slow doet toch? Er zal dan wel iets van een luchtstroom zijn maar die zal niet "optimaal" zijn als je 'm knijpt. Of begrijp ik het verkeerd? (sluit ik ook niet uit ;))
Klopt, maar je moet dus wel zorgen dat er luchtstroom is. Boven net iets verder open dan onder, zodat de rook er altijd uit kan.
 
Had je erg veel suiker in je lak/saus gebruikt op je ribben, ik las toevallig net dat dan de kans bestaat dat de suiker verbrand en dat schijnt dan ook een bittere smaak veroorzaken. :unsure:

P.S. vergeet ik bijna, bij mij staat de onderst schuif bijna dicht en boven meestal ±½ open maar dat kan bij iedere bbq verschillen.
 
Laatst bewerkt:
Vlees blijft natuurlijk een natuur product, kwaliteit van de rub kan natuurlijk ook eens verschillen, hoeveelheid hout lijkt me in deze dik in orde, was de kwaliteit goed (iemand per ongeluk weleens met rot hout gerookt?), gaar proces zelf? Ik zou niet aan mezelf gaan twijfelen, nogmaals een run doen en voorafgaand alles dubbelchecken. Succes!
 
Bij mij was zowel de onderste als de bovenste schuif bijna dicht om de temp op 110° te houden. Verbrand / te donker waren ze niet..

PHOTO_20200829_143455.jpg
 
Bij mij was zowel de onderste als de bovenste schuif bijna dicht om de temp op 110° te houden. Verbrand / te donker waren ze niet..

Bekijk bijlage 8390

Moet er zelf eens aan beginnen, maar nog geen natuur ribben gevonden.
Maar wel al een aantal runs op 100 à 110° gedaan met de KJ. Volgens het boek 'Hete Kolen' onderaan 1 vinger open en bovenaan beetje open. En zo werkt het voor mij. Enkel wel zien dat ik de klep niet te lang open laat voor bepaalde handelingen, want dan krijgen de kooltjes ineens heel veel zuurstof en wil hij wel eens oplopen.

Kan het aan je houtskool liggen ivm die temperatuur?
 
was het rookhout wel goed droog? Schijnbaar geeft te vers hout ook een bittere smaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: DRuw
Terug
Bovenaan Onderaan