Beef en Steak

Spareribs op de nieuwe Monolith

Smokie.

Pitmaster
Recent een Monolith Kamado aangeschaft nadat ik enkele jaren in de weer ben geweest met een Weber Kettle. Vandaag was het tijd voor Spareribs. In dit geval dikbevleesde ribben van de Makro.

De ribben een nacht van te voren getrimd, in de rub gezet, van Beekum Spareribs. Een zoetige rub. Vervolgens in folie ingepakt.

De dag erna de Kamado ingericht op indirecte hitte op ca 120 graden. Marabu houtskool en kersen rookhout.

Bereid volgens de bekende 321 methode. Dat kwam in de praktijk neer op het volgende:
2,5 roken, de bark zag er mooi uit en zat goed vast.
De ribben inpakken met een mengsel van gesmolten roomboter, lichte basterdsuiker en honing. Vervolgens 1,5 uur gestoomd.
Na het uitpakken nog ca. 45 minuten terug op het rooster terwijl ik de ribben 2x heb afgelakt met een saus bestaande uit Sweet Baby Ray’s BBQ saus, een flinke scheut appelazijn (ca 1/3 van het geheel), een flinke teen knoflook en vers gemalen peper.

De ribben waren goed gaar maar vielen niet van het bot. Precies goed wat mij betreft.

Ik heb jaren met plezier met de Weber Kettle gewerkt en doe dat nog steeds voor pure grill sessies maar Low & Slow gaat toch vele malen comfortabeler. Eens de temperatuur stabiel is heb je er nauwelijks omkijken naar.
IMG_1322.jpeg

IMG_1323.jpeg

Ziet er goed uit. Makro is accepté vlees dus?

lekker hoor.. ribbeltjes , altijd goed.

Mooie ribben heb jij daar😉
Daar had ik graag van geproefd.
Ze waren heerlijk. Het zonnetje, een paar pilsjes en goed gezelschap maakten het helemaal af.
Ziet er goed uit. Makro is accepté vlees dus?
Accepté vlees, ik zou zeggen dat het uitstekend vlees is. Gewoon een beetje uitkijken wat je koopt en de keuze is reuze.

Terug
Bovenaan Onderaan