BasBQ
Beef en Steak

Spareribs met eigen ingekookte marinade

 
 
 

grillmeister

Kooltjesharker
Berichten
132
Gisteren heb ik een 11 uur lange run gedaan van 3KG Pulled Pork en tja... daar kon ik uiteraard wel wat spreribs bij proppen.
Dus bij de slager 3 lekker grote ribben gehaald en zaterdag gemarineerd volgens mijn recept:

Benodigdheden marinade (voor max 4 ribs):
- spareribs zonder vlies
- 200 ml ketjap
- 50 ml olijfolie
- 4 eetlepels bruine basterd suiker
- 100 ml honing
- 2 kuipjes tomaten puree
- 1 eetlepel oestersaus
- 1 theelepel kaneel poeder
- 1 thee lepel zwarte peper
- 4 teentjes knoflook
- 1 eetlepel sambal
- flinke scheut whiskey  :D (maar pas op het laatst)

Verder benodigd:
- rookhout (bv appel- en kersenhout)
- pakje appelsap
- vershoudfolie
- alufolie

Marinade
Neem een koekenpan en laat de olijfolie heet worden.
Doe daar de uitgeperste knoflook bij en roer het er doorheen
Daarna kan de ketjap en tomaten puree erbij.
Wanneer de puree is opgelost doe je de rest erbij (behalve de whiskey)
Het is de bedoeling om deze marine in te gaan koken.
Laat het lekker pruttelen, maar blijf roeren totdat het dikker en lekker sticky wordt.
Doe dan de whiskey erbij en roer nog even goed door.
Schenk het in een schaal en zorg dat je je pan snel schoon krijgt  ;)

Inpappen
Smeer de ribs goed in en pak strak in vershoudfolie. Ik zelf doe dit de dag van tevoren zodat het goed in kan trekken.
Leg de ribs in de koelkast tot het moment van bereiding
Het beste is dat je wat van de marinade overhoudt, zodat je de ribs nog vlug kan insmeren voordat je ze serveert
LET OP: maak hier dan geen dikke laag meer van, gewoon subtiel is goed genoeg.

Bereiden
Stel je Q in voor indirect op een temeratuur van zo'n 125 graden. Voeg het rookhout toe en leg de ribs in een rek.
Na 1,5 uur pak je ze in de folie met daarbij een scheutje appelsap. Ze zijn dan al gaar, maar voor sommigen nog  niet mals genoeg.
Leg ze terug voor nog zo'n 1 a 1,5 uur.  Het is maar net hoe je je bite wil hebben.
Pak ze daarna voorzichtig uit, want de ribs zijn nu ubermals. Ik smeer ze dan nog een beetje in en leg ze nog een paar minuten op directe medium hitte. Zorg dat ze niet verbranden, want dat zou zonde zijn.
Tip: de marinade zal na een dag in de koelkast niet meer smeerbaar zijn, maar een minutje in de magnetron doet wonderen.

Serveer met genoeg servetjes en geniet!  :D







 
Mooie ribben hoor. zien er goed uit.
Bij welke slager heb je die gehaald?
 
Merci!

Een slagert bij ons om de hoek in Steenbergen.

Ze leveren tot nu toe geweldig spul: de Pulled Pork was een keurige 3.15 kg met mooie vetlaag.
Alleen heb ik toch gevraagd deze te verwijderen: we hebben immers een BGE, dus dat blijft wel mals, toch?
We kregen er ook netjes een stuk slagerstouw bij.

En het mooie van de ribs: deze doen ze zelf al ontvliezen, dus hoeven we niet zelf meer te tobben.
Nette service al zeg ik het zelf.

Alleen kunnen ze helaas niet aan een tomahawk steak komen: zo mogen geen rund leveren met bot.
En argentijns vlees kunnen ze niet aankomen.
 
grillmeister zei:
Merci!

Een slagert bij ons om de hoek in Steenbergen.

Ze leveren tot nu toe geweldig spul: de Pulled Pork was een keurige 3.15 kg met mooie vetlaag.
Alleen heb ik toch gevraagd deze te verwijderen: we hebben immers een BGE, dus dat blijft wel mals, toch?
We kregen er ook netjes een stuk slagerstouw bij.

En het mooie van de ribs: deze doen ze zelf al ontvliezen, dus hoeven we niet zelf meer te tobben.
Nette service al zeg ik het zelf.

Alleen kunnen ze helaas niet aan een tomahawk steak komen: zo mogen geen rund leveren met bot.
En argentijns vlees kunnen ze niet aankomen.

ok. das mooi.
maar welke slager dan? ik woon in Dinteloord en onze slager is niet echt ingesteld op dit soort bbq-vlees zeg maar. Niet dat ie slecht is hoor, maar een slager die hier wat beter in thuis is, is toch fijner.
En dat ontvliezen is wel prettig  :)
 
Ow juist de naam haha:  Slagerij van der Heijden
Ze zitten naast de boekhandel aan het begin van de Kaaistraat in Steenbergen.
Zelf leveren ze ook aan de BGE workshops die vanuit GreenEggTotaal.nl worden gehouden.

Leuk om te weten dat er iemand vlakbij woont  :-h
 
grillmeister zei:
Ow juist de naam haha:  Slagerij van der Heijden
Ze zitten naast de boekhandel aan het begin van de Kaaistraat in Steenbergen.
Zelf leveren ze ook aan de BGE workshops die vanuit GreenEggTotaal.nl worden gehouden.

Leuk om te weten dat er iemand vlakbij woont  :-h

ok. bedankt.
zal er eens gaan kijken. altijd handig.

en idd. zo zie je maar weer. ook in west brabant is serieus bbq-en een beetje aan het opkomen.
we gaan elkaar vast eens tegenkomen.
Houdoe!
 
Ridevi71 zei:

Neejjjjj, dat woord probeer ik juist zoveel mogelijk te vermijden %-( %-( %-(
Ik blijf gewoon een Rotterdammert  :D
 
grillmeister zei:
Ridevi71 zei:

Neejjjjj, dat woord probeer ik juist zoveel mogelijk te vermijden %-( %-( %-(
Ik blijf gewoon een Rotterdammert  :D

hahahahaha
nou, mijn beste maat is ook een rotterdammert, en heb een paar jaar in brabant gewoond voor tie terug ging, maar hij heb er toch moeite mee om af te leren  :))
 
Hallo

Vlees ziet er goed uit,

Slager in St Annaland  heeft goed vlees voor mooie prijs, v.b. Procureur 2,5 kg voor ? 8,50 / kg terwijl ik bij de keurslager hier in Dinteloord ? 14,50 / kg voor neer moet leggen , tja ...........
Slager heeft ook mooie longhaas.

Gr bakker
 
grillmeister zei:
Merci!

Een slagert bij ons om de hoek in Steenbergen.

Ze leveren tot nu toe geweldig spul: de Pulled Pork was een keurige 3.15 kg met mooie vetlaag.
Alleen heb ik toch gevraagd deze te verwijderen: we hebben immers een BGE, dus dat blijft wel mals, toch?
We kregen er ook netjes een stuk slagerstouw bij.

En het mooie van de ribs: deze doen ze zelf al ontvliezen, dus hoeven we niet zelf meer te tobben.
Nette service al zeg ik het zelf.

Alleen kunnen ze helaas niet aan een tomahawk steak komen: zo mogen geen rund leveren met bot.
En argentijns vlees kunnen ze niet aankomen.

Kan je mij vertellen welke slager dat is? Gezien het feit dat ik in Bergen op Zoom woon, kan ik natuurlijk wel een bezoekje wagen :)

Edit: Beter moeten lezen... Misschien een keer een kleine meat-ing doen :)
 
Mijn slager in Steenbergen vraagt 7,- per kg voor een goede varkensachouder.

Spareribs 9 of 10, misschien weet WollyWan dat nog?
 
9b1c9c4125e0fb9ecead2fac6cee3e3c.jpg

 
Terug
Bovenaan Onderaan