Stroom
Tondelzoeker
Vandaag wilde ik mijn spareribs eens wat anders bereiden, dan 1, 2, 3 methode. Daarvoor heb ik wel even moeten zoeken. De keren dat ik spareribs maakte, hadden ze een stevige bite, bijna droog. Misschien te heet, misschien te weinig vloeistof in de folie, misschien… noem het maar. Dus ik bedacht me dat spareribs ook in een dutch oven kunnen doorgaren, want een DO sluit namelijk goed af. En dan niet koken. Maar wel stoven. En van te voren rubben en roken.
Dus ik heb flink gezocht naar tijden en temperaturen. Ik kwam uiteindelijk op het volgende:
1. De kamado indirect op 110graden.
2. Spareribs per 2 botjes lossnijden, rubben met Beehave van de Rubclub
3. Spareribs roken met 2 chunks kersen voor 45 min tot 60 min
4. Dutch oven alvast apart opwarmen en vullen met appelsap (200ml), 3 el honing, wat boter en bbq-saus.
5. Spareribs zijn na 60 minuten uitgerookt en de interne temperatuur is zo’n 60 graden - 70 graden.
6. Spareribs in het laagje vloeistof leggen en deksel erop. Terugzetten op de kamado, indirect 130 graden (max 150 graden). Laat de DO dicht! Niet stiekem kijken… want dan ontsnapt de stoom. Na 60 minuten tot 75 minuten is de interne temperatuur 91 graden. Dus heerlijk zacht…
7. Haal de Spareribs uit de DO en kook de vloeistof een beetje in. Evt. Extra honing en bbq-saus toevoegen
8. Leg de spareribs nog even terug op het rooster. Lak ze nog even in en na een kwartiertje eraf halen.
Ik heb ook nog even een zalmmootje op een plankje gemaakt. En al groenten heb ik gekozen voor bloemkoolroosjes. Deze heb ik van eerst geblancheerd en daarna in een schaaltje gelegd en gelakt met een aangelengde currypasta.
Uiteindelijk met wat aardappelpartjes uit de airfryer afgemaakt.
Lekker hoor! Zeker voor herhaling vatbaar…
Dus ik heb flink gezocht naar tijden en temperaturen. Ik kwam uiteindelijk op het volgende:
1. De kamado indirect op 110graden.
2. Spareribs per 2 botjes lossnijden, rubben met Beehave van de Rubclub
3. Spareribs roken met 2 chunks kersen voor 45 min tot 60 min
4. Dutch oven alvast apart opwarmen en vullen met appelsap (200ml), 3 el honing, wat boter en bbq-saus.
5. Spareribs zijn na 60 minuten uitgerookt en de interne temperatuur is zo’n 60 graden - 70 graden.
6. Spareribs in het laagje vloeistof leggen en deksel erop. Terugzetten op de kamado, indirect 130 graden (max 150 graden). Laat de DO dicht! Niet stiekem kijken… want dan ontsnapt de stoom. Na 60 minuten tot 75 minuten is de interne temperatuur 91 graden. Dus heerlijk zacht…
7. Haal de Spareribs uit de DO en kook de vloeistof een beetje in. Evt. Extra honing en bbq-saus toevoegen
8. Leg de spareribs nog even terug op het rooster. Lak ze nog even in en na een kwartiertje eraf halen.
Ik heb ook nog even een zalmmootje op een plankje gemaakt. En al groenten heb ik gekozen voor bloemkoolroosjes. Deze heb ik van eerst geblancheerd en daarna in een schaaltje gelegd en gelakt met een aangelengde currypasta.
Uiteindelijk met wat aardappelpartjes uit de airfryer afgemaakt.
Lekker hoor! Zeker voor herhaling vatbaar…