BasBQ
Beef en Steak

Spareribs. 321 niet zo 123...

 

Xplosiv

Stoker
Berichten
287
Gisteren wilde ik spareribs maken op de 3 2 1 manier. Ergens heb ik me verrekend dat ik maar 3 uur nodig was... geen idee hoe dat kwam. Misschien klinkt 3 2 1 gewoon lekker snel.

Omdat het al uit de vriezer was en ik het al beloofd had, vandaag maar gemaakt.
Gelukkig had ik rekening gehouden met het slechte weer.

Maar ook was dit toch niet zo 1 2 3 gedaan. Een beetje ruzie met de temperatuur. En eenmaal na anderhalf uur in de folie al op 90 graden. Volgende keer gaat de kernmeter de in met de folie.

Maar uiteindelijk smaakten ze heerlijk en was de vrouw blij toen ze uit het werk kwam.
93d6d8d59d1be9fb6110f709283657c3.jpg
ac4ed8bfb0dcf49f7b10fbce34287d22.jpg
d3f2d5c68fdb4f0f05f36004b70c4f76.jpg
6d5e6e18a5324db5986e8399fe8e4310.jpg
8bfe16c0483b62e549689fd0998e0ac5.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Fraaie run! In principe is een kernthermometer niet nodig. Zelf doe ik meestal 3 uur roken, 2 uur ingepakt en 1 uur gelakt. Wij houden dan ook van fall of the bone. De tijd kan je natuurlijk naar hartelust aanpassen.
 
Ik heb 3 uur gerookt en 1 uur 30min in folie. Toen was ie dus al 90 graden.
Deze keer niet gelakt, maar volgende keer wel weer. Toch iets lekkerder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Vele mogelijkheden om tot lekkere ribben te komen
Deze zien er goed uit hoor
 
Prima ribbels. Ik kijk altijd even hoe dik de ribs zijn en pas daar de tijden van de 2 en 1 op aan. Bij mij gaan ze standaard drie uur op de BBQ voor ik ze inpak.
 
Zo wil ik ook wel thuis komen van’t werk
 
Ribben kunnen op alle mogelijke wijzen. In principe kun je de rest van je leven telkens een andere combinatie en manier doen :ROFLMAO:

Als ik er maak, dan zijn het verschillende combinaties van dry en wet rub en leg het zo op tafel. Geen idee meer wat er op welke rib zit, maar steeds verrassend lekker. Ook maak ik dan eentje zonder af te lakken en dat bevalt ook steeds.
 
Zien er prima uit en als de baas tevreden uit haar werk komt. Kun je het niet beter treffen toch😉
 
Fraaie run! In principe is een kernthermometer niet nodig. Zelf doe ik meestal 3 uur roken, 2 uur ingepakt en 1 uur gelakt. Wij houden dan ook van fall of the bone. De tijd kan je natuurlijk naar hartelust aanpassen.
Een beetje afhankelijk van de ribben maar ik vind ze op deze manier gerookt ook het lekkerst, zo is 3-2-1 ook bedoeld en je kan de tijd van zelf sprekend aanpassen maar dan is het toch geen 3-2-1 meer. 🤣 Vanmiddag bij de slager een paar mooie Baby backs gescoort a.s. Zondag gaan ze er weer op,
 
Laatst bewerkt:
Bij babyback ribbetjes hanteer ik over het algemeen 3 - 1 - 3/4. Drie uurtjes roken op de WSM met een paar blokjes fruithout doet wonderen. Een beetje kluiven vinden wij wel fijn. Maar zoals hierboven gemeld; ook de andere verdelingen zullen prima smaken :)
 
...je kan de tijd van zelf sprekend aanpassen maar dan is het toch geen 3-2-1 meer...
In de VS waar ze buikribben (die vaak ook dikker bevleesd zijn) smoken staat het inderdaad voor 3u-2u-1u. Maar het zijn gewoon verhoudingen.
Dus je mag prima de tijd aanpassen en het alsnog 3-2-1 noemen.

Als je pech hebt en je hebt een beetje dunne (baby back) spare ribs, dan is 3u smoken, 2u in de folie, 1u terug zonder folie echt veel te lang, is mijn ervaring. Maar dat is persoonlijk.
Dus ik pas voor onze spare ribs eerder iets van 1,5u - 1u - 0,5u toe en dat bevalt mij tot nu toe prima.

Kijk maar eens naar onderstaand filmpje, daarin legt Ralph het prima uit.
 
Gelukkig is alles netjes gelukt. Ribbels zien er netjes uit. Had best ff willen proeven.
En de tijd, is altijd ff proberen. Niets is vast.

BTW, zoek ook eens naar de Easterwood methode.
 
Terug
Bovenaan Onderaan