BasBQ
Beef en Steak

Spareribs 321 in twee dagen

 

1012sabine1985

Kooltjesharker
Berichten
214
Hoi allemaal!

Vandaag echt genoten van de heerlijkste spareribs! Je kon het botje er zo uit trekken, precies zoals wij ze lekker vinden!

Gisteren had ik al een berichtje geplaatst over dat ik spareribs klaar zou maken voor de verjaardag van mijn schoonvader. Maar helaas: zoontje koorts en verkouden waardoor het niet door kon gaan. Daarom vroeg ik jullie al om tips hoe ik het dan het beste klaar zou kunnen maken. Uiteindelijk heb ik gisteren de ribben 3 uur gerookt en 2 uur gestoomd. Vervolgens ingepakt laten liggen en vandaag (nadat we gelukkig een negatieve testuitslag hadden gekregen van mijn zoontje) heb ik de ribben uitgepakt, gelakt en gegrild. Nog bedankt voor de tips! Mijn schoonouders en wij hebben vandaag alsnog kunnen genieten van lekkere spareribs!

Hoe ik het heb aangepakt:

Zaterdagavond de ribben (van mijn lokale kwaliteitsslager) uitgepakt en voorbereid. Zondagochtend in de rub gezet. Experiment: 2 ribben volgens het recept van Jord Althuizen en 2 ribben volgens het recept van Noskos. Voor het recept van Jord de rub 'Piggy Mix' gemaakt en voor het recept van Noskos zijn eigen rub: Noskos the Sparerib.
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.32.jpeg
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.32 (2).jpeg


Zondag de briketten aangestoken en de ribben op de Weber. Blokjes appelhout en roken maar. Eerst op een rekje, maar ik zag dat ze genoeg ruimte hadden om plat te liggen. De ribben volgens Jord om het half uur gesprayd met een mengsel van appelciderazijn, whisky en appelsap. Mijn zoontje (inmiddels was zijn koorts weg) deed op zijn Weber ook gezellig mee!
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.32 (3).jpeg
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.32 (4).jpeg
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.32 (5).jpeg
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.32 (1).jpeg


Na 3 uur roken heb ik de aluminiumfoliepakketjes voorbereid. Noskos: boter, bruine suiker, agavesiroop. En voor het recept van Jord kwam daar nog bij: chilisaus, tabasco en appelsap. Ingepakt en 2 uur gestoomd. Alles op een constante temperatuur tussen de 105 en 115 graden. Inmiddels voor onszelf nog wat eerder gemaakte MOINKballs uit de vriezer gehaald. Aangezien we de spareribs pas de dag erna zouden opeten, toch maar even snel iets uitgehaald voor op de zondag. Salade en aardappelkroketjes erbij en samen met de MOINKballs een lekkere maaltijd! Ondertussen de spareribs eraf gehaald om rustig te wachten in de folie tot de dag erna.
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.32 (6).jpeg
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.32 (7).jpeg
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.33.jpeg
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.33 (1).jpeg


Vandaag na een dag werken weer lekker de BBQ aangestoken. Op hoog direct vuur eerst wat puntpaprika's geroosterd en veldsla uit ons eigen moestuintje geplukt. Samen met wat kapperappeltjes en pijnboompitten een heerlijke salade! Krieltjes doormidden, kruiden erbij en die mochten ook op de BBQ. Vervolgens de temperatuur weer naar de 105 graden teruggebracht en de spareribs mochten erop! Spannend moment om ze uit te pakken, ik had ze nog niet gezien. Maar het zag er gelijk super uit! Wat een heerlijke geur en mooie bark! Na een half uurtje ingesmeerd. Volgens het recept van Jord met de zelfgemaakte Smokey's Original BBQ-saus en volgens het recept van Noskos met zijn eigen BBQ-saus.
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.33 (2).jpeg
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.33 (3).jpeg
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.33 (4).jpeg
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.33 (5).jpeg


Het resultaat was echt top! Spareribs waarbij je het bot ertussen uit kon trekken. Zo vinden wij ze super! Dat is natuurlijk persoonlijk. De bark was top, om je vingers bij af te likken. Uiteindelijk waren beide varianten echt heerlijk. De ribben van Noskos waren iets zoeter en die van Jord waren een tikkeltje pittig, maar zeker niet té. De salade en aardappels smaakten er ook goed bij. Lekker biertje en wijntje erbij en dit was een goede maandagavond! Mooi de verjaardag van mijn schoonvader toch nog kunnen vieren. Met z'n vieren hebben we ons best gedaan, maar we hadden nog 1,5 rack over. Er zat heel veel vlees aan. Van 1 rack gaan we morgen nog smullen en de halve is naar de buurvrouw gegaan. Ter compensatie van de rook ;)
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.34.jpeg
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.34 (3).jpeg
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.34 (4).jpeg
WhatsApp Image 2021-05-31 at 22.22.34 (1).jpeg


Thanks voor het lezen en geniet van de zon deze week!
 
Dat zijn mooie dikke ribs zeg. Zien er ècht super uit! Heerlijk
 
Die voorlaatste regel... "de halve is naar de buurvrouw gegaan. Ter compensatie van de rook"

Als iedereen dit zo nu en dan deed dan waren er (bijna) geen problemen over barbecueën in de buurt. Je moet ze zo nu en dan wat lekkers voorzetten, dan zijn ze blij als je je barbecue aanstookt en nemen ze de (voor hen) overlast voor lief. (y)(y)
 
Het ziet er goed uit! Fijn dat het prima bevallen is en alles goed gekomen is met de gezondheid en de ribs
 
Goed om te horen dat ze helemaal naar wens gelukt zijn. Mooie sessie!
 
Mooie ribs. Leuke geste naar de buurvrouw. Ziet er smakelijk uit. 😋
Zoon lief heeft al een lekker T-bone op de Q. 🙃🙃
 
Mooie sessie en ze zien er geweldig uit! 😋
 
krijg er honger van! Prachtig resultaat.(y)
 
en de halve is naar de buurvrouw gegaan. Ter compensatie van de rook

Nou je het zegt Sabine, ik vond dat ook erg vervelend al die rook uit het Oosten... ik ontvang ook graag een dergelijk compensatie-voorstel.
 
Leuke side-by-side vergelijking van Noskos en Althuizen. Moeilijk om een duidelijke winnaar aan te wijzen denk ik?! Ze lijken me allebei heerlijk 🤠
 
Die voorlaatste regel... "de halve is naar de buurvrouw gegaan. Ter compensatie van de rook"

Als iedereen dit zo nu en dan deed dan waren er (bijna) geen problemen over barbecueën in de buurt. Je moet ze zo nu en dan wat lekkers voorzetten, dan zijn ze blij als je je barbecue aanstookt en nemen ze de (voor hen) overlast voor lief. (y)(y)
Precies! En de buurvrouw zei al: ik heb laatst de was maar even binnen opgehangen in plaats van buiten... oeps... sorry. Maar heb haar er nog nooit over gehoord gelukkig.
 
Nou je het zegt Sabine, ik vond dat ook erg vervelend al die rook uit het Oosten... ik ontvang ook graag een dergelijk compensatie-voorstel.
Ik zal eens nadenken over het volgende lekkere recept!!
 
Leuke side-by-side vergelijking van Noskos en Althuizen. Moeilijk om een duidelijke winnaar aan te wijzen denk ik?! Ze lijken me allebei heerlijk 🤠
Waren echt super allebei! Mijn vriend had een lichte voorkeur voor Althuizen maar voor mij en mijn schoonouders waren ze allebei top! Ook geen verschil in de malsheid van het vlees. Waren ook echt goede ribben van de slager!
 
ribs zien er heerlijk uit (y)
 
Resultaat zoet er geniaal uit. Lekker hoor. Die kleine grillMaster is ook cool.
 
Terug
Bovenaan Onderaan