BasBQ
Beef en Steak

Spareribs 3-2-1

 
 

MaartenW

Vuurmaker
Berichten
59
Na een eerdere poging low 'n slow op de weber nu een tweede poging met spare ribs. Veel informatie tot me genomen hierover en het was weer een leuke en interessante ervaring. Vanochtend om 9 uur de rub er over gedaan(rub van Noskos https://www.bbq-nl.com/3-2-1-spareribs/ met 1 extra theelepeltje cayenne) en drie uur in de koelkast. Toen de weber aan met een soort mix van minion snake idee. 1 basket voor een groot gedeelte koude briketten en aan 1 kant 8 aangestoken briketten. Wilde eerst wachten tot die op temperatuur was, maar bij 60 graden het vlees er op en 2 blokjes appel rookhout. De temperatuur liep geleidelijk op en in de eerste drie uur liep die op tot ongeveer 140, richting 150. Na wat extra water en door alles te sluiten liep die uiteindelijk weer wat omlaag. Het rookhout was toen al wel op. Na 3 uur in de folie met boter, suiker en agavesiroop. En weer terug op de bbq. Nu begonnen andere problemen te komen. De temperatuur kwam traag op gang en haalde net 115gr. Opzich oke, maar ik wilde nog ong 2,5 uur. Toen ik op 4,5 uur zat zakte de temp nog steeds, dus 6 extra briketten aangestoken en er bij gedaan. De temp bleef toen redelijk hangen op 110. Toen ze uit de folie mochten, kreeg ik de bbq niet hoger dan 100. Het laatste half uur niet eens 95. 2 extra briketten mochten niet baten. Nog wel even ingesmeerd met een zelfgemaakte bbq saus, zie de afb voor het recept. Al met al wel 6 uurtjes op de bbq en de rest van het eten (coleslaw en aardappelpartjes) was ook klaar. Uiteindelijk was ik redelijk tevreden, want hield 'm onder de 150 (eerste keer lukte dat niet helemaal) . Wel met wat schommelingen en laatste uur was wat krap met de hoeveelheid briketten die ik had. Wellicht te veel as waardoor ze verstikte, misschien te weinig briketten. Ik heb recent hi q coco briketten aangeschaft, die de volgende keer misschien voor een lange sessie ipv de fire up briketten. Het eten was overigens super lekker! M'n vriendin houdt normaal niet van spareribs, maar deze vond ze enorm lekker:)
Oja wat mij nog opviel, de kernthermometer op het rooster verschilde soms wel 40/50 graden met die in de deksel.
DSC_0217.JPG
IMG-20220416-WA0000.jpeg
DSC_0203.JPG
DSC_0205.JPG

Tussentijdse ontspanning
DSC_0208.JPG
DSC_0211.JPG
DSC_0212.JPG
DSC_0213.JPG
DSC_0215.JPG
DSC_0206.JPG


DSC_0207.JPG
 
Bij mij stond gisteren hetzelfde op het programma. Mooi resultaat hoor!

Het kan inderdaad kloppen dat er groot verschil tussen probe op het rooster en de temperatuurmeter in de deksel. Die meet hoger, waar het vaak warmer is in de BBQ. Ik ga altijd uit van mijn thermometer op het rooster.
 
De meeste thermometers hebben een stelschroefje of moertje waar je hem mee kunt afstellen.
Zo kun je op de domethermometer de temperatuur van het rooster instellen.
Gewoon het verschil in je achterhoofd houden kan ook.
 
Had wel een verschil verwacht, maar +-45 was wel veel. Ik zal eens kijken in de deksel of ik die thermometer beter kan afstellen.
 
Mooie ribben geworden, ik zou zo aanschuiven 😃 en zo met de coleslaw en aardappelpartjes is het een heerlijke complete maaltijd geworden 🍻
 
De hitte verzamelt zich bovenin, en al helemaal als er niets tussen de kolen en de thermometer zit.
40-50 graden verschil is wel bizar veel. Daar zou ik dan niet gauw op vertrouwen.
 
Ik vind die 40-50 graden verschil niet zo spannend de temperatuur waar je vlees ligt is toch waar het uiteindelijk om gaat dus op het rooster.
De ribben zien er wel errug lekker uit. ;)
 
Je meet daar waar je vleesjes indirect liggen. Je vuurfront ligt hier vandaan.
Afhankelijk van hoe je de kolen voor een long run legt (minion of snake methode) zal dit vuurfront zich verplaatsen.
De verschillen zijn wel groot, maar verder niet van wakker liggen.
Nadeel van deze Webers is dat de positie van margrietwiel en thermometer "vast" ligt. Leg je deksel er maar eens los op mbv de thermometer boven de kolen 3n dan draaien naar het indirecte deel. .

Genoeg gel*ld. Zalige spareribbies. Jammie.
 
Lekkere ribbels, gewoon lekker oppeuzelen 🤤👌🏻
Qua temperatuur beheersing, ik zie dat je nu één mandje hebt gebruikt in een soort van Minion methode, dat is echt héél lastig voor zo'n lange run.
Als ik voor de Minion methode ga gebruik ik de kolenring en diffuser plate, anders gebruik ik een snake. Veel blijven proberen en lekker eten!
 
Fraaie run! Ik weet niet of je die van de Weber kan stellen. Anders onthouden wat het verschil is ;)
 
Prima run met een lekker eindresultaat. Wat wil je nog meer

Het beheersen van de temperatuur moet je gewoon vaak doen. Ervaring.
Ook verschillende brandstof kan van invloed zijn. Het ene merk kan heter zijn dan het andere, of korter branden, etc. Focus je voorlopig op 1 of 2 merken brandstof.

Goed bezig iig
 
Lekkere ribbels, gewoon lekker oppeuzelen 🤤👌🏻
Qua temperatuur beheersing, ik zie dat je nu één mandje hebt gebruikt in een soort van Minion methode, dat is echt héél lastig voor zo'n lange run.
Als ik voor de Minion methode ga gebruik ik de kolenring en diffuser plate, anders gebruik ik een snake. Veel blijven proberen en lekker eten!
Ja, dat heb ik nu ervaren idd. Had hem zo vol mogelijk gegooid, maar haal er denk ik 4 uur mee. Snake of de rookring met plate ga ik een volgende keer proberen.
 
Je meet daar waar je vleesjes indirect liggen. Je vuurfront ligt hier vandaan.
Afhankelijk van hoe je de kolen voor een long run legt (minion of snake methode) zal dit vuurfront zich verplaatsen.
De verschillen zijn wel groot, maar verder niet van wakker liggen.
Nadeel van deze Webers is dat de positie van margrietwiel en thermometer "vast" ligt. Leg je deksel er maar eens los op mbv de thermometer boven de kolen 3n dan draaien naar het indirecte deel. .

Genoeg gel*ld. Zalige spareribbies. Jammie.
M'n deksel zit vast, kan hem wel los halen, maar er zit niet een handvat boven op bv. Voor mij is het wel goed om te weten dat er zo'n verschil tussen kan zitten. Zolang het eind resultaat er is, vind ik het prima. Al is het wel mooi als de theorie in praktijk gelijk krijgt:)
 
Mooie ribbels. Had graag geproefd
 
Terug
Bovenaan Onderaan