BasBQ
Beef en Steak

spareribs 3-2-1 in 2 dagen, do or don't??

 

Wikkes

Sprokkelaar
Berichten
46
as. zaterdag gaat er weer ge-BBQt worden, echter heb ik zaterdag geen tijd om de spareribs 3-2-1 te doen.
Nu heb ik het plan gevat om het in 2 etappes te gaan splitsen, vrijdagavond bijv. 3-1 en zaterdagmiddag het af te maken met een 1-1.
Is dit verstandig? Hebben jullie hier ervaring mee?
 
Wilco, je kan of de easterwood methode doen, en wat ik zelf nog wel eens doe is de 3-2 een dag van te voren en het laatste uurtje op de dag zelf. Als je 3-2-1 niet te lang is, anders moet je je tijden even aanpassen.
 
Dank voor je reactie Leo. De Easterwood methode is dus iets korter dan 2 uur?
Mijn voorkeur zou denk ik toch uitgaan voor 3-2-1, het duurt me in principe niet te lang maar zit komende zaterdag klein beetje in tijdnood :p
Ik denk dat ik 3-2 / 1 ga proberen, zijn er nog zaken waar ik vervolgens op moet letten? Na 3-2 uit de folie halen, in de koelkast leggen en volgende dag in de glaze en nog een uurtje in de Q?
 
ja, af laten koelen, dan ingepakt in folie in de koelkast en dan de volgende dag op tijd eruit halen en op kamertemperatuur op de Q
 
Ik doe vandaag ook 3-2 / 1 :) vanochtend de ribs op de Q, vanmiddag naar t strand en vanavond bij diner het laatste uurtje op de smoker :)
 
Weer goede info heren! Hier kunnen we wat mee! Alleen weet ik niet of ik een dag extra wil wachten als de ribbels op de Q gaan....
 
Als je rub niet te zoet is kun je ze in anderhalf uur garen op 160 graden (hier ook wel bekend als de Easterwood methode). Werkt als een tierelier. Ik doe dat vaak als ik te laat ben met starten.
Rubs met veel zoetigheid worden bij die methode wel te snel donker vind ik zelf. Als je wat zoetigheid wil moet je ze gewoon een kwartiertje voor opdienen even lakken met een BBQ sausje als een Stockyard of Blues Hog ofzo. Dikkere sauzen even beetje aanlengen met appelsap.
 
nou het is afgelopen vrijdag/zaterdag gelukt, vrijdagavond de 3-2 gedeelte gedaan en zaterdag nog een -1..ze waren heerlijk echter ik moet zeggen dat m'n voorkeur toch wel uitgaat om de 3-2-1 methode in ??n sessie te doen en ze dan meteen op te eten. Het verschil is dan dat het vlees letterlijk van de botjes valt, en dat vond ik deze keer toch iets minder.
 
Ribs...altijd lekker :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan