BasBQ
Beef en Steak

Spareribs 20 september 2019

 
 
 
 

Marcel

Pitmaster
Berichten
824
Afgelopen maanden niet veel op het forum geplaatst. Wel, gekeken en welkom geheten en mee gekeken. Toch veel de Q aangehad maar vooral om de beheersing van de mijn keramische bbq onder de knie te krijgen en bij Vuur en Rook geweest om eea aan "snoepgoed" te halen.

Vandaag is de dag dat er spareribs op het menu staan om te delen.

Maandag ribben gehaald en in de pekel gezet.(Geen foto van maar doe dit altijd) Meestal rub ik de ribben met zelf gemaakte rub klassiekers maar voor vandaag gebruik ik -NOSKOS "The Spareribs-. Wellicht mede door zijn boek, Het Vuur de Baas. ben ik onbewust be?nvloed en is zijn rub ook in mijn snoepmandje terecht gekomen. Het boek is goed en leest lekker weg dus de rub zal ook wel goed zijn en lekker weg happen.

Na de ribben te hebben gerubt (deze smaakt nu al lekker) en ze op "kamertemperatuur" heb laten komen zijn ze vandaag rond 13:00 op de Q gegaan.

De 3,2,1 methode in het achterhoofd, vooral de tempratuur van de Q als van de ribben in de gaten gaan houden.

As we speak, komt er een stormachtig buitje aan. Dit terwijl et tot nu echt heerlijk was.

Straks meer
474dcbf95b9f8e17555c0ebedd81b9ea.jpg
 
Spareribs altijd +1, ik krijg er nu ook weer zin aan  :blush:
 
Goed bezig Marcel.
En kun je ondertussen al lezen en schijven met The Basterd? Je ribben zien er iig al veelbelovend uit. Kom maar op met de rest van de foto?s
 
Zoeven ingepakt met honing, appelsap, roomboter en een mix van bruine en witte suiker. (Hoe maak je inhemelsnaam foto's hiervan als je handen onder de heerlijke vette zoetigheid zitten )
Ik hoop dat de basterdsuiker niet confilcteerd met de rietsuiker in de Rub van NOSKOS.

De Q ondertussen naar 130 graden en de ingepakte ribben weer terug gelegd. De planning is om 17:45/18:00 te eten.

Ik hoop dat de kerntemratuur op 68/70 zit om 17:00 ander wordt het later.....

6a62a9430974677e912f7eecd2f24ed5.jpg
 
Lekker bezig!

(Suiker in de Basterd = basterdsuiker? )
 
Op schema . En wat smaakt het nu al lekker.

Ter info, voor de oplettende lezer. Ik had 6 ribben gehaald en voor vandaag de borstkant (voortste 6) van de ribben gemaakt.

De andere 6 halen de viezer niet als ik dit zo proef .
45f421227ad1565ed5c59cbfc539ccf2.jpg
aa16f2186f1d54975a2bc95cc9b8a41a.jpg
 
Aan de kleur te zien zit je redelijk op mijn schema. Mooi hoor!
 
Worden prima ribben, eet smakelijk straks. ;)
 
In een woord, HEERLIJK gegeten.

De spareribs waren super mals, het vlees liet mooi los van de rib maar was niet te ver. Smaak was echt top, is echt een lekkere rub om een keer spareribs mee te maken.


Bedankt voor het kijken...
Groetjes, Marcel
=============

@Bram, qua beheersing van mijn keramische BBQ gaat het idd goed, sinds mei tot nu heeft deze minstens 4/7 dagen aan gestaan. Van pizza, tot vis roken, high and fast, low and slow voor 14 uur. Houtskool vraagstuk, wat past bij mijn; Ik heb vele verschillende soorten geprobeerd en uiteindelijk op de Black Range uit Argentini? uitgekomen naast de Mangrove.
Zuurstof beheersing, dus tempratuur, aansteken op hoeveel plekken, rookhout en hoe dit later eenvoudig toe te voegen zonder de setup te verstoren. Ook wel wat dealer issues gehad mbt top ventilatie (margrietschijf) tot zelfs een nieuwe kamado aan toe. Uiteindelijk allemaal naar tevredenheid opgelost door 200 Fahrenheit. Het is in deze toch vaak de toon die de muziek maakt.

De rede voor mij om een keramische BBQ aan te schaffen zal zich de komende maanden moeten bewijzen. Want juist vindt ik het leuk om lekker buiten in de tuin te rommelen met een Q die ik niet meer hoef te voorzien van isolatie platen, dus laat de winter maar komen, het beloofd een hele strenge te worden.

Wat vind jij Bram? Op het forum voortaan hebben over "Kamado" en niet iedere keer moeten schakelen tussen groen, rood, zwart, grey, etc. Wat doet het er toe.
Iedereen met een keramische Q heeft naar eigen behoefte een keuze gemaakt voor 'n Kamado toch?
Ik heb me zelf goed verdiept heb in zaken die ik belangrijk vindt waar voor mij een keramische Q aan moet voldoen. Waarom zal ik Y of Z kopen als X al volledig aan mijn behoefte voldoet. Maar goed dat is hoe ik er in sta en wellicht niet voor hier.





8a3d3fbf29eb42a177a78ba8d739a8f1.jpg
 
Ribben ziet er top uit. Zo heurt het kerel
Dat moet smullen geweest zijn. Had graag een ribbetje mee gepikt.

En van mij mag je het noemen zo je wilt. Je mag best trots zijn op je Q en het beestje gewoon bij de naam noemen. Het gaat er vooral om dat we lekker veel plezier aan het bereiden van onze gerechten hebben. En zo te zien vermaak je jezelf prima
Dus voortaan ons niet meer zo lang in afwachting laten en kom maar op met die foto?s
 
Bram zei:
Ribben ziet er top uit. Zo heurt het kerel
Dat moet smullen geweest zijn. Had graag een ribbetje mee gepikt.

En van mij mag je het noemen zo je wilt. Je mag best trots zijn op je Q en het beestje gewoon bij de naam noemen. Het gaat er vooral om dat we lekker veel plezier aan het bereiden van onze gerechten hebben. En zo te zien vermaak je jezelf prima
Dus voortaan ons niet meer zo lang in afwachting laten en kom maar op met die foto?s
Dank je, was heerlijk en op....

Leuke, lekkere mooie gerechten.
Ik ga de komende maanden, nu al blind voor de "foto-opdrachten" en hoop er naast heerlijke gerechten veel mooie plaatjes te maken op "The Basterd Urban Large 2019"
 
Lekkere ribbels had ik wel een paar stukken van willen proeven
 
Marcel zei:
hoef te voorzien van isolatie platen, dus laat de winter maar komen, het beloofd een hele strenge te worden.

Wat vind jij Bram? Op het forum voortaan hebben over "Kamado" en niet iedere keer moeten schakelen tussen groen, rood, zwart, grey, etc. Wat doet het er toe.
Iedereen met een keramische Q heeft naar eigen behoefte een keuze gemaakt voor 'n Kamado toch?
Ik heb me zelf goed verdiept heb in zaken die ik belangrijk vindt waar voor mij een keramische Q aan moet voldoen. Waarom zal ik Y of Z kopen als X al volledig aan mijn behoefte voldoet. Maar goed dat is hoe ik er in sta en wellicht niet voor hier.

Spareribs zien er goed uit! Bij mij staan ze binnenkort ook weer op het menu krijg er nu al zin in.

Wat betreft bovenstaand verhaal moet ik me toch bij je aansluiten. Ik heb zelf dan wel een Kamado Joe 2 gekocht maar ben het helemaal met je eens dat een ander merk ook al prima zou kunnen voldoen. Natuurlijk helemaal afhankelijk van je eigen wensen. We rijden tenslotte ook niet allemaal een Mercedes, een kia of welk ander merk brengt je ook gewoon van A naar B. hetzelfde geld voor kamado's
 
Terug
Bovenaan Onderaan