BasBQ
Beef en Steak

Sparerib honing-teryaki

Hakkenbijltje

Sprokkelaar
Berichten
35
Ik wilde even wat experimenteren en toch op een ander manier spareribs maken dan de 3 2 1 methode. Na een zoektocht op diverse sites en YouTube kwam ik bij NasQ (Marcel) terecht dus credits gaan naar hem. Ik heb zijn recept gevolgd gisteren https://www.nasqbbq.nl/teriyaki-honing-spareribs/

Rub​

  • 1,5 eetlepel Bruine Bastardsuiker
  • 1 theelepel Gerookt zeezout
  • 1 eetlepel Gerookte paprika
  • 1/2 eetlepel Knoflookpoeder
  • 1/2 eetlepel Uienpoeder
  • 1/2 eetlepel Zwarte peper
  • 1 theelepel 5-spice poeder

Marinade​

  • 150 ml Honing
  • 50 ml Soy Sauce
  • 50 ml Ketjap Manis
  • 20 ml Rijstazijn
  • 1 eetlepel Siracha saus
  • 2 teentjes Knoflook geraspt of geperst
  • 1 duimdikke Gember geraspt

Instructies​

  • Begin met de voorbereidende werkzaamheden, meng alle ingrediënten van de rub en hussel ze goed door elkaar.
  • Pak een pannetje en voeg alle ingrediënten voor de marinade samen en zet deze boven het vuur, laat deze koken en daarna een paar minuten zachtjes door pruttelen. Haal daarna het pannetje van het vuur en laat deze vervolgens afkoelen.
  • Pak de spareribs erbij en snij oneffenheden en grote stukken vet eraf. Haal vervolgens ook het membraan aan de onderkant van de sparerib eraf.
  • Dep de sparerib schoon en droog. Strooi vervolgens, naar smaak, de rub eroverheen.
  • Steek de BBQ aan. Je richt deze in voor een indirecte set-up met een richt temperatuur van 140 graden Celsius.
  • Voeg de rookhout toe en leg de spareribs op het rooster.
  • Zeef de Teriyaki saus om de restjes gember en knoflook eruit te halen en zet deze na een uurtje op de BBQ om weer warm te worden.
  • Na 1,5 uur ga je kijken of de rub vastgeplakt zit aan de sparerib. Als dit zo is, kun je beginnen met het bedruipen van de sparerib met de Teriyaki saus. Herhaal dit 3x om het half uur.
  • Na de derde keer, kijk je na een half uur of de malsheid van de sparerib naar wens is. Dit doe je door te prikken met een tandenstoker of thermometer. Deze moet schoon uit het vlees komen en weinig weerstand bieden.
  • Als de sparib nog niet zo ver is, laat je hem steeds weer een half uurtje liggen en controleer je opnieuw. Als hij klaar is haal je hem van de BBQ.
  • Bestrooi de sparerib met wat sesamzaadjes en serveer samen met een heerlijk bijgerecht zoals benoemd in dit artikel

Ik was 1 ding vergeten... Juist de sesamzaadjes😅

PXL_20230603_144411376.jpg


PXL_20230603_112946523.jpg


PXL_20230603_112354819.jpg
 
Dat zijn prima ribben zo te zien.

Lekker hoor. 😋😋
 
Fijn dat @Frits die lust.
Schuif ze maar eerst naar mij door. 😂😂
 
Terug
Bovenaan Onderaan