BasBQ
Beef en Steak

sparerib allereerste low&slow sessie

albertvv

Tondelzoeker
Berichten
11
Zoals de titel al zegt mijn 1e keer betreffende low&slow, sterker nog zelfs op het gebied van bbq-en als we grillen niet meerekenen. Mijn interesses betreffende koken (waarmee al jaren aan het experimenteren) de laatste tijd verleggende richting southern comfortfood en daardoor de vele mogelijkheden betreffende bbq-en ontdekkende mijzelf maar eens ingelezen. Hier terechtgekomen als ook op een paar andere sites met gerechten, uitleg enz. Als eerste maar eens sparerib proberen, recept van bbq pitboys, ribs besteld bij beefensteak en gaan met die banaan. Vooraf mezelf wel realiserende het niet in 1x onder de knie te hebben (lopen leer je ook niet in 1 dag). Van start met de marinade van sinaasappelsap, citroensap, een uitgeperste limoen, water, zout en rode peperflakes. Dat laatste was nog een zoektocht maar uiteindelijk bij de AH een pepermolentje gevonden met de flakes, de ribs moesten hier min 3 uur in heb dit gistermiddag gedaan (ik weet het eigenwijs afwijken van recept) wat achteraf een gepeperd smaakje aan het geheel gaf, vindt ik zelf niet erg maar niet iedereen houdt ervan.
De rib in de marinade:
Foto-MZTDXSIY-D.jpg


Na marineren in de rub, toeval wil dat de rub uit het recept dichtbij de rub kwam welke ik de laatste tijd heb geprobeerd en aangepast tot mijn eigen smaak, dus mijn eigen rub gebruikt.
Foto-YTRGE8HC-D.jpg


Smoker op temp gebracht tot 275 gr Fahrenheit en nu begint een onbekende wereld nl no looking just cooking. Volgens recept pas na een uur kijken en vanaf dan ook beginnen met regelmatig sprayen met sinaasappelsap en bestrijken met peper bourbonsaus. De laatste bestaat uit bourbon, basterdsuiker, tabasco, boter, mespuntje zout en (alweer) een tl peperflakes. Nu had ik geen bourbon in huis maar wel een hele goede whiskey, in de video van het recept zag ik dat ze JD gebruikten maar ik weet dat mijn whiskey een zachtere smaak heeft dus deze gebruikt.

Na een uur:
Foto-QPGRZ8O6-D.jpg


Tussendoor sprayen en strijken:
Foto-OHCYWKOP-D.jpg


Resultaat na 2 uurtjes:
Foto-NXBONONP-D.jpg


En het uiteindelijke resultaat:
Foto-N47YEK3C-D.jpg


Dingen geleerd en aanpassingen voor de volgende keer? Zeker weten, hoewel de smaak goed was was deze toch iets te pittig. In vervolg dus korter in de marinade. Verder de hele tijd rookhout gebruikt, hoewel niet nadelig op de smaak in vervolg beperken tot +/- 1,5 uur voor een mooiere presentatie. Verder de gaartijd van 3 uur aangehouden uit het recept + nog een ruime 15 minuten, hoewel feitelijk gaar en heerlijk mals toch een paar kleine plekjes kunnen vinden die nog een 10 minuten konden gebruiken.
Hoewel wat aandachtspunten zeker tevreden met het resultaat en niet onbelangrijk de smaak was goed.
 
Zien er heerlijk uit!
 
Des te meer heb je zelf ;)
 
noskos zei:
Des te meer heb je zelf ;)

Je hoort mij ook niet klagen  :D. En...ik heb nog een kilo ribs en een buikspek van 1,3 kg in de vriezer + nog een week vakantie. 3x raden hoe die vrije tijd wordt ingevuld  B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan