BasBQ
Beef en Steak

Spare ribs

G.de.Wilde

Tondelzoeker
Berichten
2
Wat ik vragen wil kun je als je de 3-2-1 methode wilt toepassen ook bij het deel van 2 uur de spareribs in een aluminium bak doen en dan afdekken met aluminiumfolie en deze bak vullen met wat vocht bijv. appelsap of zo en wat voor temperatuur moet je dan handhaven.
 
Gewoon proberen, alleen neemt het meer ruimte in dan ingepakt in folie, temperatuur niet wijzigen.
Het vocht zou vooral zijn om het vlees ook te stomen dus zorgen dat je het het goed afdekt inderdaad.
 
En stoom is 100C. Ikzelf ben geen voorstander van folie wikkel.
Maakt bark snel te zacht voor mijn smaak.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

 
henri.wolbrink zei:
En stoom is 100C. Ikzelf ben geen voorstander van folie wikkel.
Maakt bark snel te zacht voor mijn smaak.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
begrijp de zachte bark  , is in korten van de folie wikkel tijd een logische actie  , doen we toch  3-1,5-1,5  uur  er van maken  of mogelijk de tijd nog meer aanpassen .

wie doet  dit?
 
Iedereen is imo veel te gefixeerd op tijd en interne temperaturen.
Mijn ribben gaan low en slow op de grill tot ze beginnen te garen. Wanneer stugge structuur begint af te breken.
Dit kun je zelf controleren middels buig test of tandenstoker test.
Dan even aflakken nog op hoger vuur afwerken.
En totaal tijd is alleen een grove schatting. Maar zo afhankelijk van factoren als;
- Ras van ribben
- Leeftijd
- Voeding
- Manier van snijden
- Begin temperatuur
- Type oven
- Etc....

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

 
Iedereen is imo veel te gefixeerd op tijd en interne temperaturen.

begrijp je reactie  ,  gevoel en ervaring zal je kennis vergroten , dan laat je alle richtlijnen los .
Alhoewel , de richtlijnen wel handgrippen zijn omdie ervaring op te bouwen .
 
Joop130 zei:
Iedereen is imo veel te gefixeerd op tijd en interne temperaturen.

begrijp je reactie  ,  gevoel en ervaring zal je kennis vergroten , dan laat je alle richtlijnen los .
Alhoewel , de richtlijnen wel handgrippen zijn omdie ervaring op te bouwen .
Klopt.
Wrapped, oftewel Texas Crutch, is van origine een truuk om bij competities toch je product op tijd klaar te krijgen.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

 
Joop130 zei:
Iedereen is imo veel te gefixeerd op tijd en interne temperaturen.

begrijp je reactie  ,  gevoel en ervaring zal je kennis vergroten , dan laat je alle richtlijnen los .
Alhoewel , de richtlijnen wel handgrippen zijn omdie ervaring op te bouwen .
En qua ervaring opbouwen geef ik je ook volledig gelijk.
Maar dit moet je jezelf dan wel forceren.
En vraag me af hoeveel dit leerproces echt serieus nemen. En zich in het proces verdiepen.
Voorbeeld;
Ik werd laatst gevraagd om een vriendenploeg te helpen met een groeps barbecue. Gaf ze een aansteker en een zak houtskool. Naast de tafel met diverse zaken voor voorbereiding.
Op een afstandje met een biertje geweldig zitten lachen met een van de oudere leden.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

 
Leed vermaak? :D
 
Hans zei:
Leed vermaak? :D
Absoluut.
Takken sprokkelen en veel onderlinge adviezen.
Maar weinig resultaat.

Ogen vielen open toen ik een paar servetten propte en overgroot met wat olijfolie. 1x aansteken en weer wegliep.
Terwijl de heren nog pijn aan hun duimen hadden van de aanstekers.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

 
Hoe simpel kan het zijn.  ;)
 
Is niet heel erg gefixeerd, een 3-2-1 run heeft bij mij nog nooit exact 6:00uur geduurd, maar normaal low en slow zonder texas crutch duurt nog wel een aardig stukkie langer.
Zeker beginnend met low en slow is het prettig als je een handvat hebt om een in basis mooi resultaat op het bord te toveren.
 
BasM, + 1

Het gaat om de manier van en niet om de exacte tijd.
Je moet altijd in de gaten houden hoe je ribben reageren want geen een stukje vlees is gelijk.
 
Hans zei:
BasM, + 1

Het gaat om de manier van en niet om de exacte tijd.
Je moet altijd in de gaten houden hoe je ribben reageren want geen een stukje vlees is gelijk.

Een slager zei onlangs  ik ben blij met al die kerntemperatuurmeters en gadgets , nu kan iedereen ineens vlees klaar maken .
 
Joop130 zei:
Hans zei:
BasM, + 1

Het gaat om de manier van en niet om de exacte tijd.
Je moet altijd in de gaten houden hoe je ribben reageren want geen een stukje vlees is gelijk.

Een slager zei onlangs  ik ben blij met al die kerntemperatuurmeters en gadgets , nu kan iedereen ineens vlees klaar maken .
Kan of denkt. Als hij het niet met een grote ironische glimlach zei. Dan zou hij mij n??it terug zien.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan