BasBQ
Beef en Steak

Spare ribs op de wijze van Noskos

 

theDude

Kooltjesharker
Berichten
110
Wel, ik had vandaag een dagje het huis alleen met nog wat tuinwerk te doen. En wat is er dan beter om ondertussen voor een eerste low & slow te gaan. Ik had bij de slager enkele lekkere latjes ribben gevonden, dus die moesten eraan geloven.
Ik heb deze klaargemaakt volgens de 3-2-1 methode van Noskos. Wat me in het boek niet helemaal duidelijk was was of de fase in folie op de BBQ was, of niet. Na nog wat opzoekwerk bleek dus op (het is dan ook een eerste keer ;) ) In de folie had ik trouwens boter, agavesiroop en bruine suiker gebruikt. Met op het einde nog een lekker BBQ sausje van de slager.
Qua uitvoering was ik er eigenlijk erg blij mee. De BBQ bleef mooi stabiel tussen 105 en 115 graden, zonder kolen bij te vullen. Wat me (nog) niet lukte was de BBQ helemaal stabiel te houden: ik zat op lange golven van zo'n 30min waarin de temperatuur geleidelijk toenam of afnam (met zo'n 5 à 10 graden), tot ik een beetje aan het luchtroostertje draaide. Op zich niet erg, maar ik moest dus wel in de buurt blijven. Zou het volgens jullie te doen moeten zijn om die temperatuur volledig vlak te krijgen zodat deze 3u stabiel blijft zonder ernaar te kijken? Of moet ik dan al met een controller gaan werken?
The proof is in the eating uiteraard, en dat was top! Echt zalig lekkere ribbetjes, goed mals maar met toch nog wat bite. Dus ik heb ervan genoten!

Maar goed, enkele sfeerbeelden van de BBQ-middag:

Ribbetjes met kruidenkorst na 3u garen
XH1A5739s.JPG
XH1A5740s.JPG
XH1A5742s.JPG


XH1A5745s.JPG


hmmm bijna klaar!
XH1A5747s.JPG


en het resultaat, op Belgische wijze met een frisse Duvel :)
XH1A5750s.JPG


XH1A5738s.JPG


XH1A5744s.JPG


XH1A5748s.JPG
 
Mooi ribbetjes en gezonde tomaatjes en gerste nat erbij
 
Ziet er geweldig uit. Zal zeker goed gesmaakt hebben

Is het mooi gegaan met de kolenring en heatdeflector?
Hoeveel kolen heb je hier toegevoegd.?
Dit toolltje stzat bij mij nog opgebruikt in het schuurtje
 
Laatst bewerkt:
Ziet er geweldig uit. Zal zeker gied gesmaakt hebben

Is het mooi gegaan met de kolenring en heatdeflector?
Hoeveel kolen heb je hier toegevoegd.?
Dit toolltje stzat bij mij nog opgebruikt in het schuurtje

Bedankt, het was inderdaad een feestje in de mond.
Een kolen ring heb ik niet gebruikt, gewoon kooltjes verdeeld over de kolenrooster. En dan de deflector erboven. Voor mij was het ook de eerste keer dat ik deze gebruikte, maar het werkte wel goed. Ik had een 80tal kokosbriketten gebruikt schat ik, waarvan de helft al eens gebrand had. Moet nog eens kijken hoeveel ervan overschiet nu. Aanmaken was met minion methode.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Ziet er heerlijk uit daar had ik graag een hapje van mee gegeten

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
 
Mooie plaatjes! Ik denk dat als je zulke sessies vaker doet je de bbq beter leert kennen en je zelf veel meer de controle gaat aanvoelen
 
Ik zeg geslaagd met een griffel!! Top ribbeltjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan