BasBQ
Beef en Steak

Spare ribs, maar dan??

 
 
 

KippetjeHaasje

Kooltjesharker
Berichten
137
Vorige week de bcc. maar nu vrij dus tijd om de ribs te proberen.
dus naar de slager die had 2 rackjes.
Gister in de rub
2014-01-17+22.59.54.jpg
2014-01-17+23.02.56.jpg


vandaag een hitteschild freubelen
2014-01-18+09.58.41.jpg


Vuur aan en ribs op de q
2014-01-18+15.15.28.jpg


ondertussen wat saus maken om ze later mee in te smeren.
Apple Bourbon Barbecue Sauce
wat een bende gaf dat.
2014-01-18+14.59.12.jpg


Ziet er prima uit dat pluimpje
2014-01-18+15.16.26.jpg


Vrouw lief kon ik niet verleiden, dus voor haar op italiaanse keuken geinspireerde hamburger gemaakt.
2014-01-18+19.33.53.jpg


En na 4,5 uur de ribs klaar. :p
2014-01-18+19.31.22.jpg


Juist,
:-/ en toen de eerste hap. ik moest flink me best doen, teveel om er een hap af te krijgen. niet wat ik verwacht had. bleek achterste ribs (plaats op q) te zijn, en die waren dus niet gaar?? Andere rack was gaar maar niet heel overtuigend. Smaak prima mede door de saus, maar had het soepeler verwacht.
Na nog een uur de rest ook gaar. En lekker hoor.
:-S Maar help mij aub:
-Ik heb niet vaak gekeken, ongeveer om de 45 a 55 min.
-temperatuur was bijna gehele tijd 150-160c
-deed 2,5-1-1
-opening zat aan andere kant van vuur.

Enige wat ik zelf kon bedenken was dat de luchtcirculatie niet goed was?

Arthur

 
Als ik op foto 3 en 5 kijk zie ik je thermometer recht boven de kolen zitten.
Wanneer je die meeting hebt aan gehouden is het bij je ribben veel kouder geweest.
 
de beste manier om te checken of je ribs goed zijn is met een sateprikker in het vlees prikken. het moet voelen als je de sateprikker door boter prikt. het is moeilijk te zeggen waar het aan ligt. Bert heeft een punt, maar het kan aan veel zaken liggen. Een sparerib op tijd maken is nooit een goed idee, tijd is slechts een indicate. Heeft namelijk ook met de kwaliteit van je vlees, vetheidspercentage e.d. te maken.
 
@bert, ja foto laat dat zien en dat bedacht ik me ook dus kwart slag gedraait. Zo gaf thermometer beter waar. Want die zat op 200-250.
Dat van die sate prikker is wel een mooie. En idd  strak op tijd misschien niet heel handig. Wat ook bleek toen het nog een uur had gestaan.
 
Owwww.. :( zo jammer! De hele middag verheugen en dan dit..... Ik weet hoe het voelt, heb het zelf de eerste keer met PP gehad.... Maar goed, hier leer je weer van zullen we maar zeggen.
Bij mij gaf mijn  Q  niet de goede temp. aan. Toen direkt een klein oventhermometertje gekocht, deze zet ik nu altijd naast mijn vlees in de Q. Zo ook vandaag in mijn Smoker en ook die buitenste thermometer wijkt af zag ik....
 
Je bent in ieder geval op de goede weg door hier om advies te vragen. En het blijft natuurlijk een open deur intrappen, maar al doende leert men. Nu je deze adviezen hebt gekregen is het natuurlijk een mooi excuus om zo snel mogelijk weer een nieuwe poging te doen voor de perfecte rib's  B-)
 
@Stoker Joop
Dank je artikel leest lekker weg en legt het goed uit.
Ik kom tot conclusie dat mijn verwachting was dat vlees van bot zou vallen niet klopt en ook niet hoort. er moet zeker nog:"Properly cooked ribs will pull cleanly off the bone with your teeth, but they will still have some resilience and chew". dat was bij 1 het geval de ander was onder gaar. ik ging ook in de war door wat rozig vlees. maar begreep van dit plaatje waar artikel naar verwees:
anatomy_of_a_rib.jpg

Dat met rook er wel wat roze (smoke ring)mag zijn.
dus blij met je artikel heb ik het toch minder slecht gedaan dan gedacht.

evengoed snel weer opnieuw proberen. ;)
Bedankt,
Arthur
 
Als je je draai eenmaal gevonden hebt, wil je niet anders meer, verheug je dus alvast op de volgende run  :D
 
Volhouden en doorgaan dan komt het helemaal goed. Mijn gok zou ook de temp meter zijn.
 
Gadverdamme, gewoon nog een keer doen en dan nog een keer doen en dan nog een keer doen en dan nog een keer doen en dan nog een keer doen en dan nog een keer doen en dan nog een keer doen en dan nog een keer doen en dan juist nog een keer doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan