BasBQ
Beef en Steak

Spare rib van het spit

 
 
 
 

Rogier

Gemarineerd
Berichten
1.091
Gisteren was ik alleen thuis en kon ik dus bepalen wat ik ging eten. Natuurlijk van de Q, maar wat? Ik had diepvries ribs van de Makro in de vriezer. Niet de dikbevleesde maar de gewone. Iets wat te karig bevreesd als je het mij vraagt, maar de doos moet toch op 😉 Dus daar gingen we (lees ik) voor.

In eerste instantie dacht ik aan de 321 methode, maar waarom niet een keer aan het spit? Alles aan het spit is leuker!

Ik heb de rib in een natte pekel gedaan. Ook eens om te proberen. Aangezien ik wat meer directe hitte had dacht ik dat dit wel een goed idee was. Dat vond ik uiteindelijk geen succes maar daar over meer.

69345925-8B26-421B-8D5F-169AE275CB8D.jpeg


Na 2 uur pekelen heb ik de rib uit de pekel gehaald en gerubt met noskos the sparerib.

D86ADD21-27AA-49D3-857C-46814A70B362.jpeg

Toen de Q op zo’n 120 a 130 graden dome stond heb ik een chunk appel rookhout toegevoegd en de ribs aan het spit gehangen.

2B52F53C-FB5D-4F59-B14B-C0F8486E87FF.jpeg


Na een uur even gecontroleerd maar toen was deze er nog lang niet. Ik heb de temperatuur iets opgeschroefd naar 140 graden. Inmiddels begon ik namelijk wel wat honger te krijgen.

Na 1,5 uur voelde de rib goed aan. Het vlees was nu tegen de 90 graden aan. Ik heb de rib toen gelakt met een honing/whiskey glaze.

6EFFDF02-62F2-4369-AE69-B7455F22C17A.jpeg


Ondertussen wat patat in het vet. En… smullen maar!

652CC825-D725-4B7B-A520-2E5B2B3CE387.jpeg


Conclusie: ik vond de rib veel te zout. De pekel en rub in combinatie met het relatief weinig vlees zorgde hier natuurlijk voor. Verder een lekkere rib met natuurlijk wel meer bite dan bij 321.
 
Mooi geprobeerd, zelf vind ik een beetje bite wel fijn.
 
Lekker bezig geweest.
Ribben in de pekel heb ik nog nooit geprobeerd.
Wellicht de volgende keer rub zonder/minder zout proberen.
 
hij ziet er wel goed uit Maar zonde dat de tunnel te zout was. Heb je het wel op gegeten of was het echt niet te doen?
 
Verder wel mooie ribs maar heel jammer van het zout. Voor het zout is het super handig om je eigen rub te maken. Dan kan je het zout eruit laten. Hierdoor kan je ook beter je zout gehalte regelen. Mocht je bijvoorbeeld een dun lapje met een dikke rub willen maken en andersom zonder dat te zout/te flauw wordt.
 
hij ziet er wel goed uit Maar zonde dat de tunnel te zout was. Heb je het wel op gegeten of was het echt niet te doen?
Ja het was wel te eten hoor, zo erg was het ook weer niet 😜
Voor het zout is het super handig om je eigen rub te maken. Dan kan je het zout eruit laten.
Ik was hier gewoon te lui voor maar moet dit zeker doen ja. Ook bij mijn grilworsten merk ik dat ze relatief zout worden door het zout wat in de rib zit icm de kruiden/colorozo die er in zit.
 
Een rib aan het spit gaat perfect met de easterwood methode.
Gewoon rubben zonder te pekelen en niet te veel rub gebruiken
 
Rib aan het spit , ga het ook eens proberen 😃
 
Mooi vlotte bereiding zo, best handig als je op het laatst zin hebt in spareribs. Zelf vind ik “zachte” ribs fijner.
 
Grappig, maar goed idee om een rib aan het spit te doen. Jammer dat ie iets te zout was. En ik heb liever vlees met een beetje bite ipv dat fall of the bone vlees 🥴.
 
Mooi vlotte bereiding zo, best handig als je op het laatst zin hebt in spareribs. Zelf vind ik “zachte” ribs fijner.
Is idd een leuke manier om snel een rack spareribs te bereiden (zeker wanneer je de temperatuur aangegeven in de Easterwood methode aanhoudt 160° en je hebt op ongeveer een anderhalf uur een rack gegaard, wanneer je er nog een laagje BBQ-saus op wil reken dan nog 15-20 minuten extra).
Grappig, maar goed idee om een rib aan het spit te doen. Jammer dat ie iets te zout was. En ik heb liever vlees met een beetje bite ipv dat fall of the bone vlees 🥴.
Hier vind je een hele uitleg ivm spareribs en lees dan vooral het stukje 'smoking ribs and temperature: cooking to temp, not to time'.
Dat zorgt voor een consistent resultaat ongeacht de dikte van je rack ribben
 
Voor jezelf alleen de bbq aansteken is ook best wel een feestje! Lekker spare ribs!
Zo’n spit staat hoog op mijn verlanglijstje, is denk ik wel echt de moeite waard om aan te schaffen?
 
Mooie try-out.
Van je fouten leer je nu eenmaal.
Volgende keer beter, net als Frits vind ik ribs met een bite het lekkerst.
 
eigenlijk zijn dit de beste runs.
lekker een beetje proberen, een mooi plankje eten en nog wat geleerd ook.
Dit is de weg naar perfectie
 
Mooie try-out.
Van je fouten leer je nu eenmaal.
Volgende keer beter, net als Frits vind ik ribs met een bite het lekkerst.
eigenlijk zijn dit de beste runs.
lekker een beetje proberen, een mooi plankje eten en nog wat geleerd ook.
Dit is de weg naar perfectie
Leuke Run ! Altijd leuk om een beetje te experimenteren.
En zo is het, je hoort me zeker niet klagen. Volgende keer zijn ze gewoon weer net iets beter.
Voor jezelf alleen de bbq aansteken is ook best wel een feestje! Lekker spare ribs!
Zo’n spit staat hoog op mijn verlanglijstje, is denk ik wel echt de moeite waard om aan te schaffen?
Het is geen must have, maar ik vind een spit echt een hele leuke uitbreiding en het heeft ook weer zijn voordelen qua bereiding. Je zal er zeker geen spijt van krijgen.
 
Leuk project. Wil het ook een keer aan het spit proberen…
 
Terug
Bovenaan Onderaan