BasBQ
Beef en Steak

soorten rookhout

Marc17960

Kooltjesharker
Berichten
116
Heb ondertussen toch al wat afgerookt, maar ik stel mij de vraag welke soorten hout buiten eik, appel, peer, noten en ceder kan er nog gebruikt worden??
Wat met wilde kastanje ipv tamme kastanje, berkenhout, kan men ook gewoon den gebruiken?? Wat met vogelkers??
Bestaat er ergens een lijst met veilige houtsoorten??
 
Een goede vuistregel is als de vruchten/noten te eten zijn dan kun je het hout gebruiken, dus wilde kastanje komt niet in aanmerking ;) Dat heb ik al eens uitgezocht omdat er een wilde kastanje hier in mijn straat was gerooid.
 
noskos zei:
Een goede vuistregel is als de vruchten/noten te eten zijn dan kun je het hout gebruiken, dus wilde kastanje komt niet in aanmerking ;) Dat heb ik al eens uitgezocht omdat er een wilde kastanje hier in mijn straat was gerooid.




Dat is idd een goede en eigenlijk logische vuistregel.  :)
 
Er staan wel wat dingen in dat artikel waar meningen over verdeeld zijn

Zo staat er: maak nooit je hout nat. Terwijl weber dit wel voorschrijft. Ik persoonlijk maak het alleen nat als ik whiskey gebruik.

Ook staat er:laat vlees nooit op kamer tempeatTuur komen het duurt eeuwen en vlees neemt koud meer rook op.?

Wat is waar..?
 
Ik ben wel een aanhanger van de meeste theorie?n op amazingribs.
Weet er zelf weinig vanaf en het lijkt of dat zij alles zelf uitgezocht en getest hebben.

Afgelopen herfst was het Staats Bos Terreur hier weer flink aan het snoeien in het bos.
Heb een paar hele mooie stukken beukenhout meegenomen. Ideaal voor vis.

Mijn wens is om in de loop der jaren een mooie verzameling van verschillende houtsoorten aan te leggen.
Heb nu kers, eik en beuk liggen.
 
The Name is Neo zei:
Er staan wel wat dingen in dat artikel waar meningen over verdeeld zijn

Zo staat er: maak nooit je hout nat. Terwijl weber dit wel voorschrijft. Ik persoonlijk maak het alleen nat als ik whiskey gebruik.

Ook staat er:laat vlees nooit op kamer tempeatTuur komen het duurt eeuwen en vlees neemt koud meer rook op.?

Wat is waar..?
Dat klopt, ze claimen alles uitgezocht te hebben en trappen dus wel eens tegen heilige huisjes. Ik weet niet of ze altijd de waarheid in pacht hebben, ik vind het wel ontzettend leuk om hun stukken door te lezen. Er staat altijd veel stof tot nadenken, maar ik ben geen blinde volger.

Over het hout nat maken, er staat ook gebruik grotere stukken. Hout nat maken wordt volgens mij primair aangeraden voor kleine stukken (om het niet te snel in de brand te laten vliegen gok ik).

Het volgende stukje geeft ook iets weg hoe 'wetenschappelijk' de onderbouwing van hun artikelen zijn.

Bad wood. Whatever you do, never use wood from conifers such as pine, fir, cyprus, spruce, redwood, or cedar. They contain too much sap and that sap contains turpines, and they can make the meat taste funny. Some have been known to make people sick. Yes, I know that cedar planks are popular for cooking salmon on, but I don't know anyone who burns cedar as a smoke wood. I have also heard that elm, eucalyptus, sassafras, sycamore, and liquid amber trees impart a bad flavor. Oleander smoke is poisonous, and I am told laurel is too.

Het stukje over cedar vond ik ook wel grappig. Maar goed ze nemen wel de moeite om een mooi stukkie over onze favoriete hobby op te schrijven, waar we met zijn allen weer wat van kunnen vinden. Persoonlijk geeft het mij veel inspiratie om zelf lekker te gaan klooien.
 
Ik heb ook weleens gezien dat mensen bij het rookhout maiskolven en jeneverbessen toevoegen.
 
Waren er niet twee cedar soorten? Een loof en een naald variant?
 
Klopt er is een loofboom en naaldboom variant.
De harden in sommige naaldbomen kunnen giftig zijn.
 
Ik heb ook nog een recept liggen voor mosselen gerookt op dennen naalden die ik nog eens wil proberen.
 
Ja, da's een klassieker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan