BasBQ
Beef en Steak

Snijmachine en het onderhoud van het mes

Kookpot

Tondelzoeker
Berichten
18
Ook al doet onze kleine snijmachine het na 20 jaar nog steeds zonder zeuren en gebruiken we hem niet enorm veel heb ik toch zin om een iets groter en ook professioneler model aan te schaffen.
Ik kijk uit naar een 2de hands Berkel of Bizerba of iets in dat genre.

Nu zit ik met wat vragen rond de aankoop en het onderhoud van zo'n machine.
- Valt het een beetje mee om die proper te maken? Waar moet ik op letten ivm het uit elkaar halen hiervoor en de onderdelen die soms vervangen moeten worden?
- Hoe gaat het slijpen van het mes en hoe kan ik zien of het mes versleten is en aan vervanging toe is?
- Kan een mes voor een ouder model snijmachine wel nog aangekocht worden?
 
Ik heb een bizerba.
Zuiver maken is wel een beetje werk.
Al valt dat allemaal wel mee, ik gebruik hem ook alleen als ik veel moet snijden.
Bvb gerookte kip, dan snijd ik alle kip en vacumeer die schijfjes per portie.
Slijper heb je wel nodig.
Bij mijn machine zat die erbij bij aankoop, is 2dehands.
Onderdelen zijn wel te vinden van die duurdere professionele machines, wel prijzig.
 
Als je aankoopt pas op dat alle onderdelen er bij zitten, de slijper en de arm om het vlees aan te drukken.
Onderdelen van die oudere machines zij niet altijd nog verkrijgen.
Mijn bizerba's zijn +20 jaar oud en niet alle onderdelen zijn nog los verkrijgbaar.
Anderzijds, ik heb er 2 gekocht voor 50€, dus op die manier kan je wel nog wisselstukken verkrijgen.

Eerste keer reinigen is wel even werk, maar daarna gaat dat eigenlijk vlot.
Als je "droge" producten snijdt heb je niet veel kuiswerk.
Carpaccio daarentegen, dan loopt het blood overal in, dan moet je toch een 10minuten kuiswerk rekenen.
 
Aan 50€ wil ik er ook wel een paar kopen om ervan één goede in elkaar te steken :) . Maar op het moment denkt 2de hands daar toch even anders over. Het begint eerder met een nul extra.
 
Aan 50€ wil ik er ook wel een paar kopen om ervan één goede in elkaar te steken :) . Maar op het moment denkt 2de hands daar toch even anders over. Het begint eerder met een nul extra.

kijk eens hier of deze en dan ben ik nog maar in het begin van de 2e pagina.
Als je een beetje zoekt vind je ze zeker voor een schappelijke prijs.

Bij die 2e zie je duidelijk dat de arm en het slijpmechanisme aanwezig zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan