BasBQ
Beef en Steak

Snake, Minion, Deflector plate... Help :)

 
 

Dennisvs

Kooltjesharker
Berichten
119
Oudejaarsdag sta ik de hele dag in de tuin oliebollen te bakken, dus dan kan de Weber net zo goed ook aan. Ik heb een mooi stukje procureur gekocht en ga voor mijn tweede Pulled Pork. Vorige keer heb ik de Minion methode gebruikt met de deflectorplate die bij m'n MT Premium geleverd werd. Dat ging redelijk, al moest ik één keer kolen bijvullen. Poging twee moet natuurlijk beter en dus wilde ik jullie tips nog eens doornemen, waar de Snake methode van harte aanbevolen werd.

Vraag:
Hoe doen jullie dat i.c.m. de deflector plate? Leg je de snake aan de binnenkant van de kolenring? Heb de video van Noskos gekeken en die zegt eigenlijk dat je met een lossen deksel moet werken en dat hij dus eigenlijk niet geschikt is voor de MTP, hoewel ik daar de deksel op zich nog van los zou kunnen halen. Maar ik vind dat scharnier nou juist zo fijn om even snel te kunnen kijken :) En als ik de snake als een halve maan naar me toe leg, moet de rook altijd van de voorkant van de BBQ naar de achterkant waar het rooster zit. ALS dat al uitmaakt op een sessie van zo'n 8 uur...

Leuk als jullie meedenken en alvast een fijne jaarwisseling.
 
Ik heb weleens een snake gelegd maar dan zonder kolenring en deflector plate. Briketten iets van de buitenwand leggen ivm de hitte en een paar stukken rookhout aan het begin van de slang. Ik zou em ongeveer aansteken op de 'half 5 positie'. Het vlees neemt in het begin de meeste rook op maar of het zoveel uitmaakt betwijfel ik.

Naar mijn mening is de temperatuur met de snake methode wel iets beter onder controle te houden dan met kolenring en plate.

Veel succes en doe voorzichtig met vuurwerk!
 
In t midden 2 bakstenen. Ietsje van elkaar. Snake bouwen en aansteken. Met wind en weer lange runs nooit geen problemen. Doe meestal een stukje 3 dubbel gevouwen alu folie op het rooster waar briketten en vlees dicht bij elkaar kunnen komen.

Zie foto voor alufolie.

20210509_175507.jpg
 
Yep. Met snake geen toeters of bellen nodig. Gewoon netjes langs de randjes opbouwen en vlees zo ver mogelijk van de kolen vandaan.
Leg je smoke chunks alvast mee de ketel in, kunnen die mooi drogen en voorverwarmen. Als chunk 1 is opgerookt, chunk 2 op de heetste kolen leggen, etc. Als je bark droog is geen chunks meer leggen.
 
Bedankt heren, food for thought!
Vandaag de laatste boodschappen en dan aan de slag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan