BasBQ
Beef en Steak

Smokey Joe upgrade

 
 

Achieltje

Kooltjesharker
Berichten
166
Heb me net aangemeld op het forum, het lijkt me best wel fijn om mijn eerste berichtje hier in de DIY sectie te posten. M'n laatste project dateert van een drie weken geleden. Ik heb dan m'n Smokey Joe omgetoverd tot een smokertje.

Ik had een vatje gekregen van de poetsvrouw bij de buren, die had m'n UDS gezien en zei, ik heb nog een klein vaatje in m'n weg staan, die mag je hebben...



Bij de meeste builds slijpen ze het dan open, maar ik koos ervoor om wat te prutsen en het open te plooien, het paste anders maar nipt en ik wou geen risico nemen, liever iets te smal eerst, dan te breed uitkomen en moeten inkloppen.



Met de kist op z'n kop zou hij er zo gaan uitzien:



Nog uitbranden uiteraard (er zat eigenlijk geen liner of coating in, maar olieresten brand ik liever weg voor de zekerheid):



Ik schuurde hem daarna nog op en gaf hem een nieuw hittebestendig laagje:



Als kolenmandje een verder uitgeboord verziep, met rvs-boutjes uit de fietshandel (zadelklemmen) die als pootjes dienen.



Ik heb er twee roostertjes ingebouwd en zette ook handvaatjes aan de zijkanten, altijd handig. Gaatjes boorde ik allemaal met 5.5mm, zodat je er netjes een M6 in kwijt kan. En dan krijg je zo'n resultaat:



Brand aardig, ik rookte er al vis in ondertussen, en had er ook wat zeediertjes al op. Wat me nog niet bevalt, is dat de pootjes onstabiel zijn, die stonden te dicht opeen, dus die moeten weer even uit elkaar. Een thermometer is ook een optionele extra waar ik niet op zit te wachten, maar bij een mooi kansje komt hij er zeker bij. Een laatste pic van de eerste run om even de temp te testen:







 
Ziet er mooi uit. Persoonlijk had ik het vat iets ingekort om hem iets meer in proportie te houden, maar dat is persoonlijk.
Knap werk!
 
Welkom hier!!

Mooi apparaat heb je gebouwd. Ben benieuwd naar de foto's van het lekkers wat eruit komt. :)
 
Heb ook nog ergens zo'n vat liggen!! :D :-$ ;)
 
nielss055 zei:
Ziet er mooi uit. Persoonlijk had ik het vat iets ingekort om hem iets meer in proportie te houden, maar dat is persoonlijk.
Knap werk!

Heb je gelijk in, maar hoofddoel is om hem op vakantie te gebruiken om forellen, makrelen en andere vis te roken, dan is wat hoogte wel handig, zeker als je eens het geluk hebt een wat groter exemplaar boven te hengelen.
 
Achieltje zei:
nielss055 zei:
Ziet er mooi uit. Persoonlijk had ik het vat iets ingekort om hem iets meer in proportie te houden, maar dat is persoonlijk.
Knap werk!

Heb je gelijk in, maar hoofddoel is om hem op vakantie te gebruiken om forellen, makrelen en andere vis te roken, dan is wat hoogte wel handig, zeker als je eens het geluk hebt een wat groter exemplaar boven te hengelen.
Dan is die zeker perfect, en dat geluk is je gegund!
 
Leuk hoor die zelfbouwprojecten!
 
Altijd leuk om te zien hoe creatief de forum leden zijn.
 
Wat is de diameter van zo'n 60L vat.. Wil nog een ring maken voor een spit voor de OTP 47...
 
vogels zei:
Wat is de diameter van zo'n 60L vat.. Wil nog een ring maken voor een spit voor de OTP 47...
Ca. 35 cm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan