BasBQ
Beef en Steak

Smokey Joe Mini WSM mod

 
 
 

jvanpiekeren

Sprokkelaar
Berichten
41
Na een poosje op dit forum te hebben rondgekeken wilde ik mijn BBQ vaardigheden uitbreiden met "low en slow" gerechten. Ik had geen zin om direct veel geld uit te geven aan een nieuwe Q, dus viel mijn oog op de zogenaamde mini WSM mod van een smokey joe, deze laatste had ik namelijk al. De meeste informatie vergaard via:

http://www.virtualweberbullet.com/miniwsm.html

Na wat onderzoek uiteindelijk via amazon.com onderstaande steamerpan uit de VS laten komen, is een aluminium pan met 4mm dikke wand en bodem:

IMAG1073_zps5c918fb5.jpg


Van een oude lijmtang een handvat voor het ventilatierooster in de deksel gemaakt.

Bij de action een 30cm taartvorm en wat theelepels aangeschaft, dit moet het hitteschild worden welke met de pootjes op de bodem van de pan rust. Dit is het resultaat van wat buigen, boren en pompnagelen:

IMAG1075_zps9f8c15bb.jpg


Om het rooster van de smokey joe te plaatsen heb ik op 10 cm onder de bovenrand 3 gaten geboord en hier 3 RVS boutjes met moeren bevestigd. Dit nogmaals voor het tweede rooster 10 cm boven bodem gedaan.

IMAG1081_zps9fb079fd.jpg


Met de taartvorm als mal de bodem uit de pan gezaagd met een decoupeerzaag.

IMAG1080_zpsbb797f9b.jpg


IMAG1094_zpsb03b46ab.jpg


Gespoten met hittebestendige motorlak en voorzien van een temperatuurmeter (marktplaats):

IMAG1107_zpsaded875e.jpg


Na het uitharden van de lak kon ik hem voor het eerst testen:

IMAG1115_zpsadbe20bf.jpg


Eerste indruk is erg positief; hij is makkelijk te regelen en stabiel qua temperatuur. Verder erg zuinig qua verbruik, vandaag 8 uur op 250F met 32 ecobrasa's en wat blokjes kersenhout. De pulled pork was in elk geval heerlijk!

IMAG1149_zpssqtjyyqp.jpg


Al met al zeker de moeite waard, ook gezien de totale investering van ? 90.
 
mooi projectje -knap bedacht en uitgevoerd en zo te zien nog economisch functineel met een fraai resultaat ook
alleen van die meter en vermelding in usa temperatuur draait mn maag van.
we hebben hier toch Celsius ...al dat omrekenen X(
 
netjes gemaakt
 
AV zei:
mooi projectje -knap bedacht en uitgevoerd en zo te zien nog economisch functineel met een fraai resultaat ook
alleen van die meter en vermelding in usa temperatuur draait mn maag van.
we hebben hier toch Celsius ...al dat omrekenen X(

Haha, je hebt een punt. ;) De meter die ik nog had begon pas bij 100c, en was niet nauwkeurig. Dit was een koopje in de buurt via marktplaats en naar nu blijkt ook behoorlijk secuur. 
 
[quote author=Smokey  Dit was een koopje in de buurt via marktplaats
[/quote]

tja das massel en laat je vanzelfsprekend niet gaan ,,maar hoeveel Celsius  is nu 250 varenheid.

enn hebt die kap ook een meter??want die waarde wil je toch ook.
zeker vooral als dr veel vlees op lig
 
AV zei:
[quote author=Smokey  Dit was een koopje in de buurt via marktplaats

tja das massel en laat je vanzelfsprekend niet gaan ,,maar hoeveel Celsius  is nu 250 varenheid.

enn hebt die kap ook een meter??want die waarde wil je toch ook.
zeker vooral als dr veel vlees op lig
[/quote]


250F is 121 graden. Temp. meter zit 1 cm onder het bovenste rooster dus redelijk acuraat, heb overigens nog een 2e die ik nog niet geplaatst heb. Eerst maar eens kijken of/hoe dit bevalt, maar so far so good.....
 
okee , maar ik wil altijd t verschil weten van onder en boven t vlees ,dus heb ik meestal 3 temperatuur pennen nl 1 onder/1boven en 1 in t vlees.
 
Mooi gemaakt zeg! ik zie een uitdaging voor mijn Smokey Joe.
 
Zeer mooie Modificatie, en een knappe/nette uitvoering
 
Netjes hoor!!
 
Mooi gemaakt!

Als dat teflon is op je hitteschild, zou ik op zoek gaan naar wat anders. De damp die hier van af komt (boven 340gr) is niet erg gezond....
 
Ceriel zei:
Mooi gemaakt!

Als dat teflon is op je hitteschild, zou ik op zoek gaan naar wat anders. De damp die hier van af komt (boven 340gr) is niet erg gezond....

Dank voor de tip, had hier dus niet aan gedacht! Het hitteschild rust zo'n 10cm boven de kolen, zal deze bij de volgende run weglaten en een temperatuurmeter op die hoogte plaatsen. Als het ook maar enigszins in de buurt komt van 340 gr ga ik iets anders verzinnen.
 
Prachtig gemaakt!
 
Ceriel zei:
Mooi gemaakt!

Als dat teflon is op je hitteschild, zou ik op zoek gaan naar wat anders. De damp die hier van af komt (boven 340gr) is niet erg gezond....

Heb ooit bij Dupont een project gedaan (oa. Teflon fabrikant).
Teflon dat verbrandt veroorzaakt bij inademing Teflon Fever.
Je bent voor 2 dagen zo ziek als een hond en daarna ben je er ineens vanaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan