BasBQ
Beef en Steak

smoker van LPG tanks

moer hoeft meestal niet,,want hangt af hoe de bedieng gemaakt wordt nl met borg of zonder.
die op mijn foto moet wel en is licht aangedraait zodat de klep licht geknepen is en in de gewenste stand blijft.
 
Gaaf project hoor. En als je het regenkapje wat groter maakt hangt je thermometer ook nog eens lekker droog  :)
 
Ik zit er aan te denken om hem dan zo te maken op de kop z'n kant.
Misschien zelfs nog iets lager.



Waar ik nog niet helemaal over uit ben is hoe ik het as er fatsoenlijk uit kan halen.
Ben nu gewend dat het in zo'n mooi potje onder mijn weber terecht komt :). Misschien als ik die lucht toevoer lager doe dat ik het er daar dan uit kan vegen. Hoe doen jullie dat met een smoker?


Gr,
Rene
 
wat ik zei dus onderin.
omdat hij gelijk reageert op de stand van de klep en ik schraap t  as erdoor weg en soms spuit ik met de tuinslang/karcher .
en tijdens een sessie kan je ook nog as lossen.
 
Ja echt helemaal aan de onderkant? Heb je er dan een bakje onder staan ofzo?
Ik heb aan de onderkant die plaat nog zitten waar alle fittings van de lpg tank in hebben gezeten... Misschien  kan ik iets met die gaten doen.

Het zelfde geld voor de grote tank, daar komt natuurlijk ook rotzooi in uiteindelijk.

 
ik heb ze echt beide onder in t hart van de rvs ovens....nogmaals in de  1e plaats zodat  de luchtaanvoer onder de brandstof zit en dan reageert ie behoorlijk snel op de stand van de klep.
en meegenomen is dus de as afvoer.
t beetje as laat ik gewoon op de bestrating vallen en veeg ik later weg en om de 3 sessie s  met de tuinslang ffn straatje schoonspoelen..
k heb wel een fijnmazige kolen mand en daar blijft de meeste as in zitten en die kiep ik in de plantenbakken.

wbt de draadgaten onderin: je kan ze afpluggen,of een dikke plaat onderin leggen tijdens een sessie.
let wel dat in bedrijf hij met losse plaat valse lucht kan trekken wat dus temperatuur verlies inhoud.
losse plaat met wat geel zand dr op lost dit op.

gebruik zelf ook wel is zand om wat kiertjes tijdelijk af te dichten in mn ovens.
 
Zo terug van vakantie. Vandaag ben ik gelijk verder gegaan met de q. Ik wil proberen dat ik hem dit weekend mee naar huis kan nemen.

Hieronder wat foto's en korte toelichting:

Klep gemaakt voor de lucht inlaat:


Lucht inlaat gemaakt en de klep er op gelast:


Klep gemaakt in de schoorsteen:


De schoorsteen rookt al!


Rooster gemaakt:


Totaal plaatje met nog een paar punten:
- De firebox is er aan gezet.
- Beugeltjes gemaakt voor de handvatten. Er zit nu een pijpje tussen die ik al maat gebruikt heb. Hier moet hout tussen komen.


Wat betreft de luchtinlaat, ik heb hem toch zo gemaakt als ik eerder in de tekening liet ziet. Wel redelijk laag zodat ik het as er uit kan vegen. Ik heb wat inspiratie op gedaan in het controllers deel van dit forum. Zodra dit project klaar is ga ik beginnen aan een CAC.

Wat ik nog moet doen:
- Handvaten bevestigen. De steuntjes heb ik al gemaakt, ben nog op zoek naar 2 mooie stukjes hout voor er tussen.
- Regelbaar lucht toevoer voor de firebox, hier ben ik nog niet helemaal over uit. Ik kom genoeg tegen, maar bij mij zijn alle kanten rond en denk ik waarschijnlijk te moeilijk. Iemand idee?n?
- Deksel maken voor het afsluiten/regelen van de schoorsteen. Deksel is bijna klaar nu nog een stang maken voor het regelen.
- Oklahoma thermometer bestellen en inbouwen.
- Rooster maken voor het vlees. Ik wil dit doen van het materiaal wat Danny77 heeft gebruikt. Misschien stom, maar ik heb geen idee hoe dat heet en ik ben het nog niet tegen gekomen. Iemand een tip misschien?
- Tanks aan elkaar lassen, dit doet Jacob aangezien het nogal wat te houden heeft en een erg lastige hoek is om te lassen. Misschien is het al gebeurd ?! ik weet het niet want ik ben nu op vakantie.
- Zorgen dat de deuren niet door naar achter slaan, zonder een hele constructie te hoeven maken.  Een soort stop op de scharnieren maken denk ik.
- Kolen mand maken voor Firebox.
 
Dit spul heet strekmetaal, is verkrijgbaar in verschillende soorten metaal. Oa te koop bij hornbach  http://www.hornbach.nl/shop/zoekresultaten/assortiment/strekmetaalplaat

Ik heb netjes een plaat gehaald bij de hornbach :p reed er toch langs op de terugweg van mijn vakantie. Moet zeggen dat het achteraf wel een beetje dun is. Bij het vlees zal het wel mee vallen maar bij de kolenmand weet ik het niet.. Maar goed geen probleem ik maak het frame van goede stalen hoek strips dus ik kan het altijd nog aanpassen.
 
knap gemaakt zo B-) en met die uitlaat  tevens een mooi contra gewicht voor t logestieke gebeuren :D ;)
nee zonder dollen :een heul knap ding
 
Ceriel zei:
Maak je nog een aparte aansluiting voor de controller ventilator?

stukje draadsok op de inlaat lassen en met verloop terugbrengen naar de juiste " aansluiting voor die controller
 
Dat ziet er weer goed uit! Voor het handvat zou je een houten bezemsteel op maat kunnen zagen, schuren en in de beits/lak zetten
 
Maak je nog een aparte aansluiting voor de controller ventilator?
Hier wil een adapter voor gaan maken. Hoe zie ik nog wel, dat word onderdeel van het CAC project  :p.

Dat ziet er weer goed uit! Voor het handvat zou je een houten bezemsteel op maat kunnen zagen, schuren en in de beits/lak zetten
Had ik inderdaad ook aan gedacht. Bij de hornbach koste een rond stuk hout ong. 17 euro. een bezemsteel max 5 ofzo? Maar ik wil misschien iets grover dan een bezem steel, maar kan natuurlijk altijd later nog.

Gister ben ik nog een paar uurtjes bezig geweest. Helaas had ik wat tegenslag, ik had gehoopt de q vergenoeg af te krijgen om hem mee naar huis te nemen. Bij het maken van de stop op de scharnier van de rook kamer bleek dat het punt op de deur verboog toen ik testte of de deur een beetje bleef hangen. Geprobeerd dit terug te buigen en beter vast gelast (Zat maar aan 1 zijde vast). Toen bleek de deur niet mooi meer te sluiten  :-O X( Grrr. Toen maar besloten dat het scharnier punt er maar helemaal af moest, schoon maken en er weer netjes er op lassen. Hier ben ik niet meer aan toe gekomen.

Maarrr er is ook progressie gemaakt:

Frame kolenmandje gemaakt, lassen van het strekmetaal viel niet mee:


Gaten van de ventielen dicht gemaakt:


Oklahoma meter is binnen gekomen:
 
Zo het heeft even geduurd, maar ik heb weer flink wat vooruitgang geboekt!
Zoveel zelfs dat de q inmiddels in de achtertuin staat.
Mijn vader die inmiddels erg ge?nspireerd is geraakt heeft nog even een middagje geholpen.

De deur van de vuurkamer was nog niet helemaal naar mijn zin. Deze is tijdens het lassen een beetje kromming verloren.
Met een gasbrander, bankschroef en lijm klemmen hebben we hem aardig kunnen buigen, zoveel zelfs dat het net iets te veel was. We dachten dat hij bij het los maken wel wat terug zou gaan. Dus... de deur nu te krom... toen hebben we 2 draadeindes op de tank gelast en een balk met 2 gaten er overheen geschoven. Door de deur te verhitten en de moeren op de draadeindes aan te draaien hebben we de deur in zijn fatsoen gedrukt en dit ging verbazingwekkend goed :D

De Oklahoma meter zit er in:


Mijn vader heeft de deflector er ingelast, ook een handig plekje voor een water pan:


Bedieningshendel gemaakt :


Het is zover! op de aanhanger naar huis:


En gelijk de fik der in! Kijken of de verf wat los wil laten.


De handvatten moeten er nog op, hiervoor zag ik nog een steel voor een schop die is iets dikker dan een bezem steel.
Momenteel ben ik hem met wat rest houtskool (zak met alleen maar kleine zooi van de bouwmarkt) flink aan het op stoken. Helaas lukt niet niet zo. Zoals verwacht is de bodem van het kolenmandje al door. Ik moet dus echt dikker strekmetaalplaat gaan zoeken.
Ik ga ondertussen is informeren wat het kost om hem op termijn te laten stralen en coaten.
 
VW Goed bezig jonge!! Je hebt me op de zaak al van alles laten zien en die vlees pakketten... denk dat we maar eens wat moeten gaan bestellen zodra de Heatermeter spullen binnen zijn ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan