BasBQ
Beef en Steak

Smoker aanschaffen?

Dagobert

Sprokkelaar
Berichten
29
Pas aangemeld maar toch nu al een vraag :blush:
Ik heb momenteel een 47cm Weber kettle bbq (model durf ik zo gauw niet te zeggen).Maar ik twijfel om een ProQ of een WSM aan te schaffen.
De reden van twijfel is dat ik prima resultaat haal op de de bbq die ik heb.Is het roken en slow cooken zoveel beter/makkelijker op een volledige smoker?
Of scheelt het niet veel met een goed ingerichte kettle?

Ik hoop dat iemand kan helpen in mijn beslissing :D
 
Als je je keteltje goed onder controle hebt is hier ook heel goed PP of 321 spare ribs op te bereiden. Het grootste verschil is de capaciteit. Op jouw 47 passen maximaal 2 strengen ribbels of 1 procureur terwijl je er op een WSM47 een veelvoud hiervan kwijt kunt.
Ik heb zelf een UDS met 2x57 rooster, waar ik vorige week 16kg dikbevleesde ribben op gegaard heb.... :p

Het is maar welke capaciteit je wilt, je zou ook eerst kunnen upgraden naar een OTP57.
Hier heb je al veel meer rooster-ruimte.
 
Ceriel zei:
Als je je keteltje goed onder controle hebt is hier ook heel goed PP of 321 spare ribs op te bereiden. Het grootste verschil is de capaciteit. Op jouw 47 passen maximaal 2 strengen ribbels of 1 procureur terwijl je er op een WSM47 een veelvoud hiervan kwijt kunt.
Ik heb zelf een UDS met 2x57 rooster, waar ik vorige week 16kg dikbevleesde ribben op gegaard heb.... :p

Het is maar welke capaciteit je wilt, je zou ook eerst kunnen upgraden naar een OTP57.
Hier heb je al veel meer rooster-ruimte.

Helemaal met Ceriel eens.
Maar Ceriel, 16 kg ribben.
Had je visite? =))  =)) =))
 
Ceriel zei:
Helemaal met Ceriel eens.
Maar Ceriel, 16 kg ribben.
Had je visite? =))  =)) =))

Gewoon erg veel trek?
 
Bedankt heren,hier kan ik wat mee!denk dat ik in de winter marktplaats en aanbiedingen in de gaten houdt. En dan inderdaad eerst die upgrade ga doen.Andere meningen zijn ook welkom uiteraard.
Misschien ben ik nog een noob kwa afkortingen,maar otg staat voor one touch...?
En 16 kg ribs...niks mis mee!sounds good to me :D
 
ik denk dat je jezelf even moet gaan afvragen wat je allemaal wil gaan doen in de toekomst. een 47 is idd vrij klein en kun je updaten naar een 57. Daar kun je prima ribs, pp enz op maken, maar om echt lekker voor Low & Slow te gaan zou ik gaan voor een WSM 47, en dan later ook je 47 bbq in te wisselen voor een 57 cm, dan kan je alles maken
 
Ok? dat is duidelijk.Ja een aantal dingen low and slow bereiden.Zoals ribs,pulled pork,langzaam een hele kip garen.Niet super bijzonder.We zijn maar met ze 2en thuis dus voor heel veel is het niet.
Er was nu een ProQ van 43 cm als ik het goed heb in de aanbieding,vandaar dat dit in me op kwam.
Maar wellicht heb ik dan wel aan een 57cm genoeg.
 
Dagobert zei:
Bedankt heren,hier kan ik wat mee!denk dat ik in de winter marktplaats en aanbiedingen in de gaten houdt. ....

Er is bij Intratuin nu op veel bbq spullen korting
 
Ik heb een paar maanden geleden een WSM 47 aangeschaft naast mijn 57cm ketel en nog geen moment spijt van gehad.
Qua smaak heb ik het idee dat je op de WSM alles gemakkelijker iets sappiger houd,  maar dat kan ook een placebo effect zijn omdat je (of in ieder geval ik) met de ketel sneller geneigd bent om iets over de 120 graden te gaan zitten, en met de WSM mooi rond de 105.

Zijn het dan alleen maar voordelen?
Nee.
De WSM is v??l gevoeliger voor hoe hard/zacht het waait en hoe de plaatsing ten opzichte van de wind is dan mijn ketel.
En de WSM heeft de neiging om de temperatuur even door te laten schieten na het openen van het deksel. Doet mijn ketel ook niet, tenzij je hem echt serieus lang open laat.
Zijn dit erge nadelen? Nee, je leert er mee om gaan, en de stabiliteit op lage temperatuur van de WSM ten opzichte van de ketel valt echt op en is super relaxed.

Het grote voordeel vind ik verder dat ik twee apparaten heb die ik op hetzelfde moment op verschillende temperaturen kan gebruiken, dan kun je alles maken wat je wilt.

Pro Q versus WSM:
De oudere pro Q's vind ik minder, maar die elite serie ziet er erg goed uit: bij de oude pro Q's was alleen de onderste "kom" ge?mailleerd (deksel weet ik even niet) en de "cilinder" niet.
De elite serie heeft dikker materiaal en is volledig ge?mailleerd.
Deze serie is vwb prijsniveau redelijk vergelijkbaar met de WSM.
Ik heb getwijfeld en uiteindelijk voor de WSM gekozen omdat ik daar een mooie aanbieding op kon krijgen, en daarmee goedkoper uit was dan met de pro q.
 
dennis zei:
Ik heb een paar maanden geleden een WSM 47 aangeschaft naast mijn 57cm ketel en nog geen moment spijt van gehad.
Qua smaak heb ik het idee dat je op de WSM alles gemakkelijker iets sappiger houd,  maar dat kan ook een placebo effect zijn omdat je (of in ieder geval ik) met de ketel sneller geneigd bent om iets over de 120 graden te gaan zitten, en met de WSM mooi rond de 105.

Zijn het dan alleen maar voordelen?
Nee.
De WSM is v??l gevoeliger voor hoe hard/zacht het waait en hoe de plaatsing ten opzichte van de wind is dan mijn ketel.
En de WSM heeft de neiging om de temperatuur even door te laten schieten na het openen van het deksel. Doet mijn ketel ook niet, tenzij je hem echt serieus lang open laat.
Zijn dit erge nadelen? Nee, je leert er mee om gaan, en de stabiliteit op lage temperatuur van de WSM ten opzichte van de ketel valt echt op en is super relaxed.

Het grote voordeel vind ik verder dat ik twee apparaten heb die ik op hetzelfde moment op verschillende temperaturen kan gebruiken, dan kun je alles maken wat je wilt.

+1
 
dennis zei:
Ik heb een paar maanden geleden een WSM 47 aangeschaft naast mijn 57cm ketel en nog geen moment spijt van gehad.
Qua smaak heb ik het idee dat je op de WSM alles gemakkelijker iets sappiger houd,  maar dat kan ook een placebo effect zijn omdat je (of in ieder geval ik) met de ketel sneller geneigd bent om iets over de 120 graden te gaan zitten, en met de WSM mooi rond de 105.

Zijn het dan alleen maar voordelen?
Nee.
De WSM is v??l gevoeliger voor hoe hard/zacht het waait en hoe de plaatsing ten opzichte van de wind is dan mijn ketel.
En de WSM heeft de neiging om de temperatuur even door te laten schieten na het openen van het deksel. Doet mijn ketel ook niet, tenzij je hem echt serieus lang open laat.
Zijn dit erge nadelen? Nee, je leert er mee om gaan, en de stabiliteit op lage temperatuur van de WSM ten opzichte van de ketel valt echt op en is super relaxed.

Het grote voordeel vind ik verder dat ik twee apparaten heb die ik op hetzelfde moment op verschillende temperaturen kan gebruiken, dan kun je alles maken wat je wilt.

Pro Q versus WSM:
De oudere pro Q's vind ik minder, maar die elite serie ziet er erg goed uit: bij de oude pro Q's was alleen de onderste "kom" ge?mailleerd (deksel weet ik even niet) en de "cilinder" niet.
De elite serie heeft dikker materiaal en is volledig ge?mailleerd.
Deze serie is vwb prijsniveau redelijk vergelijkbaar met de WSM.
Ik heb getwijfeld en uiteindelijk voor de WSM gekozen omdat ik daar een mooie aanbieding op kon krijgen, en daarmee goedkoper uit was dan met de pro q.

Eens dus +1
 
@Reboot:Bedankt voor de tip,morgen zijn ze open en dan ben ik vrij,gaat ik wel even een kijkje nemen,who knows!

@Dennis:Dat is een duidelijk verhaal.Ik zou er dus zeker geen spijt van krijgen,maar wellicht niet noodzakelijk gelijk.Als ik iets in me kop heb,gaat het er niet meer uit,dus die smoker komt er uiteindelijk toch wel :D :p Maar misschien is het verstandig om toch eerst de 47 voor een 57 in te ruilen B-) De stabiliteit van de smoker is wel een grote plus denk ik ten opzichten van een kettle.

Ik ben er wel achter wat een OTG is nu.Maar er zijn een hoop namen verandert las ik.Is een premium (one touch of original,nieuwe benaming) ook een optie of is een gold echt ''golden''?
Heb er hier en daar 1 gezien met deksel rekje om het zo maar te noemen en zelfs met een tafeltje,erg mooi.Zit alleen met beperkte balkon ruimte :-S

Wel zie ik veel Weber Master Touch GBS te koop staan.Als ik de afbeeldingen vergelijk zie ik niet veel verschil.Iemand die weet wat de verschillen zijn?En of dat het veel uitmaakt?
 
Over ruimte gesproken in heb een weber 57cm en heb laatst 8 strengen (6.5kg)spareribs klaar gemaakt en ging prima
0c476458140c881db154462a46fb30e8.jpg
op deze manier
 
k kan je niet adviseren bij een nieuwe aankoop  omdat ik mn ovens gelukkig zelf kan maken

Dagobert zei:
maar met ze 2en thuis dus voor heel veel is het niet.

maar k zou wel voor over capaciteit gaan,,,meer vlees gaar met de zelfde hoeveelheid brandstof spaart brandstof kosten,en je kan dus wat extra is terug invriezen voor later als dr geen tijd om te Q-en  of voor de acuute gammele trek s avonds voor de buis.

 
AV zei:
k kan je niet adviseren bij een nieuwe aankoop  omdat ik mn ovens gelukkig zelf kan maken

Dagobert zei:
maar met ze 2en thuis dus voor heel veel is het niet.

maar k zou wel voor over capaciteit gaan,,,meer vlees gaar met de zelfde hoeveelheid brandstof spaart brandstof kosten,en je kan dus wat extra is terug invriezen voor later als dr geen tijd om te Q-en  of voor de acuute gammele trek s avonds voor de buis.

Moeilijk vraagstuk.  :)!
Is het niet zo dat je in een grotere bbq meer energie (lees brandstof) moet stoppen om  een zelfde temperatuur te halen om je grotere hoeveelheid vlees te bereiden en de hapjes voor de buis die je uit de vriezer haalt zal je toch ook weer op moeten warmen want een satetje van -18 graden lijkt me niet zo lekker.  :)
Ik hoor graag wat je uit eindelijk gaat aanschaffen.

Grtz.
 
Hans zei:
Moeilijk vraagstuk.  :)!
Is het niet zo dat je in een grotere bbq meer energie (lees brandstof) moet stoppen om  een zelfde temperatuur te halen om je grotere hoeveelheid vlees te bereiden

je kan best wel is gelijk hebben en maak ik een denkfout .
mn zelfbouw rookovens zijn met 3cm steenwol geisoleerd dus sowieso zuinig en die paar kilo extra vlees opwarmen is in mijn ovens bijna niet te meten dan wel te verwaarlozen wat dat extra aan brandstof kost.
heb ik klein vlees dan vul ik t lege gedeelte van t rooster met rvs plaatjes of allu folie zodat de warmte altijd langs mn vlees gaat ,met veel vlees is t volledige rooster bedekt dus vangt ook alles de warmte.
de uitlaat heb ik bijna altijd volledig geknepen..dus veel warmte verlies heb ik niet via mn uitlaat.

maar wbt meer vlees en extra brandstof kosten : dat zouden de uds stookers kunnen posten
 
Boskatte zei:
Over ruimte gesproken in heb een weber 57cm en heb laatst 8 strengen (6.5kg)spareribs klaar gemaakt en ging prima
0c476458140c881db154462a46fb30e8.jpg
op deze manier

Zo dat ziet er wel goed uit,werkt dat ook zo voor low and slow?Of was dat low and slow :p

@AV : Ja de 57 cm zal wel makkelijker werken,had laatst met wat MOINK balls en een stukje kip al bijna problemen met te dicht bij het vuur.Zelf heb ik gerookte producten nog nooit terug gevroren.Hoe gaat het met de smaak als je deze weer ontdooit?En lijkt mij dat verwarmen in de oven dan de beste optie is.Of even terug op de que wellicht?
 
Daar is over nagedacht.  :-?
Handige oplossing die plaatjes.
 
Dagobert zei:
Hoe gaat het met de smaak als je deze weer ontdooit?En lijkt mij dat verwarmen in de oven dan de beste optie is.Of even terug op de que wellicht?

k merk geen verschil in de smaak na opwarmen van ontdooit vlees of vlees dat een dag eerder is gegaard.
doen spareribs restaurants toch ook ..garen in vacuum en terugkoelen voor drukke tijden,,
opwarmen gebeurt hier meest in de braadpan.
restantjes en mislukte dingen gaan ook in de vriezer voor de  allerlekkerste  nassi /bami

verder gewoon zelf uitzoeken wat je wel en niet bevalt qwa smaak.
 
Dagobert zei:
Boskatte zei:
Over ruimte gesproken in heb een weber 57cm en heb laatst 8 strengen (6.5kg)spareribs klaar gemaakt en ging prima
0c476458140c881db154462a46fb30e8.jpg
op deze manier

Zo dat ziet er wel goed uit,werkt dat ook zo voor low and slow?Of was dat low and slow

@AV : Ja de 57 cm zal wel makkelijker werken,had laatst met wat MOINK balls en een stukje kip al bijna problemen met te dicht bij het vuur.Zelf heb ik gerookte producten nog nooit terug gevroren.Hoe gaat het met de smaak als je deze weer ontdooit?En lijkt mij dat verwarmen in de oven dan de beste optie is.Of even terug op de que wellicht?
Ja dat was low en slow
 
Terug
Bovenaan Onderaan