BasBQ
Beef en Steak

Smokenator: Beef Jerky

 

Stennis

Kooltjesharker
Berichten
127
Hierbij mijn Beef Jerky verslagje  :p  i.c.m. mijn smokenator.
waarvan ik er overigens nog een paar te koop van heb.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=15160.0

Uiteraard de benodigdheden:
-Mager rundvlees. (omdat dit mijn eerste keer was heb ik niet het duurste gebruikt. dus "gewoon mager rundvlees" volgende keer rosbief of biefstuk. alhoewel dit ook
                            super goed is uitgepakt. smaakt was TOP!)
-Soja saus
-Teriyaki saus
-Ketjap manis
-4 seizoenen peper

gewoon een basic mengsel. heb het op gevoel gedaan.

na de runderlappen even in de vriezer gehad te hebben waren ze makkelijker om te snijden. goed scherp mes en gaaaan.
denk dat ze een millimeter of 4 dik waren.


vrijdag avond het mengsel in een zipzakje gedaan.


zaterdag ochtend in een ovenschaal laten drogen met velletjes keukenpapier ertussen.


omdat we nog een kokosnoot hadden liggen heb ik tussendoor nog Pina Colada gemaakt.


toen kwam het trikypart. de temperatuur....begonnen met 5 kolen in mijn miniweber kolen starter. kolen weghalen is makkelijker dan even snel een hete erbij leggen.
ik heb hiervoor de weber long lasting gebruikt. omdat ik zo min mogelijk kolen wilde gebruiken en deze toch al gauw 4 uur warmte geven. de temperatuur bleef mooi 60 graden met 3 kolen. dit heb ik bijgehouden met mijn igrill 2. en een range ingesteld tussen de 45 en 70 graden. appel hout er bovenop gelegd en koude kolen erachter.
wat hier op de foto te zien is, is wat ik heb gebruikt. meer niet. 9 kolen dus. en het was niet eens helemaal opgebrand.


rooster vol gelegd


en wachter......heel lang wachter.


tegen het einde even spieken. het is dat ik weet hoe het eruit hoort te zien, anders denk je dat het is verbrand. wat bijna niet kan op 60 graden.


en toen het moment na bijna 6uur..............


ondanks dat het waarschijnlijk niet lang zal blijven liggen toch nog een paar stukjes in de vacu?m.


al met al een leuke lange sessie. met HEERLIJK resultaat. vandaag een paar collega's blij gemaakt. en laten proeven. ook zij vonden het heerlijk.
zeker voor herhaling vatbaar!
de smokenator was miss niet helemaal nodig hiervoor. gezien je het pannetje niet gebruikt. eigenlijk was het nu meer een soort hitte schild.
volgende keer ga ik een 2e rooster erboven leggen om iets meer in ??n keer te kunnen doen.
 
Lekker! Hier liggen ook nog bieflappen van Hereford Rund in de diepvries. Ik weet nu een bestemming!!
 
ziet er goed uit
 
Lekker hoor, deze schuift even hoger op de todo
 
lekker hoor!
Ik wil zelf ook graag een keer beef jerly maken en was nog opzoek naar een methode maar zo te zien gaat het prima op de OTP, dan zal de WSM het ook wel doen :D
 
Lekker!
 
Mijn broer is er gek op, binnenkort mn wsm eens mee vullen. Heb je toevallig nog een recept voor Zuid-Afrikaanse billtong?

Weber Spirit 320 GBS, Weber WSM 37, Weber OTO 47 woody '88 met Pizzaring, Weber OTO 57 woody '84, Weber WGA-woody '95, Weber Kettle 57 '79

 
Ziet er mooi uit!! En je hebt een een mooi en duidelijk verslag van gemaakt!!! Top!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

 
is ook zeker een aanrader. en erg makkelijk!

aankomend weekend ga ik het nog een keer maken. dit keer meer!
en andere smaak.
-Paprika poeder
-Ui poeder
-Bruine suiker
-Cayenne peper
-Knoflook poeder
-Zwarte peper
-Soja saus
-Worcestersaus
-Whiskey
En weer roken met appelhout
 
Lekker.

Ik kan ook hickory hout aanraden om te roken. Het vlees kan dat zeker hebben.
 
Die ga ik ook eens proberen.
Ziet er lekker uit

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan