BasBQ
Beef en Steak

Smoked Duck met een zoet sausje

 
 

bart_dewulf

Kooltjesharker
Berichten
114
dit weekend mijn eerste keer  gerookt en ik heb dat geprobeerd met een eendeborstfilet. Aangezien dit de eerste keer was heb ik alleen het vel van de filet ingesneden en enkel gekruid met peper en zout om te kijken in hoeverre die rooksmaak zich aan het vlees hecht. De q opgestart voor een slow sessie met enkele flamy briketten in de starter en op een temp van 110?C laten komen. Dan de filet erop tot een kern van 55?C en dan nog eventjes laten rusten in folie.
IMG_20140608_120112.jpg

Als sausje voor erbij heb ik het graag zoet dus heb ik 200ml kalfsfond laten inkoken samen met 2?3 grote lepels luikse siroop(appel/peersiroop) en een takje tijm erbij tot de saus ingekookt is tot een licht stroperige saus. Als afwerking deed ik wat gedroogde abrikozen in de saus. (Helaas hier geen foto van(ik weet het niet gebeurd dan)).
Nadien beseft dat ik de saus ook kan gebruiken om het vlees mee in te smeren op de Q, wel dat proberen we dan wel de volgende keer. Geserveerd met de coleslaw van dominique met een lichte aanpassing.
 
Hmm...eend, daar kan je me voor wakker maken! Wat voor rookhout heb je gebruikt? En belangrijker nog: hoe smaakte Donald? Ziet er in ieder geval erg goed uit!
 
het is een prachtige foto, ik ben ook wel heel nieuwsgierig hoe de smaak ervan was  ;)
 
Mooi Duckie!
 
Ik ben niet zo van de eendjes maar dit zier er best lekker uit!!
 
Als die net zo smaakt als die eruit ziet, dan lust ik dit ook wel.
 
Ja hoor, Katrien kan doorkomen!!
 
Wat de smaak betreft, ik had weber appel rookhout, het vlees had duidelijk een andere smaak dan gewoonlijk. Het is een smaak dat ik nog moet leren kennen maar hij kon me wel bekoren. Oh ja aan de binnenkant was hij natuurlijk mooi roze  B-)
 
Eend moet ik ook weer eens maken! Te lang geleden!  Ziet er goed uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan