Beef en Steak

Slijpen onderweg of op vakantie

Nicon

Stoker
Dag allemaal,

Een klein vakantieperikel en nu een vraagje voor mijn eigen beeldvorming en het opdoen van ideeën als oplossing.

Voor de vakanties heb ik altijd een klein tasje met gereedschap bij (o.a. multitool, schroevendraaier met bitjes, knipex cobra, duct tape, paracord, tiewraps, verschillende soorten lijm, verschillende batterijen, zaklamp, etc). Wij hebben een gezin met kleine kinderen dus er valt altijd wel iets te repareren of te improviseren onderweg. Door de jaren heen is het tasje steeds beter/optimaler gevuld tot het punt dat ik nu vrijwel nooit misgrijp. Tot vandaag…

Of ik heb een eigen mes mee om te koken, of ik hoef niet te koken tijdens en vakantie en dan kom ik met een zakmesje of een multitool wel uit. Maar voor deze vakantie heb ik mijn eigen messen thuis gelaten en moet ik wél koken (ergens is er een foutje in de paklijst geslopen🧐).
De messen in onze huidige accommodatie zijn werkelijk een gevaar om mee te werken, een lepel is scherper…😅 Dus heb ik ze vandaag even met een diamantvijltje bijgewerkt dat er nu “gesneden” wordt i.p.v. gespleten en geplet.🫣 Afijn, ik kom de vakantie zo wel door en heb weer een verbeterpuntje te pakken😋.

Nu wil ik een slijpoplossing toevoegen aan de tas voor dit soort gevallen en dan kan ik ook onderweg wat onderhoud plegen aan mijn eigen materiaal. Een beetje onder de noemer ‘het beste gereedschap is het gereedschap dat je bij je hebt’.😋 En ja, ik kan hier gaan zoeken naar een (klein) Victorinox mes of iets anders, maar dat lost dit “hiaat” niet op in mijn gereedschapstasje.
Ik kan bijvoorbeeld de staafjes van mijn Spiderco Sharpmaker meenemen of de hele set, maar dat is wat breekbaar of meteen vrij log. Een losse wetstone is ook niet handig. Ik zat een beetje te denken aan de Dual-Knife Sharpener van Victorinox; daar kan ik alles mee slijpen en het is lekker compact en niet zo kwetsbaar tussen al het andere gereedschap. Die kan eventueel gecombineerd worden met een Skerper diamant slijp-pen. Knivesandtools heeft bijvoorbeeld een mooie pagina over dit onderwerp en een ruime selectie aan opties, maar wat nemen jullie mee? En hebben jullie andere ideeën of aanbevelingen voor een compacte en veelzijdige optie om te kunnen slijpen onderweg?

TL;DR: ik zoek een veelzijdige en compacte slijpoplossing voor onderweg, dit hoeft geen pure EDC (every day carry) oplossing te zijn.

• Leuk
Waarderingen: A3N
Messen in vakantiehuisjes etc zijn altijd een crime. Het zijn niet eens messen eigenlijk.

Ik neem altijd al mijn messen mee naar de camping, om ze daar op mijn gemakt altijd te slijpen met een HORL2 :cool:
Maar daar heb je verder niks aan, en heeft niet veel met de vraag te maken.

Is dit van onze grootste bbq accessoires leverancier niet iets?

Messen in vakantiehuisjes etc zijn altijd een crime. Het zijn niet eens messen eigenlijk.

Ik neem altijd al mijn messen mee naar de camping, om ze daar op mijn gemakt altijd te slijpen met een HORL2 :cool:
Maar daar heb je verder niks aan, en heeft niet veel met de vraag te maken.

Is dit van onze grootste bbq accessoires leverancier niet iets?
Hahaha, helemaal eens! De HORL2 is een leuk setje! Je andere suggestie is ook een goede, hoewel ik in die vorm toch zou kiezen voor een Minosharp.🧐

Laatst bewerkt:
Deze bevalt mij prima, voor grote en kleine messen.

image.jpg

Dit nie wat?

Ik heb deze zelf aangeschaft omdat ik nieuwsgierig was. Normaal slijp ik met wetsteen.

Ik was aangenaam verrast. Slijpt goed. Deze zijn licht en plat compact. Ik leg ze trouwens wel ergens op, zodat het handvat van het mes niet tegen de werkbank komt, en dan willen ze nog wel eens verschuiven, maar daar is vast een oplossing voor.

• Leuk
Waarderingen: riba
Toevallig net mijn spullen gepakt voor vakantie

Ik neem een kleine (dubbelzijdige) slijpsteen mee

Veelzijdig en compact is schuurpapier ook wel

Laatst bewerkt:
Is de oplossing niet veel gemakkelijker om gewoon een 'vakantie' keukenmes te kopen. Van te voren een verse snede erop, dan heb je er geen omkijken na. 20cm chefsmes of een 18cm santoku meer heb je eigenlijk echt niet nodig. Of gewoon je dagelijkse mes meenemen. Oke, misschien een broodmes wel fijn voor het gemak.

Tenzij messen slijpen echt je hobby is :-). Je hebt wel van die slijpmiddelen voor onderweg, maar ik blijft het, vergeleken met wetstones, altijd maar behelpen vinden. Ik heb zelf ook zo'n hele toestand aan bende die ik meeneem voor het geval dat, vaak genoeg handig geweest. Maar ik heb mezelf nou nog nooit in de situatie gevonden dat ik a la minute even een mes moest gaan slijpen. Nou is het wel zo dat ik aan messen geen enkel tekort heb natuurlijk.

Toevallig net mijn spullen gepakt voor vakantie

Ik neem een kleine (dubbelzijdige) slijpsteen mee

Veelzijdig en compact is schuurpapier ook wel
Leuk om te zien, zo'n gebeunde saya met tape. Voordat ik mijn eigen tent had hielp ik links en rechts nog wel eens in een ander restaurant mee en wel eens wat catering werk en nam ik mijn messen natuurlijk altijd mee. Toen maakte ik die dingen ook omdat de messen mijn fudraal om de haverklap kapot maakten. Ik heb ook wel eens begrepen dat de inkt in kranten goed moet zijn voor het behoud van bepaalde staalsoorten, maar dat heb ik eerlijk gezegd verder nooit onderzocht of een merkbaar verschil ervaren uberhaupt.

• Leuk
Leuk om te zien, zo'n gebeunde saya met tape. Voordat ik mijn eigen tent had hielp ik links en rechts nog wel eens in een ander restaurant mee en wel eens wat catering werk en nam ik mijn messen natuurlijk altijd mee. Toen maakte ik die dingen ook omdat de messen mijn fudraal om de haverklap kapot maakten. Ik heb ook wel eens begrepen dat de inkt in kranten goed moet zijn voor het behoud van bepaalde staalsoorten, maar dat heb ik eerlijk gezegd verder nooit onderzocht of een merkbaar verschil ervaren uberhaupt.
Inderdaad, inkt in kranten werkt als een (licht) polijstmiddel en daarom worden kranten wel eens gebruikt om te stroppen. Werkt goed met simpele koolstofstalen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Is de oplossing niet veel gemakkelijker om gewoon een 'vakantie' keukenmes te kopen. Van te voren een verse snede erop, dan heb je er geen omkijken na. 20cm chefsmes of een 18cm santoku meer heb je eigenlijk echt niet nodig. Of gewoon je dagelijkse mes meenemen. Oke, misschien een broodmes wel fijn voor het gemak.

Tenzij messen slijpen echt je hobby is :-). Je hebt wel van die slijpmiddelen voor onderweg, maar ik blijft het, vergeleken met wetstones, altijd maar behelpen vinden. Ik heb zelf ook zo'n hele toestand aan bende die ik meeneem voor het geval dat, vaak genoeg handig geweest. Maar ik heb mezelf nou nog nooit in de situatie gevonden dat ik a la minute even een mes moest gaan slijpen. Nou is het wel zo dat ik aan messen geen enkel tekort heb natuurlijk.
Normaal gesproken gaat er ook een goed mes mee inderdaad, maar een redelijk slijpmethode voor erbij is meer de vraag, “just in case” en voor de leuk😇. En een beetje behelpen is het altijd versus de materialen van thuis, maar daarvoor is ook de gereedschapstas om die kleine uitdagingen het hoofd te bieden😜.

• Leuk
Die steen is overigens best veelzijdig, het is een resin gebonden diamant steen. F240 + F400 OCB, de F 400 komt grofweg overeen met 800 grit voor een Japanse steen. Even stroppen op een spijkerbroek en klaar.
Dat zakmes is van magnacut staal, vandaar wat meer punch in de slijpsteen, die kan alles aan.(zakmes moet uitgedund worden).

Enfin, ik draaf door

• Leuk
Ach, als de messen niet snijden kun je altijd nog een lepel proberen 🤷🏼‍♂️
Nee ook mij is die frustratie niet vreemd, neem tegenwoordig ook mijn slijptool mee.

• Leuk
Inderdaad, inkt in kranten werkt als een (licht) polijstmiddel en daarom worden kranten wel eens gebruikt om te stroppen. Werkt goed met simpele koolstofstalen.
Ergens heb ik altijd de indruk gehad dat het meer theoretisch is dan praktijk. Ik werk al ongeveer twee decennia dagelijks met diverse carbon messen, maar zoals ik al zei nooit een verschil kunnen opmerken. Evengoed interessant verhaal om te vertellen 😄.

Heb even een apart topic gemaakt over messen omdat het gewoon leuk is, eindeloos over te praten valt en ik dit draadje verder niet wil kapen.

Ergens heb ik altijd de indruk gehad dat het meer theoretisch is dan praktijk. Ik werk al ongeveer twee decennia dagelijks met diverse carbon messen, maar zoals ik al zei nooit een verschil kunnen opmerken. Evengoed interessant verhaal om te vertellen 😄.

Heb even een apart topic gemaakt over messen omdat het gewoon leuk is, eindeloos over te praten valt en ik dit draadje verder niet wil kapen.
Hahaha, je mag hem van mij kapen hoor @A3N ! Ik vind het net zo interessant, ook al werk ik niet zo lang met high-end snijwaar als jij!

• Leuk

Ligt er imo aan waar je het mee vergelijkt. Ik merk wat verschil tussen niet stroppen en stroppen op een krant.

Maar ik heb een leren stropplankje in mijn keuken liggen met wat diamantspray, dat werkt met meer staalsoorten.

(nb, ik ben geen pro, wel een enthousiast sinds een jaar of 20.)

Terug
Bovenaan Onderaan