BasBQ
Beef en Steak

Simpele UDS

 

blizzy

Vuurmaker
Berichten
52
Na lang klooien op een weber 47 cm ben ik nu ook eindelijk begonnen met de bouw van mijn UDS
Ik heb via Marktplaats een blauw vat uit Gouda op de kop kunnen tikken. Deze werd netjes bij mij thuis bezorgd door onze vrienden van PostNL.
Via Ecotools heb ik een stappenboor besteld en zojuist kwam oom mijn asschaal en spare rib rekje van Ikea binnen.

De gaten zijn inmiddels geboord en ik heb alles gepast.
Ik heb gekozen voor 1 kogelkraan en 2 draadnippels met stop. Zodat ik mijn uds veel zuurstof kan gevens tijdens het opstarten.
Mijn kogelkraan gaat via een 22mm leiding naar boven zodat ik niet hoef te bukken bij het regelen van mijn temperatuur.

Wat moet ik nu nog doen? Ik heb nog een rooster nodig deze is ook besteld.
Mijn deksel heeft inmiddels een handvat maar mist nog gaten. Iemand een idee hiervoor?

Aangezien ik van plan ben om maximaal op 125 graden te draaien vraag ik me af of het mogelijk is om de oude blauwe verf licht op te schuren en het geheel over te spuiten in een andere kleur. Denken jullie dat ik hierdoor problemen met mijn verf ga krijgen?

Naast bovenstaande heb ik inmiddels een kolenmand gemaakt van een oude, goedkope gietijzeren barbeque waar destijds een bierpakketje van gemaakt was.
Ik heb hem doorzeeft met gaten. Hoe ver moet ik mijn hitteschild hierboven plaatsen denken jullie?

Voorals nog geen controller voor mij, de spullen zijn wel besteld in china om mijn CAC te maken echter moet ik nog iemand vinden die me ermee kan helpen.

Foto's volgen snel!

Gr Jurgen
 
Hoi Jurgen.

Ik vind het gebruik van een OTG Weber 47 niet echt klooien.
Gebruik hem al jaren met heel veel plezier en hoop er nog lang mee te doen.

Veel succes met de bouw van je UDS.

Hans.
 
Als er geen liner oid in het vat zit, hoef je niets uit te branden. Mijn ervaring is dat de bestaande lak op de buitenkant het goed houdt
 
Beste Jurgen,

Dit blauwe vat heb ik ook uit Gouda en daar zit geen Liner in (testen doe je door even te krassen met wat scherps om te kijken of er iets loslaat van coating).

Ik heb 3 gaten geboord met de stappenboor en heb daar met een ijzeren spatel een soort Weber-draaischijf van gemaakt zoals die ook op de ketels zit. Door de platte spatel te draaien kun je de gaten openzetten (3 gaten naast elkaar en dan de spatel die er overheen schuift/draait)

De temperatuur blijft laag genoeg dus je zult niet snel problemen krijgen met de blauwe coating. Probleem is dat het onduidelijk is welke lak gebruikt is, dus je zult even moeten kijken of nieuwe lak goed hecht. Met goed ontvetten, licht opschuren en dan met een paar lichte lagen lakken moet het goed komen.

Als je hulp nodig hebt met de CAC, meldt je dan maar even!

Gr. Erwin
 
Hier weer een update.
Ik ben inmiddels weer wat verder. Mij  UDS moet nog gespoten en opgeleukt worden maar ik kon niet wachten.
Vorige week een test run gemaakt na het invetten met Kokosolie. Dit ging verbluffend goed. 4 uur zonder problemen de temp op 110 gehouden met een maximale schommeling van 6 graden.

Hieronder wat foto's van mijn nu nog Ugly Drum Smoker
2840a4a0c60e63e22ee873948a6a8c41.jpg
aca98bee14ecb3b08e308b9b6850d909.jpg
6108b4d24f630c7c198dd120685a283c.jpg
702bb42319d874bd8e2392f74707dbe3.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
De dag na mijn oefen ronde ben ik maar begonnen aan wat ribs.

Ik heb de 3-1-1 methode gebruikt. Ze waren heerlijk van smaak maar absoluut niet mals.

Met de temp ging het wat lastiger. Elke uur ingesmeerd met een glaze waarnaar de temp omhoogschoot soms wel tot 180 graden. Hoe voorkomen jullie dit? Het koste me daarna veel tijd de temp weer stabiel te krijgen om vervolgens weer van voor af aan te beginnen.

Kan dit de oorzaak zijn van mijn niet zo malse ribs?

Hier nog wat foto's
ca7903e64606d1ce832daf2136f09de5.jpg
a62e67e15def1f802fc8e4bdb61e917c.jpg
4a1a3c89f5cd2ebb5be65b55ac6fdf33.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Ok en mijn CAC is klaar precies zoals die van Hardcopy. Donderdag proberen met wat kip. De fan maakt wel herrie zeg

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=7014.0

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Sluit je wel je luchttoevoer v??r je je het deksel van de ton haalt? Daarmee voorkom je een al te erge overshoot. En natuurlijk het deksel zo kort mogelijk openen.
 
kruissie zei:
Sluit je wel je luchttoevoer v??r je je het deksel van de ton haalt? Daarmee voorkom je een al te erge overshoot. En natuurlijk het deksel zo kort mogelijk openen.
Ik denk dat dat het is thx
Kan dit een oorzaak zijn van mijn "stick to the bone" ribs?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
blizzy zei:
kruissie zei:
Sluit je wel je luchttoevoer v??r je je het deksel van de ton haalt? Daarmee voorkom je een al te erge overshoot. En natuurlijk het deksel zo kort mogelijk openen.
Ik denk dat dat het is thx
Kan dit een oorzaak zijn van mijn "stick to the bone" ribs?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


3 uur garen (roken) bij ?120 gr. is goed voor de meeste ribs, soms 2 uur als ze wat dun uitvallen.
1 uur inpakken in de alufolie met wat appelsap is wat aan de korte kant, ik doe meestal 2 uur.
? uur terug op de Q dan insmeren met een glaze of bbq saus b.v.
Dan nog een een ? uur terug.
Meestal zijn ze bij mij dan wel behoorlijk mals.
Gewoon proberen.

Succes bij de volgende.
 
Terug
Bovenaan Onderaan