Beef en Steak

Sierappel

A3aan84

Pitmaster
Bij m'n ouders in de tuin staat een sierappelboom zo'n rose waar een dikketak af moet. Zijn er mensen die ondanks dat de appel niet eetbaar is. Dit weleens gebruikt hebben als rookhout. Ik wil het stiekem toch proberen. Of is dit een slecht idee?

Even verplaatst, dit heeft niets met Charcuterie te maken...  Wilde kastanje is niet geschikt om te gebruiken, ik zou een niet eetbare appelsoort zelf ook niet gebruiken. Er is zat appelhout voorhanden overal, dus waarom her risico nemen.

Mijn excuus, had het woord roken zien staan. Ik vind het rookhout dat online tekoop is vrij prijzig, tuurlijk is het  gedroogd  en in mooie blokjes gehakt maar dat kan ik zelf ook. Nu is er geen appel of peren boomgaard in de buurt van katwijk waar ik van weet. Kom op marktplaats ook wel  hout tegen maar dat is dan gelijk weer  per kuub. Wat ik dan weer teveel vind.

Dus dacht ik even pijlen of iemand dit al eens geprobeerd heeft. Maar heeft iemand een idee wat het gevaar kan zijn. Kan het natuurlijk gewoon testen op een kipfilet en als het niet lekker is weg gooien. Of kan het giftig zijn?

Heb je de olmenhorst al geprobeerd? Zij verkopen dit hout als rookhout. Je kan ook de konijn/cavia handel die bij het kanaal zat ff vragen of ze fruithout hebben. Eik/beuk weet ik wel dat ze dat hebben.

Dennisb +1. Veel van die houtsnippers voor de cavia zijn ook geschikt voor roken. Al is het wel vaak heel dun gesnipperd. Maar wel snotgoedkoop.

Bij de firma rooksnips.nl (nieuw-Vennep) kun je ook mooi gedroogd rookhout kopen (allerhande soorten) voor een habbekrats. ?7.50 voor 15 kilo. Niet duur, veilig en goed.
Wel even bellen voor je langs gaat, want ze verkopen aan particulieren alleen op afspraak. Maar ze zijn elke dag open.

Ik hoor het al die tak gaat de openhaard in. En Dennis ik heb eik en beuk genoeg zit tussen het haard hout van m'n pa. El fumarole bedankt voor de tip zal binnenkort wel naar nieuw vennep rijden. Jij nog hout Dennis?

noskos zei:
  Wilde kastanje is niet geschikt om te gebruiken,

de tamme kastanje evenzo ook niet noskos.
ze bevatten naar mijn weten allebei looizuur en die rook doe je jezelf en je buren en t vlees niet aan.

wat sierappel hout betreft vraag ik me af wat er mis mee is.
de vrucht of de pit is niet in orde,daarom kan t hout misschien wel okee zijn.
k zou gewoon is wat in de fik steken om de geur te snuiven

volgens mij kan je sier appel best gebruiken is ook een Malus soort een appel dus gewoon doen en anders hebben we rookhout zat staan bij Bosrand wassenaar ook die van de Olmenhorst in 3 grofheden
tot ziens Kattuk

Bedankt Jack, dan kom ik daar even kijken.

Om er toch nog even op terug te komen. Heb gelezen dat de appeltjes eetbaar zijn (wat jackm ook al zij), maar niet lekker. Heb het gekapt en ligt in de schuur te drogen. Maar heb ff een paar stronkjes gedroogd in de oven (3uur op 150 graden) en liggen nu in het kachel(cv)hok. Zodat ik ze binnenkort kan gebruiken. Tijdens het drogen in de oven kwam er al een lekkere appellucht vanaf. Dus verwacht dat het wel goed komt.

Foto-MNX7BSQU-D.jpg

Foto-CRTDMTSZ-D.jpg

Wordt vervolgd...

Ik wil wel een paar stukken proberen hoor! De schors moet er nog wel helemaal af zie ik. Drogen zonder de schors gaat ook veel sneller. Als je het toch met schrors laat drogen dan kan je het beste de schors tot op het hout in de lengte richting inkerven. Bij het drogen krult de schors op en laat het bijna vanzelf los.

Ik laat schors altijd zitten op mijn rookhout, de meningen zijn verdeeld ;)

Z. Ben net op de boot maar zal je volgende week wat brengen. Ik laat het je weten.

Terug
Bovenaan Onderaan