BasBQ
Beef en Steak

Shrek BBC - aka Beer Can Chicken with Asian "Pesto"

 
 

martijnvanhooff

Sprokkelaar
Berichten
41
Hi Folks!!

Vandaag is de BBC aan de beurt - Asian style.
Net bij de Sligro een kipje van 1.5 kg op de kop getikt - een zwarte scharrelkip (geen idee of dat qua smaak anders is  ;)).

Ingredienten voor de pesto-marinade:
6 scallions, both white and green parts, trimmed and coarsely chopped
4 cloves garlic, coarsely chopped
3 stalks lemongrass, trimmed and coarsely  chopped; save the leaves for stuffing the cavity of the chicken
1 bunch fresh cilantro, rinsed, shaken dry, stemmed, and coarsely chopped
1 piece (2 inches) peeled fresh ginger, coarsely chopped
2 strips (each 112 x 2 inches) lemon zest
2 teaspoons curry powder
112 teaspoon ground cumin
112 cup extra-virgin olive oil
1/3 cup fresh lemon juice
3 tablespoons soy sauce Freshly ground black pepper


Ik heb Bavaria gebruikt, niet dat dat uitmaakt volgens het internet.
Wel ga ik iets proberen, ik heb een afgesloten blik houder op een schaal.
Ik ga de holle kant van het blikje bier afgieten met olijfolie, en hem dan in de houder schuiven en omdraaien zodat deze "vast zit" in de houder en vul hem dan af met olijfolie. Vervolgens steek een temperatuursensor door de kip heen in het blikje. Als de houder dan warm wordt, wat wel boven het kookpunt van water zal zijn, eens kijken wat er dan met het bier gaat gebeuren!

Eerste foto'tjes:
ypMS9OQl.jpg

vqzobJ1l.jpg

Fzg6oEql.jpg

T7MVwY4l.jpg


Keep you updated!!
 
Wordt vast heel lekker ;)
Die beer temperatuur test is al eens gedaan. ;)
Wellicht vind je het leuk omdat eens te lezen.

https://amazingribs.com/tested-recipes/chicken-recipes/debunking-beer-can-chicken-waste-good-beer-inferior-cooking-technique

 
volgens mij hebben ze je liggen gehad bij de Sligro, dit is geen zwarte kip maar een groene kip.
 
Hans zei:
Wordt vast heel lekker ;)
Die beer temperatuur test is al eens gedaan. ;)
Wellicht vind je het leuk omdat eens te lezen.

https://amazingribs.com/tested-recipes/chicken-recipes/debunking-beer-can-chicken-waste-good-beer-inferior-cooking-technique

Dag Hans,

Ik ken het artikel  ;)! Maar dat ik het bier niet op kooktemperatuur kan krijgen wil ik proefondervindelijk testen door de kipvasthoudschaal warmer te stoken. De schaal zal +100?C worden, door het met olijfolie "af te sluiten" en dus beter geleiden zal ook het blikje makkelijker stijgen in temperatuur, kijken of hij kan winnen van de warmte van de kip en zo meer zal gaan stomen.

Misschien praat ik poep, maar zo hou je jezelf bezig tijdens het wachten haha.
 
Klinkt als een hele interessante marinade.
Alleen begrijp ik de olijfolie niet in een Aziatische marinade.
De komijn, koriander en kerriepoeder doet vermoeden dat dit een recept uit de Indiase keuken is.
Vers korianderblad moet je overigens (in tegenstelling tot het zaad, want dat heeft een heel andere smaak) mee oppassen, dit kan heel snel gaan overheersen.
 
Ewald zei:
Vers korianderblad moet je overigens (in tegenstelling tot het zaad, want dat heeft een heel andere smaak) mee oppassen, dit kan heel snel gaan overheersen.

Voor velen (waaronder mijzelf) smaakt verse koriander naar afwasmiddel :)
 
Ewald zei:
Klinkt als een hele interessante marinade.
Alleen begrijp ik de olijfolie niet in een Aziatische marinade.
De komijn, koriander en kerriepoeder doet vermoeden dat dit een recept uit de Indiase keuken is.
Vers korianderblad moet je overigens (in tegenstelling tot het zaad, want dat heeft een heel andere smaak) mee oppassen, dit kan heel snel gaan overheersen.

Had inderdaad ook een andere olie mogen zijn, het is een recept uit Australi?. Ach het is gewoon een keer iets anders!!
Komt uit Planet BBQ blz 361

Ik heb de koriander er uit gehaald, de vrouw vindt dat, zo ook meerdere in de wereld, smaken naar zeepsop ;)!
Ook met de gember heb ik rustig aan gedaan!
 
Juulvh zei:
Ewald zei:
Vers korianderblad moet je overigens (in tegenstelling tot het zaad, want dat heeft een heel andere smaak) mee oppassen, dit kan heel snel gaan overheersen.

Voor velen (waaronder mijzelf) smaakt verse koriander naar afwasmiddel :)

Heb eens gehoord dat dat genetisch bepaald is, hier vinden wij het ook naar zeepsop smaken.
Of ik gebruik het in hele kleine hoeveelheden (1/2 - 1 tl.) of ik vervang het door flink wat Peterselie
 
Ewald zei:
Juulvh zei:
Ewald zei:
Vers korianderblad moet je overigens (in tegenstelling tot het zaad, want dat heeft een heel andere smaak) mee oppassen, dit kan heel snel gaan overheersen.

Voor velen (waaronder mijzelf) smaakt verse koriander naar afwasmiddel :)

Heb eens gehoord dat dat genetisch bepaald is, hier vinden wij het ook naar zeepsop smaken.

Klopt, is vrij direct gelinked aan een variatie in een specifiek receptor gen (sorry, beroepsdeformatie).
 
Gas dr op, ik kan helaas geen verbinding krijgen met mijn heatermeter. Ziggo wifibooster naar de tuin heeft mankementen. Er zit er ook nog een sensor in het bier. Gewoon omdat het kan
5a8ca704e28845289f350c89b4a5a62a.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

 
Klaar!! Lekker mals? Jazeker en sappig. Voor herhaling vatbaar? Mwah, ik vind een goeie curry lekker met kip en rijst, maar mis toch dat vette zoute smaakje van mijn kip bij mijn bord friet. Hij was wat flauwtjes. Tevens erg lange botten met niet superveel vlees.. komt dat doordat het een zwartverige kip komt? Lijkt me sterk, logischer lijkt me het omdat het een scharrelkip is, veel meer ruimte om te groeien en waarschijnlijk niet vetgemest. Begrijp me goed, ik wil dat dieren goed geleefd hebben voor ze op mijn bord liggen. Maar miste wel een beetje de dikke filetjes en bouten. Volgende keer back to classic/basic!!
83681dd8239ec2d83276e9430d8dc2e7.jpg
41226479079ea75d6bb17d73f29567c3.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje! ik mis alleen een foto van het kippetje op de BBQ...

Wat was de temperatuur van het bier? 75gr?  ;)
 
Haha kak, die heb ik geen gemaakt! Haha ergens 85 heeft hij gehaald. Maar geen kooktemperatuur. Volgende keer gasbrander monteren onder het blikje hahaha. Alleen hou je dan nog steeds het probleem dat de damp niet kan intrekken. Ach, het is een leuke manier van bereiden, net als ik de schep tomahawk steak zag online vandaag.
Ceriel zei:
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje! ik mis alleen een foto van het kippetje op de BBQ...

Wat was de temperatuur van het bier? 75gr?  ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

 
martijnvanhooff zei:
Haha kak, die heb ik geen gemaakt! Haha ergens 85 heeft hij gehaald. Maar geen kooktemperatuur. Volgende keer gasbrander monteren onder het blikje hahaha. Alleen hou je dan nog steeds het probleem dat de damp niet kan intrekken. Ach, het is een leuke manier van bereiden, net als ik de schep tomahawk steak zag online vandaag.
Ceriel zei:
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje! ik mis alleen een foto van het kippetje op de BBQ...

Wat was de temperatuur van het bier? 75gr?  ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Da's nou precies de reden dat ik m'n gevogelte standaard  alleen zonder bierblikje o.i.d. gebruik, omdat het er zo leuk uitziet en de kip nog beter gaart ook dan met zo'n ding in z'n bips. :D
 
Maar maar maar, ik wil mijn sticker!!! :(
Ceriel zei:
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje! ik mis alleen een foto van het kippetje op de BBQ...

Wat was de temperatuur van het bier? 75gr?  ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

 
Lekker kippetje. Gefeliciteerd met je tok.
Ik vroeg me dat ook af. Of er een blik met bier verplicht was voor de tok. Dus voor de zekerheid maar gedaan. Niet te veel bier. Maar iets er in. Het ziet er wel stoer uit als je gasten hebt. Zeker als die bbq enkel kennen als ritueel verbranden van supermarkt spul :)
 
Bram zei:
Lekker kippetje. Gefeliciteerd met je tok.
Ik vroeg me dat ook af. Of er een blik met bier verplicht was voor de tok. Dus voor de zekerheid maar gedaan. Niet te veel bier. Maar iets er in. Het ziet er wel stoer uit als je gasten hebt. Zeker als die bbq enkel kennen als ritueel verbranden van supermarkt spul :)

Helaas heb ik geen tok gekregen. Had van alles een foto behalve het moment dat hij van de bbq af kwam. Ofwel geen bbqbewijs haha. Dus vrijdag maar een kiloknaller kip halen van enkele euro's ipv weer een luxe van 15 euro. Ordinair vet en zout met friet en mayo voor de tok
 
martijnvanhooff zei:
Bram zei:
Lekker kippetje. Gefeliciteerd met je tok.
Ik vroeg me dat ook af. Of er een blik met bier verplicht was voor de tok. Dus voor de zekerheid maar gedaan. Niet te veel bier. Maar iets er in. Het ziet er wel stoer uit als je gasten hebt. Zeker als die bbq enkel kennen als ritueel verbranden van supermarkt spul :)

Helaas heb ik geen tok gekregen. Had van alles een foto behalve het moment dat hij van de bbq af kwam. Ofwel geen bbqbewijs haha. Dus vrijdag maar een kiloknaller kip halen van enkele euro's ipv weer een luxe van 15 euro. Ordinair vet en zout met friet en mayo voor de tok

Kan je gelijk eens proeven of er verschil is in kwaliteit. ;)
Onze ervaring is  ............ dat zeg ik lekker niet  :D
Succes met de kip en we zien de foto's. ;)
 
Lekker hoor.
Ik stop er meestal een citroen in. Wel eerst ff flink prikken met een vork natuurlijk  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan