BasBQ
Beef en Steak

Shortribs viel tegen

 
 
 
 

tensefountain1

Kooltjesharker
Berichten
240
Afgelopen zaterdag vlees opgehaald bij de slager. 20kg allerlei lapjes en wat vlees voor op de bbq.
Procureur ca 6kg, 2 shortribs en 2 spareribs.

De zaterdag shortribs maken voor de eerste keer.
Om 13.00u gingen ze erop en in eerste instantie leek het heel lang te gaan duren. Om het proces wat te versnellen bij 70 graden ingepakt in aluminiumfolie. Hierdoor om een uur of 18.00 al een kern bereikt van 93 a 95 graden en de priktest voelde naar mijn idee goed. Vlees nog een helepoos laten rusten in de folie want de eters waren er nog niet. Toen ze er waren vond ik ze al zover afgekoeld dat ik ze toch maar ff terug heb gelegd om iets op te warmen. Toen het moment het aansnijden, rookring mooi maar ik vond ze er al niet zo sappig uitzien als gedacht. Ze smaakte wel maar ik had ze malser en sappiger verwacht.

Ik had trouwens ook andere hardere kolen geprobeerd, was even wennen kwam heel langzaam op temperatuur waardoor ik schuifnietsbopen had gezet en de temp. doorschoof naar 150 graden. Misschien dat ze daarom wat droger waren? Of de shortribs zelf hadden niet genoeg vet?

Helaas de foto's zowat vergeten maar toch nog een gemaakt op het bord.

c27df0ea29a8820b69e9d8f6c19d3a26.jpg
e02fff4baabb13b9ebf868de0e0feea8.jpg
3d215dc707d3f170dec20c78e35394ee.jpg


Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk

 
Van wat voor koetje kwamen de ribs?
 
Geen flauw idee maar vast geen dure graan gevoerde of wagyu.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk

 
Dan is dat al een deel van het probleem. Je hebt dat vet toch nodig voor een mooi eindresultaat.
 
Jammer dat het tegen viel. normaal gesproken moeten ze met die kern temperaturen boterzacht zijn. Ik pak ze altijd met de alufolie in een handdoek en daarna in een koelbox. Na een uur gewoon nog goed warm. De rib op het bord lijkt mij ook niet de juiste rib te zijn. Je moet eigenlijk rib 7, 8 en 9 van het karkas hebben.
 
Ik heb het ook gehad met mijn eerste shortribs, waren niet te eten zo droog, ik dacht toen van hier klopt iets niet want bijna iedereen is lyrisch over dit stuk vlees en dan zal ik t vies vinden dus de tweede keer betere kwaliteit genomen en dit was echt een hele wereld van verschil, zo super sappig en smaakvol.
ik gebruik voor mijn shortribs altijd butcher paper

Succes de volgende keer
 
Je hebt wel een mooie smoke ring. Balen dat het tegen viel. Als het echt tegen valt kun je hel
Vlees altijd verwerken in een ander gerecht. Smoked beans oid. Volgende keer beter. Ik moet het ook nog eens maken van een exotische koei
 
Bram zei:
Je hebt wel een mooie smoke ring. Balen dat het tegen viel. Als het echt tegen valt kun je hel
Vlees altijd verwerken in een ander gerecht. Smoked beans oid. Volgende keer beter. Ik moet het ook nog eens maken van een exotische koei

Nou het was wel gewoon prima te eten, alleen niet zo sappig en zacht op de tong als gedacht.
Rookring was inderdaad heel mooi gelukt.

Ik heb nog een stuk in de vriezer liggen dus ben benieuwd of het dan anders is.
Als die dan ook weer hetzelfde is ga ik toch zeker eens een speciaal graangevoerde proberen.
 
Ik dacht ook altijd dat graangevoerd een vereiste was, tot ik afgelopen weekend deze heb gemaakt: https://beefensteak.nl/ierse-flat-ribs/. Iers, grasgevoerd, maar het resultaat was wel super sappig en mals:

5030d7e1d5b86a3303e52127be9a4d07.jpg


Ik zou vooral zoeken naar een stuk met voldoende intramusculair vet. Wat dus ook prima met grasgevoerd kan:

c00aef685a2f9ac24e86cbe6fe78f51e.jpg


Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
 
Ja dat is ook de bedoeling niet perse graan gevoerd hoor.

Die van jou ziet er idd erg sappig uit haha

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan