BasBQ
Beef en Steak

Short ribs voor de eerste keer

Nickname

Tondelzoeker
Berichten
4
Forumgenoten,

Morgen wil ik op mijn GG large voor de eerste keer een short rib low & slow bereiden. Heb bij de Vleesboerderij een stuk besteld van 1,5kg (black angus). Vandaag een eerste poging gewaagd om het stuk bij te snijden, zodat ik 'm vanavond lekker kan rubben. Maar, eerste keer, en dus op een aantal sites gekeken wat er komt kijken bij het voorbereiden van de short rib.

Hieronder tref je een aantal foto's aan van hoe ik 'm heb ontvangen en hoe het er nu uitziet. Willen jullie eens kijken hoe ik het snijden er vanaf heb gebracht en of jullie tips hebben? Hoop niet (denk het wel) dat ik teveel heb weggesneden...

Mij viel overigens aan het stuk op dat er weinig tot geen vet in 't vlees zit.. :(

10:00u: Ribs inmiddels op de GG gedaan. Ziet er nu al goed uit. Gelijk een pakketje met eikensnippers toegevoegd.

14:00u: Kerntemperatuur geruime tijd precies op 69 graden. Toch maar ingepakt met een klein beetje boter en een klein scheutje appelsap in aluminiumfolie.

15:15u: Uit het folie gehaald want al 85 graden en bang dat het zo veel te vroeg klaar is.

16:20u: Toch weer in het folie want temperatuur zakte terug naar 79 graden en bleef daar hangen.

18:10u: Eraf gehaald op 92 graden en 20 minuten laten rusten. Rub smaakte prima. Vlees was voor mijn gevoel nog net niet ver genoeg.Gelukkig maakte de daarna hot en fast bereidde bavette een hoop goed. Volgende keer beter vlees bestellen en eerder beginnen. Mooie eerste keer short rib.

347DFFF4-31B9-4649-9C74-EF21EF8E1138.JPG


IMG_3593.jpg


IMG_3594.jpg


IMG_3596.jpg


IMG_3598.jpg


C24A9D90-F757-4739-8569-E11A865999BD.jpeg


3034F5B4-200D-4958-93E6-27C11956E09B.jpeg


43140AFA-D971-4C70-B530-57117928FFEA.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Veel succes morgen altijd lekker :)
 
Hoeft niet veel vet te zien te zijn, kan zijn dat tie voldoende geaderd is.
Ik heb er afgelopen weeken 2 blokjes hickory hout bij gelegd, is me goed bevallen
 
Het ziet er inderdaad niet heel erg dooraderd uit maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn denk ik. Ik zou volgende keer wel het vlies aan de botten laten zitten omdat dat het vlees beschermd.
Verder is het een kwestie van wat rookhout (hickory of eiken ofzo, wat zwaarder spul zegmaar) en de temp zo rond de 110 proberen te houden.

Oja verhaal het er vooral niet te vroeg af, het is pas klaar als je je thermometer of saté prikker er zo in kan laten zakken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Thanks allemaal. Volgende keer vlies bij de botten laten zitten dus.

Ga er morgen mee aan de slag. Nog even kijken qua tijd of ik ‘m inpak om de tijd te verkorten of dat ik dat niet doe. Zal morgen het bericht aanvullen met wat foto’s!
 
Terug
Bovenaan Onderaan