BasBQ
Beef en Steak

Short ribs, een eigenaardig stukje vlees.

Rox92

Kooltjesharker
Berichten
100
Short ribs had ik al een tijdje op mijn lijstje staan maar nog geen geschikt moment gevonden om te maken. Gisteren kregen we vrienden over de vloer die bleven eten dus leek me dit een mooi moment.

De avond ervoor de short ribs schoongemaakt van het vlies, hard vet weggesneden en in de rub gezet.

Ik had gelezen dat short ribs erg lang kunnen duren dus wekker gezet en om 8 uur de fik er in zodat de short ribs er om 9 uur op konden. Zo gezegd zo gedaan en om 9.30 een geïrriteerde buurman aan de deur... Oeps? Als iemand tips heeft om de rook zoveel mogelijk te beperken hoor ik dat graag. Ik ga al overstappen van dammers marabu naar best charcoal acacia houtskool.

Enfin mijn vrouw er op af gestuurd om het uit te praten en die heeft dat brandje mooi kunnen blussen.

De Q bleef ondertussen wel langzaam een beetje zakken in temperatuur en na 3 uur was die gezakt van 120 naar 110 graden. Alle schuifjes telkens meer open gezet maar het bleef zakken. Op het laatste maar een beetje handmatig lucht in geblazen en toen schoot die weer naar 125 graden. Vooruit, ook goed.

Uiteindelijk heb ik hem na 4.5 uur (13.30) ingepakt, thermometer in het vlees gedaan en toen was de kerntemperatuur al 81 graden. Oh jeej, zal ik dan veel te vroeg klaar zijn?!?!

De deksel dicht gedaan en weer rustig afgewacht, maar tot mijn verbazing ging de temperatuur van de Q weer verder omhoog tot zelfs 135 graden. Uhh dit was niet de bedoeling?!?! Uiteindelijk stond bijna alles dicht en bleef hij op 135 graden. Niks aan te doen maar vooruit.

Waarschijnlijk doordat de Q zo'n hoge temperatuur had was het vlees al om 15.00 een kerntemperatuur van 92 graden. De prik test gedaan en verhip het is al klaar. Het pakketje open gemaakt en helaas was de bark niet echt krokant / hard. Toen nog even 15 minuten terug op de Q gedaan met de folie open maar eigenlijk maakte dit geen verschil. Toen er maar vanaf gehaald en in de oven gezet met een handdoek er omheen.

Toen om 16 uur heb ik hem aangesneden. De gasten hadden toch honger en nu aten we het vlees gewoon eerst en daarna de chips. Het vlees was super mals en zacht en iedereen vond het heerlijk (persoonlijk vond ik de rub te zout maar Afijn) eind goed al goed.

Genoeg leermomenten gehad tijdens deze run. Ik vraag me wel af waarom die bark zo achter bleef. Heb ik de rub te dik gesmeerd misschien?

Het is met recht een bijzonder stukje vlees waar veel tijd en moeite in gaat zitten. Of ik het nog een keer zou maken? Misschien....

Oja en natuurlijk nog de foto's !

IMG_20230902_113505.jpg
IMG_20230902_212839~2.jpg
IMG_20230902_213508~2.jpg
IMG_20230903_090434.jpg
IMG_20230903_131615.jpg
IMG_20230903_152729.jpg
IMG_20230903_161013~2.jpg
 
Shortribs liggen hier ook gemiddeld een 7-8u op de Q, dus niet zo gek dat je al klaar was. Maar je kan ze altijd even terug inpakken en in een koelbox of gewoon de oven bewaren voor een paar uur. Persoonlijk let ik niet zozeer op de temperatuur om in te pakken maar op de kleur van de bark en of het vet gesmolten is (boterzacht als je er eens met je vinger op duwt).

Gelukkig heb ik een buur die enthousiast wordt als ik weer iets aan het maken ben, heeft er misschien ook mee te maken dat ik hem soms wel eens proevertjes of overschotjes geef :D.
 
Je zegt "persoonlijk vond ik de rub te zout", als je deze gekocht hebt dan kan je de volgende keer misschien zelf een rub samenstellen.
Er staan genoeg basis rubs op het internet die je naar eigen smaak kan aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
en om 9.30 een geïrriteerde buurman aan de deur... Oeps? Als iemand tips heeft om de rook zoveel mogelijk te beperken hoor ik dat graag. Ik ga al overstappen van dammers marabu naar best charcoal acacia houtskool.
Dit is vervelend, helaas ook wel vaker te lezen op t forum.
De rode draad is dan altijd: Af en toe wat delen van wat je aan het maken bent, en vooral laten proeven.
Daarnaast kan communicatie ook wel een goede oplossing zijn.. lullig als je lekker je huis wilt luchten en alles stinkt naar rook.
Of net je schone was buiten hebt hangen.

Goed aansteken is belangrijk, zorg dat je wokkels vrijliggen als je alles aan steekt en vang vet zo veel mogelijk op dat het niet op de kolen komt.
Zodra je rookhout gaat gebruiken ben je nou eenmaal afhankelijk van de natuur. als t een beetje waait is het zo weg, waait zachtjes maar precies naar de buurman.. tja..

Ontopic; ziet er goed uit!
 
Ja, de long runs laten zich niet altijd strak plannen.
Zien er verder prima uit.

Communicatie met de buurt is wel aan te bevelen, zeker bij rook sessie,
Wil je rook bin het aansteken vermijden, goede wokkels of overweeg een electrische aansteker.
 
Ziet er lekker uit!

Verder sluit ik me helemaal aan bij bovenstaande.
 
Balen dat de buurman er last van had. De nodige tips zijn al gegeven, daar sluit ik me bij aan.

Het stijgen van de temperatuur na het inpakken is een bekend fenomeen. Wat het precies is weet ik niet, maar zodra je iets in folie inpakt kan de temperatuur in je bbq zomaar 20 graden stijgen. Maakt niet uit, in folie ligt het toch veilig.

Het resultaat mag er zijn iig, ziet er smakelijk uit!
 
Thanks voor de tips! Een schoteltje met wat lekkers brengen is een goed idee!

Rub had ik naar een recept van noskos gemaakt, maar volgende keer een andere proberen.

Ah dat van de folie wist ik niet, goed om te weten dat folie ook het vlees deels beschermt. Hoef ik me daar ook minder druk om te maken.
 
Thanks voor de tips! Een schoteltje met wat lekkers brengen is een goed idee!

Rub had ik naar een recept van noskos gemaakt, maar volgende keer een andere proberen.

Ah dat van de folie wist ik niet, goed om te weten dat folie ook het vlees deels beschermt. Hoef ik me daar ook minder druk om te maken.

Heb je misschien gewoon keukenzout gebruikt ipv een zachtere zeezout?

Daar kun je iets aardig mee verpesten.

Of thee en eetlepels door elkaar gehaald?
 
Heb je misschien gewoon keukenzout gebruikt ipv een zachtere zeezout?

Daar kun je iets aardig mee verpesten.

Of thee en eetlepels door elkaar gehaald?
Als een recept zegt 1 EL zout zonder vermelding van het soort zout nam ik altijd aan dat keukenzout werd bedoeld.
 
Ribs zien er goed uit, en vergeet een krokante bark, dat ga je niet voor elkaar krijgen, en nergens voor nodig tenzij je ze droog en taai wilt hebben.
1 el. fijn zout weegt meer dan 1 el grof zout.
Gisteren ook weer heerlijke Australian grain fed shortribs gemaakt, ik snij ze altijd los per rib (English cut)
En gebruik altijd een dalmatian Rub (PeZo) in mijn geval Fleur de Sel en Lampong Zwarte Peper.
zo'n mooi stukje smaakvol vlees verdient alleen maar de allerbeste en simpele kruiden/smaakmakers (Less is more)

Ik hanteer 1/2 halve eetlepel (maatschepje) Fleur de Sel (is grof) per kilo shortrib 1/2 eetlepel Fleur de Sel weegt ongeveer 7,5 gram.
Eventueel te vervangen voor 7,5 gram ander zout.
 
Ziet er een heerlijk stukje vlees uit. Jammer van het overheersende zout. Zelf nog maar 4 x short ribs gemaakt en altijd enkel PEZO gebruikt en soms nog wat paprikapoeder erbij.

Die buurman dat is ook balen. Die heb je niet altijd voor het kiezen. Soms los je al veel op met de mensen eens af en toe uit te nodigen voor een BBQ. Mijn buren spreken me er wel eens over aan, maar dat is eerder om hints te geven om hen eens uit te nodigen :ROFLMAO: Op dat vlak heb ik wel geluk. Maar onze naaste buren zie ik nog wel ooit vertrekken omdat ze nog jong zijn, meer tuin willen en wat rustiger willen wonen. En dan weten we niet wat volk dat je weer krijgt. Voor hen hadden we de familie flodder naast ons wonen :ROFLMAO:
 
Heb je misschien gewoon keukenzout gebruikt ipv een zachtere zeezout?

Daar kun je iets aardig mee verpesten.

Of thee en eetlepels door elkaar gehaald?
Nou... Ik heb inderdaad keukenzout gebruikt inderdaad. Ik ben maar een simpele (eigenwijze) man en zout is zout... Dacht ik. Staat genoteerd dat het toch anders is :ROFLMAO:

Ribs zien er goed uit, en vergeet een krokante bark, dat ga je niet voor elkaar krijgen, en nergens voor nodig tenzij je ze droog en taai wilt hebben.
1 el. fijn zout weegt meer dan 1 el grof zout.
Gisteren ook weer heerlijke Australian grain fed shortribs gemaakt, ik snij ze altijd los per rib (English cut)
En gebruik altijd een dalmatian Rub (PeZo) in mijn geval Fleur de Sel en Lampong Zwarte Peper.
zo'n mooi stukje smaakvol vlees verdient alleen maar de allerbeste en simpele kruiden/smaakmakers (Less is more)

Ik hanteer 1/2 halve eetlepel (maatschepje) Fleur de Sel (is grof) per kilo shortrib 1/2 eetlepel Fleur de Sel weegt ongeveer 7,5 gram.
Eventueel te vervangen voor 7,5 gram ander zout.

Ah helder, dan hoef ik dat ook niet na te jagen. Als je het zo zegt klinkt dat behoorlijk logisch... Oeps. Weer wat geleerd vandaag!

Ziet er een heerlijk stukje vlees uit. Jammer van het overheersende zout. Zelf nog maar 4 x short ribs gemaakt en altijd enkel PEZO gebruikt en soms nog wat paprikapoeder erbij.

Die buurman dat is ook balen. Die heb je niet altijd voor het kiezen. Soms los je al veel op met de mensen eens af en toe uit te nodigen voor een BBQ. Mijn buren spreken me er wel eens over aan, maar dat is eerder om hints te geven om hen eens uit te nodigen :ROFLMAO: Op dat vlak heb ik wel geluk. Maar onze naaste buren zie ik nog wel ooit vertrekken omdat ze nog jong zijn, meer tuin willen en wat rustiger willen wonen. En dan weten we niet wat volk dat je weer krijgt. Voor hen hadden we de familie flodder naast ons wonen :ROFLMAO:
Tja het zijn geen verkeerde mensen hoor en ik begrijp dat 8 uur ook wel behoorlijk vroeg is om hem aan te steken. Dus ergens heeft hij ook wel een punt :ROFLMAO:
Maar het is een man die ook al eens geïrriteerd aan de deur heeft gestaan omdat we na 2 dagen het pakketje wat bij hem lag nog niet hadden opgehaald.
Hij woont hier al behoorlijk lang ook dus ben ook bang dat hij niet weg gaat. Ach mijn vakantie is voorbij dus het zal nu weer wat minder worden allemaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan