Noah
Sprokkelaar
Ik ben groot fan van de Libanese keuken en zodoende had ik alweer een tijdje trek in een van mijn lievelingsgerechten uit dit deel van de wereld: Shish Tawuk. En vanwege een afgescheurde kruisband heb ik momenteel iets teveel tijd dus zo gezegd zo gedaan! Ik heb de Shish Tawuk geserveerd met Baba Ganoush, Houmous, ingelegde rode ui, watermeloen/feta salade en flatbread. Alleen de flatbread werd bij de plaatselijke Turk gekocht want ik kwam er niet meer aan toe om die zelf te maken 
Voor de Shish Tawuk:
- 1 kg kippendijen
- 6 el Griekse yoghurt
- 1,5 tl zout
- 1tl kaneel
- 2 tl gerookte paprikapoeder
- 2 tl komijnpoeder
- 6 el citroensap
- 5 tenen knoflook
- 0,5 tl cayennepeper
- 2 el tomatenpuree
Kippendijen in blokjes en 8 uur gemarineerd om ze vervolgens te spiesen. Vervolgens op de Grill Guru (deels direct, deels indirect) op een temperatuur van 220 graden afgegrild. Achteraf nog wat verse peterselie en limoen eroverheen en klaar.
Baba Ganoush:
- 5 grote aubergines
- 5 el tahin
- 5 el olijfolie
- 1 tl komijnpoeder
- 1,5 tl zout
- 6 el citroensap
- snuf zwarte peper
- 1 bol gepofte knoflook
Aubergines op 250 graden direct zwart blakeren totdat ze volledig zacht zijn. Even laten afkoelen, vruchtvlees uit de schil schrapen en laten uitlekken in een zeef. Pureer met een staafmixer vervolgens het vruchtvlees samen met bovenstaande ingrediënten tot de gewenste structuur (ik hield hem vrij grof). Vervolgens twee eetlepels verse fijngehakte peterselie door de massa mengen en serveren met wat extra olijfolie en peterselie.
Houmous:
- 480 gram uitgelekte kikkererwten
- 3 el tahin
- 0,5 tl komijnpoeder
- 1 tl zout
- 3 el olijfolie
- scheut opgevangen vocht uit het blik van de kikkererwten
- scheut water
- 3 el citroensap
- 1 teen knoflook
Voeg in de blender alle bovenstaande ingrediënten toe en voeg druppelsgewijs het water/vocht van de kikkererwten toe tot de houmous de gewenste dikte heeft bereikt. Serveren met extra olijfolie en een snuf gerookt paprikapoeder en sumak.
Ingelegde rode uien:
-120 ml appelazijn
- 120 ml water
- 2 el suiker
- 1,5 tl zout
- 10 zwarte peperkorrels
- 2 laurierbladeren
- 0,5 rode chilipeper
- 2 grote rode uien
Verwarm azijn, water, suiker en zout totdat het zout en suiker zijn opgelost. Snijd de rode uien in halve ringen en stop samen met peperkorrels, chilipeper en laurier in een weckpot en overgiet met het enigszins afgekoelde (niet koude) azijn-mengsel. Sluit de pot af en laat minimaal een uur staan.
Watermeloen-feta-salade:
- 1/2 kleine watermeloen
- 100 gram feta
- 1 rode ui
- 1,5 tl gedroogde munt
- peper en zout naar smaak
- scheutje olijfolie
Meloen in blokjes, rode ui in dunne halve ringen en mengen met overige ingrediënten. Brokkel de feta grof door de salade.
Moet zeggen dat het geheel erg geslaagd was! En dan nu het fotobewijs:

Voor de Shish Tawuk:
- 1 kg kippendijen
- 6 el Griekse yoghurt
- 1,5 tl zout
- 1tl kaneel
- 2 tl gerookte paprikapoeder
- 2 tl komijnpoeder
- 6 el citroensap
- 5 tenen knoflook
- 0,5 tl cayennepeper
- 2 el tomatenpuree
Kippendijen in blokjes en 8 uur gemarineerd om ze vervolgens te spiesen. Vervolgens op de Grill Guru (deels direct, deels indirect) op een temperatuur van 220 graden afgegrild. Achteraf nog wat verse peterselie en limoen eroverheen en klaar.
Baba Ganoush:
- 5 grote aubergines
- 5 el tahin
- 5 el olijfolie
- 1 tl komijnpoeder
- 1,5 tl zout
- 6 el citroensap
- snuf zwarte peper
- 1 bol gepofte knoflook
Aubergines op 250 graden direct zwart blakeren totdat ze volledig zacht zijn. Even laten afkoelen, vruchtvlees uit de schil schrapen en laten uitlekken in een zeef. Pureer met een staafmixer vervolgens het vruchtvlees samen met bovenstaande ingrediënten tot de gewenste structuur (ik hield hem vrij grof). Vervolgens twee eetlepels verse fijngehakte peterselie door de massa mengen en serveren met wat extra olijfolie en peterselie.
Houmous:
- 480 gram uitgelekte kikkererwten
- 3 el tahin
- 0,5 tl komijnpoeder
- 1 tl zout
- 3 el olijfolie
- scheut opgevangen vocht uit het blik van de kikkererwten
- scheut water
- 3 el citroensap
- 1 teen knoflook
Voeg in de blender alle bovenstaande ingrediënten toe en voeg druppelsgewijs het water/vocht van de kikkererwten toe tot de houmous de gewenste dikte heeft bereikt. Serveren met extra olijfolie en een snuf gerookt paprikapoeder en sumak.
Ingelegde rode uien:
-120 ml appelazijn
- 120 ml water
- 2 el suiker
- 1,5 tl zout
- 10 zwarte peperkorrels
- 2 laurierbladeren
- 0,5 rode chilipeper
- 2 grote rode uien
Verwarm azijn, water, suiker en zout totdat het zout en suiker zijn opgelost. Snijd de rode uien in halve ringen en stop samen met peperkorrels, chilipeper en laurier in een weckpot en overgiet met het enigszins afgekoelde (niet koude) azijn-mengsel. Sluit de pot af en laat minimaal een uur staan.
Watermeloen-feta-salade:
- 1/2 kleine watermeloen
- 100 gram feta
- 1 rode ui
- 1,5 tl gedroogde munt
- peper en zout naar smaak
- scheutje olijfolie
Meloen in blokjes, rode ui in dunne halve ringen en mengen met overige ingrediënten. Brokkel de feta grof door de salade.
Moet zeggen dat het geheel erg geslaagd was! En dan nu het fotobewijs:
Laatst bewerkt: