BasBQ
Beef en Steak

Sheet metal hexagon smoker

 

Thomny

Sprokkelaar
Berichten
35
Ik ben bezig met een ontwerp voor een smoker... Aangezien wij op het werk kantbanken bouwen is het doel om zo min mogelijk laswerk, en zo veel mogelijk kantwerk toe te passen.

Vereiste is dat er een bakplaat op de vuurkaner zit.
Ik bleef in dubio of het een offset of reverse flow smoker moest worden. Het ontwerp is nu zo geworden dat ik beide kan. Materiaaldikte wordt 5 mm.

Ik heb de oplegvlakken voor de roosters zo gemaakt dat de GN bakken en roosters gebruikt kunnen worden. Zo ben ik hierin lekker flexibel.

Ik hoor graag jullie feedback over het ontwerp. Zowel positief als negatief.
a0c24ca8b5554aa85fcc5e2a173e77e7.jpg
72c7a1ab8cd0abc4ad00403ead8dfadf.jpg
fb8fbc291c3c001a7d3f22c741b25042.jpg


Verstuurd vanaf mijn moto g(9) play met Tapatalk
 
Heeft de firebox isolatie (dubbel wandig)?

En vraag me af hoe de airflow is met de schoorstenen een de achterkant ipv in het midden aan de zijkant, krijg je dan geen duidelijk koudere hoeken links voor bij normaal offset en rechtsvoor bij reverse flow? Dit is slechts een vraag die ik stel, ik heb verder geen bal verstand van aërodynamica.

Maar prachtig ontwerp!
 
Ik zou inderdaad je firebox isoleren. Wat is jouw reden om beide schoorstenen aan de achterkant te plaatsen? Ik ben eerder geneigd om beide schoorstenen aan de zijkant te maken voor een betere airflow. Nu moet de lucht de bocht om voor het naar buiten gaat. Ik heb het al eerder genoemd in een andere topic: kijk even op de website van Lone Star Grillz. Links zou ik de Texas Edition kopiëren, rechts zou ik, of hetzelfde doen, of, gezien de grote van de schoorsteen het voorbeeld van 1 van de andere smokers op die site kopiëren.
 
Lone star grills is een mooie inspiratie bron. Die kende ik nog niet thanks!

Allereerst bedankt voor de feedback! Wordt erg gewaardeerd.

In het eerste ontwerp zaten de schoorstenen aan de zijkant... Maar dan had ik boven de bakplaat een schoorsteen hangen... Ook heb ik nu de mogelijkheid om er later nog eens een spit in te maken omdat de kopse kanten vrij zijn . Voor mij reden genoeg om de pijpen aan de achterkant te zetten.

Er zullen vast wat koude zones in komen. Maar daar maak ik me eerlijk gezegd niet zo'n zorgen over...

De firebox is niet geïsoleerd... Hier heb ik wel over nagedacht, en dan vooral de onderkant. Het lukte me alleen nog niet echt om dit in het ontwerp mee te nemen. Als je wil isoleren zou ik zeggen dat de luchtkamers ook luchtdicht moeten zijn... Dit is lastig in het huidige ontwerp.

Daarom had ik nu het idee om eventueel vuurvaste stenen onderin de firebox te leggen. Zodat er onder het vuur een grote massa warmte opgeslagen kan worden. Dit zou enigszins hetzelfde effect moeten geven als een geïsoleerde bodem.

Verstuurd vanaf mijn moto g(9) play met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
aah, vandaar. Google eens naar een Santa Maria Offset Smoker. Dit is geen spit, maar wel een inspiratie hoe je dat spit ook kan oplossen op een offset.
Volg jij toevallig ook Smoking Dad BBQ op YT? Die heeft een smoker van Smoke North. Je zou evt je firebox enkelwandig kunnen maken en dan op de manier dat die smoker is gemaakt een dubbele wand erin zetten als je dat wilt.
 
smoking dad bbq volgde ik nog niet, wel een interessante. aangezien hij zowel een akorn heeft als een offset.

inmiddels weer wat kleine stapjes verder. ik ga toch proberen om een geisoleerde bodem onder de vuurkamer te maken. nu ook even wat duidelijkere plaatjes geschoten ter lering en vermaak :)

1669065597250.png

1669065698192.png

1669065770902.png
 
Ziet er goed uit.
Zijn dat druipbakken in je rook gedeelte? Ik ben geneigd die op de bodem te doen.
En wat is die plank linkonder?
Denk je dat je hem op wielen gaat zetten?
Wat ik zei over de schoorstenen aan de zijkant, je kan natuurlijk zoiets maken als op de foto, maar dan met je buis helemaal tegen de zijkant van je hexagon. Als je hem inderdaad er helemaal tegenaan doet ben je ook niet heel veel ruimte kwijt en dan zou je misschien er toch voor kunnen kiezen om je rechter schoorsteen ook aan de zijkant te plaatsen.

1669133040197.png
 
dat zijn inderdaad Gastronorm bakken 1/1 ik heb de stookkamer zo uitgelegd dat zowel onder als boven 3 van deze bakken inpassen. met deze maatvoering maken ze ook roosters. waardoor ik dus flexibel ben in mijn opstelling.

ik heb een bak voor mijn bbq gereedschap. deze past precies op die plank :)
hij gaat inderdaad op 2 zwenk- en 2 bokwielen komen.

je idee voor de schoorsteen neem ik mee in mijn gedachten...
 
Laatst bewerkt:
Heb me ooit zitten inlezen in offset smokers, omdat ik eentje wilde aanschaffen. De plaatsing van de schoorsteen is echt wel cruciaal! Dat zou ik hier toch echt wel herzien.
Wel heel knappe tekeningen!
 
Zou zoiets dan een beter plan zijn?? heeft nog wat finetuning nodig...

voor de reverse flow schoorsteen ga ik hem wel aan de achterzijde laten zodat ik niet boven de bakplaat kom. i.v.m. mijn ervaringen met mijn zelfbouwofyr wil ik hier liever geen concessies aan doen.

1669330006667.png
 
haha, dat ziet er inderdaad goed uit, Ik snap inderdaad dat je hem rechts wel aan de achterkant laat.
Wat is de breedte van je firebox en wat is de dikte van je schoorsteen? evt zou het alsnog kunnen met niet te veel verlies van oppervlakte op je firebox.
Als ik de foto vd schoorsteen in je laatste post zie vind ik hem er erg compact uit zien.
Je begon zelf over dat je het deurtje van de firebox expres aan de zijkant laat voor een betere airflow.
Ik ben geneigd om met diezelfde reden je smoke collector ook enigszins symmetrisch te maken.

Het is een snelle tekening, maar dan snap je denk ik beter wat ik bedoel.

1669393305375.png
 
Laatst bewerkt:
De firebox is ca. 500*500 en de schoorsteen heb ik koker 100*100 voor in gedachten...

Dat er een schoorsteen boven de bakplaat komt is uitgesloten. Dit ga ik niet doen :)

Op je tekeningetje zie ik niet helemaal wat je bedoeld...

Symmetrie in de smoke collector links is ook uitgesloten. Zodat ik altijd nog een spit kan toevoegen. Optie voor een toekomstig spit vind ik belangrijker dan het risico op een koude zone aan linksvoor.


Verstuurd vanaf mijn moto g(9) play met Tapatalk
 
Weer een update je t.a.v. de smoker..

Dit is het definitieve ontwerp geworden..

Zowel een reverse flow als offset smoker. Met maximaal grilloppervlak voor 6 Gastronorm roosters/bakken 530*325.

Boven de vuurbox zit een bakplaat,

Alles uit 5mm staal, en een rvs wegklapbare tafel aan de voorzijde. Onderstel is 3mm staal

Het wordt een bouwpakket met nauwelijks laswerk.

Prijzen voor al het zet en plaatwerk heb ik opgevraagd, en als ik er een paar meer maak zullen de kosten snel gaan dalen.

Daarom hier een interesse peiling. Of er mensen met het ontwerp mee willen liften.

Ideaal voor mensen die wel graag zelf een smoker willen bouwen maar geen laservaring hebben.:)

Prijsindicatie voor zo'n Mecano voor gevorderden bouwpakket: +/- €1500

Als ik minstens 2 medestanders heb gaat hij in productie

Bij interesse hoor ik het graag!
73cfbfd81d5f38640de577f6d747fc8b.jpg
3c94f386fc228babe686d16f418031a6.jpg
ba52d8aff41ffa7a0cad6fc99d0745a4.jpg
d1c39989941ea4e7ac4795ac33e9480d.jpg
e06993e7373e389f6f77662e0e731f65.jpg


Verstuurd vanaf mijn moto g(9) play met Tapatalk
 
Ziet er heel gaaf uit. Kleine sidenote.
Heb je een gat oid om je vuil op je bakplaat in je firebox te schuiven?
 
potverdikkie wat een mooi ontwerp. ik hoop voor je dat het in productie kan gaan.
 
Ziet er heel gaaf uit. Kleine sidenote.
Heb je een gat oid om je vuil op je bakplaat in je firebox te schuiven?
dat ga ik er inderdaad nog bij in maken. wilde onder de schoorsteen een gat maken met een dekseltje zodat vet en rommel van de bakplaat in het vuur geveegd kan worden.

eerst maar eens zien dat ik een paar medestanders vindt. dan kan ik samen met hen de puntjes op de I zetten, en dan weer verder :) inmiddels heeft ik al 1 potentieel medestander gevonden :) niet wat voor jou meinonA??
 
Mooi ontwerp, leuk om eens wat anders te zien. Waarom kies je eigenlijk voor de mogelijkheid om te wisselen tussen offset en reverse flow?
 
Omdat je in mijn ogen een temperatuurverschil hebt tussen rechts en links bij een offset smoker. Voor kleinere hoeveelheden is dat fijn zodat je dan je vlees wat naar links en rechts kunt schuiven. En verschillende temp zones kunt gebruiken.
Met een reverse flow is het temperatuurverschil denk ik kleiner. En is dus fijner als je het hele rooster vol hebt liggen voor grotere groepen.

Met minimale extra kosten kan ik op deze manier switchen tussen beide. Zelfs tijdens de sessie zou je een extra schoorsteen open kunnen gooien.

Best of both worlds

Verstuurd vanaf mijn moto g(9) play met Tapatalk
 
Ah zo. Duidelijk verhaal en creatief aangepakt zo. Ik hoop dat je nog een kandidaat vindt om er een te kopen. Ik zou hem wel in het echt willen zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan