BasBQ
Beef en Steak

Sessie Pulled pork, spareribs, vergelijken Weber OTO-off set smoker

 

BernyGrill

Sprokkelaar
Berichten
28
Gisteren stond er samen met mijn beste kameraad een heuse vergelijkingssessie op de agenda. Op 2 verschillende apparaten werden 2 procureurs en 4 spareribs klaargemaakt. Procureurs om uiteindelijk om te toveren naar pulled pork (wedstrijd aanpak, dus in folie) en spareribs volgens 3,2,1. Ondertussen vond er ook nog een proeftest plaatst met 6 verschillende soorten donkere rum...het werd een memorabele avond :).

Een groot deel staat op de foto, maar er zijn ook wat zaken niet op de foto gekomen. Het is te raden hoe dat gekomen is..

Alles begint bij de slager:
age5a4e6.jpg

Daarna het voorbereidende werk:
e8uhu6um.jpg

esequ5eg.jpg

uneqagun.jpg

jurete3y.jpg

qa5u2y5e.jpg

4ave5uve.jpg

7epeqe2a.jpg

tu9y8aqe.jpg

Regen..:
epabagu3.jpg

En de avond valt:
ymyhujeg.jpg

vu2uqahe.jpg

De rum test..:)
a8ape8a3.jpg

Om 15uur begonnen en na 6 uur eten! Mooie dikke ribs, heerlijk!
uny6a9a9.jpg

En nu wachten, wachten op de pulled pork:
musybe4e.jpg

6ehe5yby.jpg

Na 10.30uur wachten ging de pieper van de offset smoker, 88 graden!
Na 11.30uur die van de Weber. De procureur die op de smoker lag was 2,5 kilo die op de Weber 2,9. Nog een uurtje in de folie om te rusten.
En vannacht om 0330uur kon er weer gegeten worden..
de7u7esu.jpg

9uvataju.jpg

2are9u2a.jpg

a4yvemys.jpg


Een top avond en nacht,  voor herhaling vatbaar!
 
Ik zeg dat is inderdaad een mooie avond geweest. Ik mis nog wel het vergelijkend waren onderzoek, offuh lukte dat niet meer door de drank proeverij ;)

Maar al met al een mooie reportage & daarmee je knorrie badge gescoord van harte!
 
Dat moet een top avond geweest zijn.
 
Moses Mina wat een lekkernijen !!! Vooral die Captain Morgan ;-)
 
De wereld beroemde slager in herreveld zie ik. Ik kom er zelf ook geregeld.
 
Topper, gefeliciteerd met je knorretje.
 
Wat kan het leven toch mooi zijn!
 
Ja wat was nou de conclusie? En volgende keer wel echte rum drinken h?, niet al dat bocht ;)
 
De uitslag / conclusie hebben jullie nog tegoed inderdaad. Uiteindelijk was er niet heel verschil is bereidingstijd en smaak.
Wel veel verschil in het verbruik. De OTO gaat een stuk effici?nter om met de warmte dan offset smoker. Zeker door het gebruik van de smokenator in de OTO was het verbruik aan ecobrassa kolen laag, in totaal 60 kolen voor 12,5uur stoken. De offsetsmoker verbruikt veel meer, deze heeft ruim 7 kilo aan Weber briketten opgestookt, plus hout en wat houtskool.
Beide bleven mooi op 110 graden hangen, zonder grote uitschieters naar boven of beneden.

Smaak: er was weinig smaakverschil te merken, de spareribs van de smoker hadden een ietwat knapperige buitenkant en waren ietsjes malser. De pulled pork was echter andersom, de Weber gaf een wat zachtere procureur en een wat donkere bark. Maar voor beide geen grote verschillen.

Bereidingstijd: voor de spareribs de 3,2,1 methode. Deze tijd is ook volgemaakt, zeker omdat het flink bevleesde ribs waren van ruim een kilo per stuk. Ribs waren lekker mals, maar gelukkig wel met een prima bite. Ook hadden we de ribs in verschillende rubs en mob gezet en ook deze vergelijking was interessant.
De pulled pork bereidingstijd was best bijzonder, de OTO was snel op temperatuur en het vlees ging gestaag omhoog, waar de eerste uren er ruim 12 graden verschil was in de kern t.o.v. de smoker. Gaandeweg werd dit verschil steeds minder en doordat de procureur in de Weber lang bleef hangen bij 63 graden, liep de temperatuur bij de smoker procureur rustig op. Zeker na 5 uur, toen ze beide ingepakt werden in de folie, werd het verschil groter. Na 11.30uur was de smoker klaar en na 12.30uur de Weber. De procureur in de Weber was echter 0,5 kilo zwaarder, dus veel verschil in bereidingstijd per gewicht was er niet.

De rum: het was een bijzonder geslaagde test (....), van inderdaad bocht tot erg lekker.
 
Falcon zei:
De wereld beroemde slager in herreveld zie ik. Ik kom er zelf ook geregeld.

Inderdaad, Diepenveen! Mooie dikke ribs hebben ze daar, een aanrader. Of staan die altijd al op je boodschappenlijstje :).?
 
structor zei:
Ik zeg dat is inderdaad een mooie avond geweest. Ik mis nog wel het vergelijkend waren onderzoek, offuh lukte dat niet meer door de drank proeverij ;)

Maar al met al een mooie reportage & daarmee je knorrie badge gescoord van harte!
zie onder de conclusie.
 
Mooi verslag van een geslaagde en erg leuk dag/avond volgens mij! Ik sluit mij overigens aan bij Noskos wat betreft de Rum  ;).

En uiteraard van harte met knorretje :).
 
BernyGrill zei:
Falcon zei:
De wereld beroemde slager in herreveld zie ik. Ik kom er zelf ook geregeld.

Inderdaad, Diepenveen! Mooie dikke ribs hebben ze daar, een aanrader. Of staan die altijd al op je boodschappenlijstje :).?

Ik haal daar inderdaad regelmatig mn ribs en andere mooie stukken vlees. Altijd met een volle plastic zak weer naar huis :) Altijd goed daar
 
Erg mooi verslag met lekker veel foto's!
Gefeliciteerd met KNOR
 
Ziet er heerlijk uit!! Congrats met je Knor!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan