BasBQ
Beef en Steak

Schweinehaxe voor de Sint

 

Markv

Kooltjesharker
Berichten
178
Op 4 december een lekker stamppot buffet gemaakt van hutspot (met klapstuk!!) en een heerlijke pan zuurkool.
Daar hoort natuurlijk ook een lekker stukje vlees van de Q bij, dit keer een varkenspootje oftewel Schweinehaxe erbij!
Bij de plaatselijke slager een tweetal pootjes van ongeveer 800 gram per stuk opgehaald, en ge?njecteerd met colorozo oplossing.
Achteraf is het het hier ietwat mis gegaan: de slager had het over 120 gram colorozo zout per liter, maar denk dat hij 120 gram per 2 liter heeft bedoeld....

Na de injectie ronde (dit om te zorgen dat de pootjes door en door smaak en kleur zouden meekrijgen) in de koude garage gezet in een pekel badje.
Na 7 dagen heerlijk te hebben rondgedobberd eruit gehaald, en aan het plafond in de garage opgehangen te drogen:
y3mL3eQsyLh11dux1BczoCg4UpaOkeY-SJlwskBzeAKMxIpNtvXg_GUh7zpktcDRfXpz5deoVYqXfbxMgW90BPdBpW6HwafyuPEqx9do0BzwWYlmSQ_TueZu8mNk88NRmpAs6YznXqLUtpdRmPpBtx2alM3rYdaPbW9QsdTIOaGdKs


Een ietwat vreemd gezicht, maar om rook op te pakken moeten ze natuurlijk goed droog zijn.
De volgende ochtend, voor het rondje hardlopen, de WSM vast aangestoken en langzaam aan op temperatuur laten komen.
Om 10:30 beide pootjes erop, en samen met twee vuisten eikenhout rustig op 110 - 120 graden laten roken.
De kerntemperatuur liep langzaam op, en rond 16:30 heb ik beide pootjes er bij 85 graden afgehaald en rondom afgegrilt op de WGA die er nog van de vorige dag stond. Net iets makkelijker heet te stoken dan de WSM!
Hierna even een aantal minuten onder een alu folie laten bekomen van de hitte, en daarna aansnijden!!

y3mpkrixysgSjt-oXng29WdcTgAigXcwHQ0Pa6jvWulf4Iijyp_T-ZNssSPCst-Gdyd20CTBOWXBQZJNVUIMaNxtePGDp4a27x_Q5d9N6QKh-NQpdeL11Sce8RNKrf4dP8K4sNCPQgHAsibknG1R371UnJ9vGUTSUSaVoTIiBInw0k


En wat vonden we ervan? Heerlijk, maar wel iets te zout.... goed excuus om de rest van de avond een biertje extra te drinken tijdens pakjesavond  :p
Maar de smaak was zeker erg goed, en de pootjes waren tot aan het bot prachtig roze van kleur.
De volgende keer met 60 gram colorozo per liter (of 120 gram per twee liter) dan denk ik de perfecte pootjes te kunnen bereiden.
Een prachtig wintergerecht van de Q, en zeker voor herhaling vatbaar!.

Tip voor de zuurkool: prak twee rijpe bananen, en stamp deze door de zuurkool. Verder een prei in dunne ringen snijden, bakken en ook meestampen. Dit samen met een lekker stuk meegekookt zuurkoolspek een hele fijne zuurkool waar zelfs de kinderen een tweede keer opscheppen! (ik weet het, klinkt vreemd, maar is absoluut erg lekker!).

y3mx7zHxBYW9PLV-NjabhrrfWjRIhItgTHlHGSOE4Yvs1mIxDfLnX_lvXn9J18P4Jw8l7SNgy0ebwmULUPKFMAQuAgZDKP7JMC61NzBthV6fiZeo5s3RCF_rNo52DFHuGxNrSGKwZVJqKgwh0iKxQII95FhsN1DRGHTLRvKhstmP-o

 
Niets mis mee, lijkt me heerlijk :)
 
dat ga ik op zeker lekker vinden
 
Misschien iets te zout zie je op de foto's niet. Ziet er heerlijk uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan