BasBQ
Beef en Steak

schoonmaken gietijzere grill

PatrickEhv

Tondelzoeker
Berichten
4
Hi,

Ik ben benieuwd hoe andere grill masters hun bbq schoonmaken. Ik heb zelf een gietijzeren grill.

Voor en na de sessie stook ik de bbq warm en borstel hem af met een staalborstel. Daarmee krijg je natuurlijk de bovenkant goed schoon maar de onderzijde van de grill zelf niet. Nu draai ik deze wel eens om zodat ik de onderkant ook schoon kan borstelen maar echt vet vrij wordt ie dan alsnog niet.

Wie heeft de gouden tip?
 
Echt vetvrij moet je gietijzer ook niet worden want dan gaat hij roesten.
maar met heter stoken wordt hij wel schoon genoeg.
 
Ik reinig mijn rvs rooster met staalwol, voor en na en gebruik, als het rooster nog warm is. Ik zou een gietijzeren rooster niet met een staalborstel schoonmaken, omdat dit je zelfgemaakte antiplaklaag wegkrast.
Persoonlijk zou ik hem als hij nog warm en niet heet is, schoonmaken met een keukenrol en daarna onder de hete kraan schoonpoetsen zonder afwasmiddel en goed droogmaken. Daarna nog even insmeren met een laagje arachideolie om het roesten tegen te gaan. Zo behandel ik mijn gietijzeren pan, denk dat het voor een rooster hetzelfde werkt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik stook hem heet en als ie afgekoeld is borstel ik hem schoon met een staal borstel. Hierna spuit ik hem in met weber gietijzer beschermer. Ziet er nog als nieuw uit. (nog geen 2 maanden oud) uit ervaring weet ik dat het schoonmaken minder wordt naar mate de bbq ouder word. ;)
 
Als ik de dag erna m’n gietijzeren rooster niet schoon maak kom het die keer erop wel
 
Ik maak mn gieterentooster ook gewoon schoon door hem warm te stoken en daarna met de borstel schoon te borstelen en vervolgens weer in te vetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan