BasBQ
Beef en Steak

Schoonmaken gietijzer top

dsimons2710

Tondelzoeker
Berichten
5
Iemand tips om mijn gietijzeren top mooi schoon en weer zwart te krijgen. Heb wat bruine rook aanslag zie foto’s.

Vanuit basterd support komt de tip om lijnzaad olie te gebruiken en dan even met 200 gr een uurtje in de oven.

Iemand ervaring met deze fix?

IMG_2459.jpeg


IMG_2460.jpeg
 
Heb ik gedaan vorige week en word heel erg kleverig.
De bbq winkel vertelde mij later dat ie dat niet hoeft te doen maar je top alleen af en toe met een spuitbus voor gietijzer in te spuiten
 
Voor die bruine aanslag zou ik hem niet schoonmaken hoor.. Dan blijf je bezig, zit er zo weer op als je hem goed gebruikt ;)

Maar ik heb hem zelf een keer met frituurpanreiniger schoongemaakt. Daarmee los je het vettige laagje helemaal op. Daarna wel weer even goed inbranden anders is hij in no time verroest.
 
Heb ik gedaan vorige week en word heel erg kleverig.

Dan heb je teveel olie gebruikt. Als het ijzer lekker warm is dan met kwastje een dun laagje aanbrengen en goed uitwrijven. Dan verhitten (seasonen) en dat proces een paar keer herhalen.
 
Dan heb je teveel olie gebruikt. Als het ijzer lekker warm is dan met kwastje een dun laagje aanbrengen en goed uitwrijven. Dan verhitten (seasonen) en dat proces een paar keer herhalen.
Ik heb t gedaan zoals t beschreven stond.
Echter ben ik er achter dat er tientallen manieren zijn om t te doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan