BasBQ
Beef en Steak

Schaduwdoek afdak

BBCharlie

Stoker
Berichten
309
Om uit de zon straks te kunnen werken met mijn bbq wil ik over de werkplek een schaduwdoek spannen. Onze tuin is in aanleg en ik wil nog geen vaste overkapping plaatsten voor dat ik weet waar daar de beste plek voor is. Maar gezien mijn transparante huidskleur moet ik iets. Ik verbrand zelfs in het donker.

Het driehoekdoek komt schuin van 4 meter hoogte naar 3 meter hoogte. Mijn kamado staat onder 3,60 hoogte. De baas denkt dat dat niet kan. Ik denk dat als mensen onder overkappingen en grote parasollen grillen dat een schaduwdoek ook best kan.

Wat denken jullie?
 
Dat mensen het doen betekend niet dat het ook verstandig is

Maar denk inderdaad dat je er rekening mee moet houden dat er vonken uit kunnen komen en even moet bedenken hoe het doek daarop reageert. Zoals al gezegd moet je er geen polyester of nylon oid boven hangen. Mogelijk dat een katoenen tarp oid een optie is?
 
Parasol?
 
Tof dat jullie meedenken.

Het materiaal is 100% katoen canvas 360 gr/m² en geïmpregneerd tegen vuur en vonken. Hoe het met hitte zit weet ik niet. Het doek wilde ik eigenlijk gebruiken om er een tarp van te naaien voor kamperen maar de baas wil niet kamperen met baby’s dus gaan we voorlopig niet meer kamperen.

Een parasol vind ik lelijk maar is ook lastig met de positie tegen een muur.
 
Een Canvas Tarp is denk ik de beste optie, op 3,6 meter hoogte moet dat wel gaan.
Geen nylon want als dat vlam vat gaat het druipen en krijg je nare brandwonden
Canvas vat niet snel vlam maar gaat smeulen, maar dan moet hij wel vlam vatten.
Ooit tijdens een BBQ bijeenkomst in Boxtel hadden de mannen een kampvuur gestookt in een grote Canvas Tipi.
Daar was ook een firepit aanwezig, deze Tipi zou worden vervangen door een nieuw exemplaar dus de eigenaar vond het niet erg dat de vlammen uit de top van de Tipi sloegen, het werd zo heet in dat ding dat we er niet meer binnen konden blijven en de ene na de andere blok hout verdween op de firepit. Maar het ding vloog niet in de fik, wat de eigenaar volgens ons wel jammer vond, nu moest hij hem afbreken en zelf afvoeren
Maar safety first natuurlijk, het is altijd verstandig een brandblusser bij de hand te hebben al is het alleen maar om de Mrs. gerust te stellen.

De betreffenden Tipi:

DSC_1656.JPG


De fire pit met een op dat moment nog gewoon vuurtje,

DSC_1732.JPG
 
Bedankt voor je omschrijving @Ewald Het is idd katoen. Het past bij de Sibley Bell tent die we hebben.

Die onderste foto vind ik spannend 😳 Die kan zo bij een artikel in het Brabants Dagblad met als kop "5 deelnemers bij bbq-festival in Boxtel onwel na kampvuur in tipi".
 
Terug
Bovenaan Onderaan