BasBQ
Beef en Steak

Sauzen bij Cote du Boeuf

 
 
 

Kiwietje

Stoker
Berichten
308
Aankomend weekend ben ik van plan om Cote du Boeuf te maken via een reversed sear op de BBQ. Ik vroeg me af welke sauzen goed passen bij dit stuk vlees? Hebben jullie aanraders?

Ik was zelf van plan om chimichurri te maken en eventueel een rodewijnsaus, maar mijn gast houdt niet zo van knoflook dus ik dacht: anders maak ik een sauzenbar. Welke sauzen adviseren jullie bij dit stuk vlees?
 
Ff volgen. Zelf voorzie ik bij die lappen rund nooit een saus. Wel eens een keertje chimchurri gemaakt. Publiek vond het lekker, maar met zo een stuk vlees vonden ze het wat overbodig. (zo zeiden ze toch)

Dus wil hier wel eens inspiratie op doen.
 
Ik maak heel graag de Belgische klassieker. Steak en friet met pepersaus.


Om de pan te voorzien van de aanbaksels gebruik ik de getrimde stukjes vet/vlees/pees. Afblussen met cognac/rum/whiskey. En dan mooi de saus maken.
De saus is niet perse alleen voor het vlees. Ik vind een steak van de BBQ vooral lekker zo puur als ie is. Maar de frietjes in de pepersaus soppen. OMG zo zalig
 
Voor mij de favoriete: Bearnaise
Wel wat moeilijker, maar het geluid van de garde is al een show op zich!

Klinkt raar, maar dat is één van de weinige sauzen waar je me geen plezier mee kan doen. Mijn vrouw heeft het super graag. Voor mij verbrod het mijn heel gerecht :ROFLMAO:
 
Ik zou voor Pico de Gallo gaan, heerlijk bij rundvlees, zit geen knoflook in en veeeeeeeelllllll lekkerder dan chimichurri 😜

(4) Saus: Pico de Gallo | Het BBQ Genootschap

Of iets met champignons, gewoon lekker gebakken met eventueel een uitje en wat spekkies, of een champignonsausje 🤔 er is zoveel mogelijk met een champignon.
 
Klinkt raar, maar dat is één van de weinige sauzen waar je me geen plezier mee kan doen. Mijn vrouw heeft het super graag. Voor mij verbrod het mijn heel gerecht :ROFLMAO:
De dragon heeft een lichte anijssmaak he, daar moet je voor zijn. Mijn vrouw is er ook geen fan van...

Een andere favoriet is roquefortsaus, maar eigenlijk heeft een kwaliteitsvol stuk vlees geen saus nodig (eventueel wat boter, meer niet).
 
Rodewijnsaus, bearnaise, champignonsaus, peperroomsaus, chimichurri, stroganoffsaus, .. er zijn zoveel mogelijkheden! Ik zou je gast gewoon vragen wat voor saus hij/zij lekker vindt en dat maken. Wat is er nou mooier dan je lievelingssaus krijgen bij een heerlijk stukje vlees?
 
De dragon heeft een lichte anijssmaak he, daar moet je voor zijn. Mijn vrouw is er ook geen fan van...

Een andere favoriet is roquefortsaus, maar eigenlijk heeft een kwaliteitsvol stuk vlees geen saus nodig (eventueel wat boter, meer niet).

Met anijs geen probleem, maar de combinatie van al die zaken daarin is voor mij net een domper op het gerecht. Zowel warm als koude. Een vriend van mij die een koksopleiding heeft genoten ging er vanuit omdat het was dat ik nog nooit goede gegeten had en ik absoluut die van hem moest proeven. Verdict bleef hetzelfde.

Ik ben echt geen moeilijke eter en eet echt wel veel, maar zo een aantal dingen waar mensen zot van zijn, krijg ik met moeite binnen. Bijvoorbeeld quiche, risotto of spruiten.
 
Bedankt allemaal voor de reacties, genoeg keuze zo te zien :D. Mee eens dat een stuk vlees op zichzelf met PeZo al genoeg moet zijn, maar ik ben zelf nu eenmaal een enorme sausfan 🤤 als is het maar zoals Bram zegt voor bij de friet! Ik ga even informeren naar de smaak van mijn gast en dan komt er een mooie saus op tafel (of twee, of drie).
 
Bedankt allemaal nog voor de tips! Op verzoek van mijn gast is het rode wijnsaus geworden en ging goed samen met het vlees.

@Jet , Helaas waren er geen jalapenos meer hier in de supermarkt dus was het voor mijzelf toch een chimichurri geworden! Maar dat smaakte ook goed. Ik heb nog een mooie dikke entrecote liggen dus binnenkort wellicht een herkansing voor de Pico de Gallo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan