BasBQ
Beef en Steak

Saus: Fermented Hotsauce met Habanero Adjuma pepers en ananas

 

boyke ten broeke

Stoker
Berichten
257
1627395381986.jpeg


Ik ben mijzelf al een tijdje aan het inlezen in fermenteren ook en ben daar eigenlijk door iemand in de BBQ scene die dat al een tijd lang doet heel erg geïnteresseerd in geraakt. Nu heb ik een paar weken terug via westlandpeppers een batch Habanero Adjuma pepers gekocht en ik had nog wat ananassen over.
Dus, ik wilde eens een experimentje doen, vandaag de saus gemaakt (ik kon niet langer wachten). Het resultaat was echt TOP!!!

Ik heb 2 grote ikea weckpotten gebruikt hiervoor (die dingen zijn ideaal). Daar heb ik een gaatje in geboord met een diamantboortje (die kun je redelijk eenvoudig krijgen via het internet en met wat youtube werk weet je precies hoe die dingen gebruikt moeten worden. Het is namelijk niet kwestie van op het glas zetten en boren maar, dat gaat fout :) ) en dan kun je via diverse webshops goede watersloten kopen om zo niet de potten open te hoeven doen om te "burpen"(het gas er uitlaten wat zich opbouwt door het fermentatieproces).

Oh en bonustip: bij het snijden van pepers... doe een paar rubbere handschoentjes aan... dat maakt het wc bezoek daarna in ieder geval minder pijnlijk. idem met in je ogen wrijven.




Ingredienten:
-500gram Habanero Adjuma pepers
- 1 hele ananas
-1 eetlepel zout (afgestreken)
- 800 ml water
- Na fermentatie 3 el appelciderazijn

Bereidingswijze
  • snij de ananas klein en de habanero pepers door de lengte door
  • doe in de Schone Steriele weckpotten nu een laag habanero's en dan een laag ananas (afwisselend) en ga door tot de pot vol zit
  • doe in een kan het water en doe hier het zout bij. Breng dit aan de kook en roer tot het opgelost is. Laat het volledig afkoelen en giet dit dan bij de pepers en ananas. Niet heet in de pot erbij doen, dan fermenteert het geheel namelijk niet goed daarna.
  • Doe wat extra water tot de pot goed vol zit en sluit deze dan. Doe het waterslot op de juiste manier hier op en zet weg voor lange tijd.
  • Ik heb een gewichtje wat ik hier speciaal voor heb wat ik op de pepers en ananas heb gelegd om deze onder water te houden maar heb je dat niet, dan moet je wel de potten goed in de gaten dat er geen schimmel vormt. Want dan ben je de klos. Ook belangrijk om te weten is dat niet alles schimmel is. soms zie je witte troep op de bodem van de pot, dat is geen schimmel maar kort gezegd stof die vrij komt bij het fermenteren dat geen kwaad kan in ieder geval
  • na 14 dagen minimaal als je saus het nog steeds goed doet, kun je deze in een grote schaal met een vergiet afgieten. Bewaar de vloeistof.
  • doe de pepers en ananas in een goede blender en giet hier 3 el appelcider azijn bij. Zet de blender nu aan (wel zo dat er niks uitvliegt natuurlijk)
  • na 1 minuutje blenderen, voeg je een halve cup (of iets meer) van de vloeistof toe en blend tot de saus mooi egaal is en zacht.
  • je saus is nu klaar om in potjes/flesjes of wat je dan ook hebt te doen. Ideaal bij chickenwings. En jullie weten nu ook gelijk wat ik ga eten dit weekend ;-)

IMG_2032.jpeg
5D310D3B-1E1B-4B86-9A59-07128E61DE1A (2).jpg
IMG_2172.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ook al zo'n fementatie project!👌🏻
Het begint hier met de hobby om vlees te bakken op een BBQ, en eindigt met het hele huis vol hobby's.... Worst maken, vlees drogen, saus fermenteren, limoncello maken 😂
 
Dat sausje ziet er goed uit! Heb je hem ook nog gepasteuriseerd?
Hij is ook echt lekker! Gisteren wat vrienden over de vloer gehad hier en al 1 fles weer op. Maar heb 'm niet gepasteuriseerd. Is wel mogelijk om te doen normaliter maar deze saus gaat eigenlijk vaak al heel snel op ;-) maar kan 'm wel pasteuriseren hier via slowcooker/sousvide
 
Ook al zo'n fementatie project!👌🏻
Het begint hier met de hobby om vlees te bakken op een BBQ, en eindigt met het hele huis vol hobby's.... Worst maken, vlees drogen, saus fermenteren, limoncello maken 😂
haha ja. en alle hobby's die je opnoemt passeren hier al regelmatig de revue ook ;-) Koken blijft tof he ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan