BasBQ
Beef en Steak

Sate Kambing, 1 van de lekkerste Sate's

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.106
Geboren in Den Haag en direct verwend met de heerlijke geuren van de Indonesische keuken.
Gewoond op de Beeklaan aldaar boven de bekende Toko, Toko Toet een begrip in Nederland.
Mijn moeder heeft de kookkunsten van de Indo's overgenomen en mij ermee besmet.
Gelukkig maar.
Voor mij zijn er 2 Sate's die echt de moeite waard zijn, de ene is de Tante Miho Sate en de andere is de Sate Kambing.
Sate Kambing is Sate van jonge Geit, van de achterbout.
Veel gegeten op de Pasar Malam op het Malieveld in Den Haag en ook daarbuiten, Menuet op Leidschenhage serveerde ook heerlijke Sate Kambing.
Helaas tijden vervliegen en ook de Toko's waar je deze heerlijke sate kan eten zijn er niet zoveel meer.
Dus zelf aan de slag, gelukkig zijn er slagers die nog geitenvlees verkopen, zo ook Slagerij Islam Centrum in Rotterdam.
Het recept van deze Sate Kambing komt uit het boek Indostok van Vanja van der Leeden.
Het sprak mij meteen aan, zeker toen ik een belangrijk ingredient voor de Bumbu (marinade), Trassie zag staan.
Jullie moeten weten dat ik regelmatig sta te denken om een T-shirt te laten printen met de tekst:
TRASSIE
JUNK
HIER
Je moet er aan wennen het stinkt zo uit de verpakking bij het leven, maar eenmaal in een gerecht brengt het een ongeëvenaarde Umami naar boven.
Onmisbaar in de Indische maar ook Thaise en zelfs Surinaamse keuken, (Trassie is gefermenteerde garnalen in een blok)
Terug naar de Saté, eerst de Bumbu gemaakt en die geurde al heerlijk, daarna de Sambal Kecap (saus ) gemaakt, HEERLIJK, dankjewel Vanja!
Geitenvlees in blokjes gesneden, in de Bumbu voor 2 uur en daarna op de BBQ direct voor 5 minuten en daarna gelakt met Kecap Manis en kleine 10 minuten indirect laten karamelliseren. opgediend met Bami en Atjar
DSC_1730.JPG
DSC_1731.JPG
DSC_1732.JPG
DSC_1735.JPG
DSC_1736.JPG
DSC_1740.JPG
DSC_1743.JPG
DSC_1746.JPG
DSC_1751.JPG
DSC_1754.JPG
DSC_1756.JPG
DSC_1768.JPG
DSC_1773.JPG
DSC_1778.JPG
DSC_1782.JPG
DSC_1785.JPG
DSC_1788.JPG
DSC_1790.JPG
 
Mooie reportage , water loopt me in de mond ook een liefhebber van trassie

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Team trassie hier haha. Deze ga ik zeker een keer maken. Fraaie bijdrage!
 
Ik ken het niet, maar wil dit zeker eens gaan maken. Ziet er geweldig uit.
 
wauw, wat een heerlijke foto's @Ewald . Het ziet er fantastisch uit.
Ooit ook eens sate kambing gegeten (helaas daarna nooit meer) maar ik weet nog wel dat het erg lekker was.
Bedankt voor de inspiratie (y)
(en voor het geld hoef je het niet te laten.....)
 
Ewald, wat doe je me aan. Fantastisch!!!!
Bedankt voor het delen.
 
Woehaa, daar krijg je trek van! Heerlijke reportage met van die sappige plaatjes!
 
Het ziet er fantastisch uit en ik kan de smaak ongeveer raden. Ook een kambing fan hier :) Gaat heel hoog op het lijstje Ewald!
 
Ziet er weer lekker uit Ewald. Nog nooit geit gegeten. Toch eens kijken of ik er aan kan komen. TNX voor de inspiratie.
 
Het ziet er fantastisch uit en ik kan de smaak ongeveer raden. Ook een kambing fan hier :) Gaat heel hoog op het lijstje Ewald!
Dat dacht ik wel, ik wist dat jij ook zo'n sate Kambing fan was.
Dit recept van Vanja uit Indostok is echt super en lijkt onwijs veel op de Sate Kambing die ik in mijn gedachten nog kan herinneren.
De Sambal Kecap komt ook heel dicht in de buurt van die ik bij Menuet heb gegeten, wat ik me ervan herinner.
 
Ik neem aan dat de Sate Kambings met geitenvlees moet? Heb je daar een goed alternatief voor (geen geit/lam)? Want het ziet er wel heeeeel lekker uit :)
 
Ohhhh saté kambing, mijn favoriet. Ik kom ook uit Den Haag, dus heb dit vaak gegeten bij zaken als Istana, Bogor, Sarinah, noem maar op.
Maar eh, nog nooit zelf gemaakt. 😊 Nu geen excuus meer. Ik heb Vanja’s recept gevonden. 😋
 
Man man, wat slecht dit...
Gei( n )tje, ziet er weer fantastisch uit. En inderdaad eenmaal trassie gebruiken en je wilt niet meer zonder.
 
Ik neem aan dat de Sate Kambings met geitenvlees moet? Heb je daar een goed alternatief voor (geen geit/lam)? Want het ziet er wel heeeeel lekker uit :)

Kambing betekent letterlijk geit 😉🤣
 
Nog nooit van gehoord, thnx. Ziet er heerlijk uit
 
Het gesneden vlees voor marineren ziet er al mooi uit

En dan het eindresultaat, dat moet genieten geweest zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan