BasBQ
Beef en Steak

Sat? babi / ajam danbras

 

Cbl

Sprokkelaar
Berichten
45
Vandaag maak ik sat? van procureur en kippendijen. Bij de slager 500 gram procureur (aan 1 stuk) en 500 gram kippendijen gekocht om sat? te maken volgens een recept wat ik op een van mijn favoriete forums tegenkwam  ;) en is bedacht door Danbras.

Benodigdheden:

500gr Varkensvlees (procureur) of Kip (kippendij) (ik heb beide gemaakt)
2 a 3 teentjes Knoflook
5 el. Ketjap Manis (merk: Ketjap A manis kentel no.1)
2 tl. Ketoembar
1 tl. Djinten
1 el. Goela Djawa (= palmsuiker , verkrijgbaar bij de toko)
1/2 tl. Vers gemalen zwarte peper
1/2 el. Slaolie
1/2 el. Citroensap

Ik snijd het vlees in blokjes en stop het in een schaal met alle ingredi?nten  om alles goed door elkaar te kunnen mengen. Het witte vet gewoon laten zitten , vet is smaak !

Tjz8OTgm.jpg
dUq1DyTm.jpg


Vervolgens verpak ik het vlees in een ziplock bag en laat ik het minimaal 24 uur (48 uur is beter!) in de koelkast intrekken. Ik heb het 30 uur laten intrekken ivm tijdgebrek... (Ik was eigenlijk gewoon te laat .....)

CzZMEEpl.jpg


De sat? saus, Atjar en gebakken uien, heerlijk voor op de sat? maar kan er natuurlijk ook naast geserveerd worden. Ik heb deze keer een zakje aanmaak sat? meegenomen van de toko welke ik zal aanlengen met kokosmelk, is toch wat lekkerder dan water. Ondertussen de Big Green Egg aan het opstoken...

Uo6xGTOm.jpg
fd9UG8xm.jpg


Ik ga de sat? eerst indirect voorgaren, op een temperatuur van 180 graden... dit hoeft niet zo lang , minuut of 15 is genoeg. Daarna nog even op 250 graden afgrillen op het gietijzeren grill rooster....

aAmuEB4m.jpg
7VYWcpWm.jpg
6IBCs2Fm.jpg


Wat vonder we er van ? Fantastisch , heerlijk mals vlees en lekker krokant. de sat?saus maak ik vaker , zeker met de kokosmelk een aanrader...

Eet smakelijk !

oW3ctQfl.jpg
 
Oeps, verkeerde topic, mag dus naar High en Fast
 
Lekkerrrrrrrrrr :D
 
Heerlijk!
 
Ziet er goed uit!
Blij dat het recept bevallen is
 
Zier er lekker uit, gauw een keer maken :D ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan