BasBQ
Beef en Steak

Saté ayam & saté kambing

 
 

DDJPQ

Tondelzoeker
Berichten
12
Vandaag heb ik voor het eerst saté ayam en saté kambing gemaakt uit Indostok van Vanja van der Leeden. Bij ons in de buurt kon ik helaas geen geitenvlees vinden (alleen op bestelling én dan gelijk een hele geit... Zo’n grote vriezer heb ik niet), dus het is lamsvlees geworden. Technisch gezien saté domba dus.

Ik bedacht me net iets te laat dat ik foto’s wilde maken voor op het forum, dus de eerste foto is pas toen er een lading op de Q lag:

461FFBE0-C168-4692-B1A2-1E38A9B18399.jpeg


2 delen boven de kolen en nog een deel om het door te laten garen. Ik heb geprobeerd de stokjes met de hand te draaien, maar dat werd me toch iets te heet 😅. Na het direct grillen haalde ik de stokjes door een bordje kecap (links voor de kip en rechts voor het lamsvlees), voordat ze op het indirecte deel kwamen:

49229C03-FA36-406D-BAFD-93BE81CCAC90.jpeg


Geserveerd met lontong, cabe kecap en acar ketimun (brood voor de ik-lust-geen-rijst-club). De pindasaus die ik erbij wilde serveren was niet goed gelukt, omdat ik rauwe vliespinda’s had gebruikt, terwijl dat geroosterde vliespinda’s moesten zijn. Helaas (rauwe) pindakaas.

EAD19BD9-5582-494B-9E2B-5A720B707869.jpeg


Ik vond het moeilijk om in te schatten hoeveel vlees en kip ik nodig had, waardoor het natuurlijk te veel was 😁. De voorbereiding was even een klusje, maar het was de moeite dubbel en dwars waard.
 
Nou, dan heb je je eens goed uitgeleefd. Lekker gemaakt.
Ik zie dat je dit leuke boek goed hebt gelezen. 😋

Voor je inschatting; Ik hou als vuistregel aan; 500 gr is tien redelijk (3 a 4 stukjes) gestoken stokjes. Eea afh. van de snit grote.

Schattig die W47 op de achtergrond.
 
Nou, dan heb je je eens goed uitgeleefd. Lekker gemaakt.
Ik zie dat je dit leuke boek goed hebt gelezen. 😋

Voor je inschatting; Ik hou als vuistregel aan; 500 gr is tien redelijk (3 a 4 stukjes) gestoken stokjes. Eea afh. van de snit grote.

Schattig die W47 op de achtergrond.
Bedankt voor de tip Peter, dat is een goede voor de volgende keer. Nu iets te veel gegeten haha.

Die W47 is al een stukje ouder, maar lijkt wel de baby van de WMT
 
Dat ziet er goed uit zeg. 😋😋

Dat boek moet ik ook eens gaan scoren, hoor er hier alleen maar goede dingen over.
 
Prachtig hoor. Ziet er goed uit. Probeer voor geit eens te kijken bij:
Wat wordt je volgende probeersel uit het boek? Staan ook mooie recepten met vis in!
 
Prachtig hoor. Ziet er goed uit. Probeer voor geit eens te kijken bij:
Wat wordt je volgende probeersel uit het boek? Staan ook mooie recepten met vis in!
Oh wow bedankt voor de link! Dat ga ik zeker nog eens proberen.

Er staan zoveel lekkere dingen in dat boek, het liefst wil ik alles uitproberen. Waarschijnlijk wordt de volgende met inktvis en/of tempeh.
 
Lekker! 😋
 
Zien er heerlijk uit. Je kunt ook de kolenbakjes in het midden plaatsen, je hebt dan wel minder ruimte, maar je kunt ze dan wel met de handen keren.
Ik gebruik zo'n 20 gram per stokje, ieder zn ding.
Ik vind de Quick n dirty saté uit dat boek heerlijk. Acar en lontong erbij en mijn maaltijd is compleet hoor.
 
Die stokjes zien er super uit. Ik heb toch wel een zwak voor Indonesisch eten. Zou me nooit gaan vervelen.
 
Zien er heerlijk uit. Je kunt ook de kolenbakjes in het midden plaatsen, je hebt dan wel minder ruimte, maar je kunt ze dan wel met de handen keren.
Ik gebruik zo'n 20 gram per stokje, ieder zn ding.
Ik vind de Quick n dirty saté uit dat boek heerlijk. Acar en lontong erbij en mijn maaltijd is compleet hoor.
Die is idd ook erg lekker zeg. Wat @Bram al zegt, deze keuken verveelt nooit. Voor mij de lekkerste die er is.
 
Inderdaad heerlijke sate's in het boek indo stok.
Ik heb er al een paar heerlijke stokjes uit bereid.
Ook de bijgerechten zijn om je vingers bij af te likken.
Daarom ook een speciale sate bbq aangeschaft, dit vind ik prettiger werken dan op de kamado.

bbq.jpg
 
Inderdaad heerlijke sate's in het boek indo stok.
Ik heb er al een paar heerlijke stokjes uit bereid.
Ook de bijgerechten zijn om je vingers bij af te likken.
Daarom ook een speciale sate bbq aangeschaft, dit vind ik prettiger werken dan op de kamado.

Bekijk bijlage 40450
Mooi ding. Wat is dit voor eentje? Ik ben nog een beetje huiverig dat het hier te snel op gaat omdat je zo dicht boven het houtskool zit. Daarom gebruik ik liever de MM. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
 
Dat klopt wel Jokop het word goed warm op deze bbq.
Daarom een hete en een minder hete zone maken.
Je kan er niet bij weglopen want dan is de kans op verbranden groot.
En natuurlijk niet te dikke stukken vlees gebruiken want anders is het in het midden nog niet gaar.
Je heb met deze Q minderlast van verbrande stokjes omdat de uiteinde buiten het vuur hangen.
Hij is ook maar 12 cm breed.
Ik ben er zeer blij mee.
 
prachtig om te zien, ik mag aannemen dat het nog lekkerder smaakten
 
Terug
Bovenaan Onderaan