BasBQ
Beef en Steak

Sandy's pizza saus: Geroosterde tomaat, gepofte knoflook, ui uit de kolen

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.859
Pizza saus

1642417176764.png



Ingredienten 15 pizza's.
  • 2 bollen knoflook (the bigger the better)
  • 2 grote witte uien
  • 10 grote (tros-)tomaten
  • Oregano
  • Zwarte peper
  • Optioneel: Zout
    • Kan je toevoegen wanneer je wilt, wij doen het zonder, gedachte aan de topping/kaas en pizzadeeg wat al genoeg zout bevat.
Voorbereiding:
  1. Snijd de tomaten in 8 partjes, doe ze in een braadslede.
  2. Snijd de bovenkant van de knoflook bollen af (maar laat ze verder intact)
  3. Leg elke knoflookbol op een vierkantje aluminium folie en besprenkel met olijfolie en wat zwarte peper.
  4. Pak de knoflookbollen in zodat je een gesloten pakketje krijgt
  5. Pel de losse velletjes van de uien af, deze verbranden alleen maar.
1642417576553.png


Bereiding:

Gebruik je restwarmte om deze saus te maken, (da's eco en) dan kan de saus een nachtje de smaken van de gepofte knoflook pakken.
Ik kan helaas geen temperatuur en tijd aangeven in dit recept, omdat ik niet weet met welke restwarmte je werkt.
Wel kan ik resultaat op zich melden, dus daar werken we ook mee.
Lees het recept aub helemaal door, dan kan je het wel onthouden als je bezig gaat.


Leg de uien tussen de brandende kolen.
Leg de braadslede gevuld met tomaten, en de 2 bollen knoflook indirect.
1642417757764.png


Waar is je knoflook nou??
1642417774649.png

daar ;)

Houd de uien in de gaten, draai ze om de 10-15 minuten even om. Deze zijn meestal het eerste klaar.
De knoflook bollen kun je lekker laten liggen.
Ligt een beetje aan jouw opstelling: ik heb met bovenstaande opstelling de braadslede af en toe een keer 180 graden gedraaid voor een gelijke garing.

Het is klaar wanneer:
De uien zwart geblakerd zijn, en zacht beginnen te voelen als je er met je tang in knijpt.
Ze zien er ongeveer zo uit:
1642418032956.png

Als je ze open snijdt zo:
1642418042331.png

Vervolgens kan je een stuk van de zachte gegaarde ui er tussenuit halen:
1642418051777.png

Vergeet niet het harde kontje eraf te snijden als je daar iets van mee pakt.

Je kan met vuurvaste vingers (of goeie handschoenen, dat raad ik eigenlijk aan) de verpakking van de knoflook wel openen om te kijken hoe het er mee staat.
De knoflook moet gepoft zijn, dat ziet er zo uit:
1642418068084.png

En als je voorzichtig een teentje eruit pakt ziet dat er zo uit:
1642418107900.png


Ze zijn zacht, en puree geworden als je ze fijn knijpt.
Je kan straks bij het samenvoegen dus ook de bol uitpersen om het eruit te krijgen.
De tomaten willen we geroosterd hebben. Wees niet bang voor een beetje 'char', zoals de amerikanen dat zo mooi noemen.
1642418171173.png

Voorbeeld uit een kleinere sessie:
1642418209070.png


Gooi deze 3 ingredienten bij elkaar in een blender.
  • Tomaat zo direct erin.
  • Ui, binnenste eruit gehaald, buitenste stukken die zwart zijn gaan naar GFT.
  • Gepofte knoflook teentjes uit de knoflook bollen (scheppen of persen)
1642418305783.png


Over blijft een mooie dikkige saus. Dit is een bak waar 1,9 Liter in past.. Wij kunnen hier 15 pizza's mee beleggen.
1642418326177.png


Voeg naar smaak zwarte peper en oregano toe:
1642418366162.png


Maak vervolgens heerlijke pizza's met deze saus:
1642418398802.png


1642418406833.png

1642417189274.png
 
Dat is een makkelijke en mooi bereide saus, zodra ik weer wat ademruimte heb ga ik 'm maken en op de pizza doen, lijkt me ook wel lekker bij de pasta te passen..
Dankje voor het recept.
 
Fijne uitleg van een mooie simpele basissaus!

Ga ik zeker maken de volgende keer.
 
Dat is een makkelijke en mooi bereide saus, zodra ik weer wat ademruimte heb ga ik 'm maken en op de pizza doen, lijkt me ook wel lekker bij de pasta te passen..
Dankje voor het recept.
Fijne uitleg van een mooie simpele basissaus!

Ga ik zeker maken de volgende keer.

Vergeten te zetten in het recept..
Maar de laatste stap is natuurlijk een fotootje hier en een recensie! 🥰
 
Bedankt voor het delen van dit mooie en zeer duidelijke recept.
Heb hem aangepast aan de huisregels. Begin met 1 foto en dan het recept. Zie ook de huisregels recepten.
Mocht je een andere startfoto willen. Ga je gang ik heb er 1, die van de pizza verwijderd
 
Potvers, dat lijkt me een erg fijn sausje Chef!
 
Bedankt voor het delen Sander. Zou je dit ook in kunnen vriezen?
 
Bedankt Sander. Waarschijnlijk ook een heerlijke basis voor een pastasaus -zoals hierboven al opgemerkt-

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Mooie basissaus. Bedankt voor het delen!
 
Bedankt voor het delen Sander. Zou je dit ook in kunnen vriezen?
Ja, gedaan en ging perfect.
Juist daarom zo'n groot recept!
Wij gebruiken 2 jus lepels per pizza. Als je dat weet (in jouw eigen juslepelmaat haha) kan je ze ook mooi per portie invriezen. Bijvoorbeeld genoeg voor 2 pizza's per ikea mini zakje.

De rest;
Hartstikke bedankt voor de lieve woorden!
 
Bedankt voor het delen van dit mooie en zeer duidelijke recept.
Heb hem aangepast aan de huisregels. Begin met 1 foto en dan het recept. Zie ook de huisregels recepten.
Mocht je een andere startfoto willen. Ga je gang ik heb er 1, die van de pizza verwijderd
Bedankt Ewald.
Een bak saus vond ik wat onaantrekkelijk.. Dus dacht vul 'm aan met een ander voorbeeld. Maar uiteindelijk is het ook een recept voor de saus en regels zijn regels.
Bedankt, hopelijk ga je 'm nog een keer maken.
 
Ik zou niet meer weten waar, maar heb ergens zoiets gezien wat ze dan invroren in zakjes waar je ijsklontjes van maakt.
Dit is dan naderhand mega makkelijk per portie te ontdooien.
Je zou alleen even moeten uitvogelen hoeveel klontjes je dan nodig hebt.
 
image.jpg

@Zzzjon Deze vanuit Ali laten komen 2 jaar terug. We hebben 3 verschillende want toen kostte ze geen drol. 10cc per vakje.

We gebruiken ze voor de babyvoeding maar pizza saus kan inderdaad ook. Haha
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet meer weten waar, maar heb ergens zoiets gezien wat ze dan invroren in zakjes waar je ijsklontjes van maakt.
Dit is dan naderhand mega makkelijk per portie te ontdooien.
Je zou alleen even moeten uitvogelen hoeveel klontjes je dan nodig hebt.
Dat gebeurt nog wel met bouillon of fond, ( dat doe ik zelf ook ) dan hoef je geen hele pan te ontdooien en moet er nog wat bij gooi je er gewoon 1 blokje bij, dan kan je ook niet zo snel je doel voorbijschieten door teveel er bij te doen van het desbetreffende product.
Dat kan zowel met ijsblokbakjes als met Zakjes voor ijsblokjes, mits het geen vaste bestanddelen bevat.
 
Laatst bewerkt:
Deze binnenkort ook maar eens proberen, ik kan me de smaak van de afzonderlijke ingrediënten zo voor de geest halen dus kan me ook wel inbeelden dat de combinatie een geweldig lekkere saus oplevert.

Bedankt om je recept te delen
 
😋🍕
 
Dat ziet er fijn uit. Lijkt me inderdaad voor meerdere doelen inzetbaar…
 
Terug
Bovenaan Onderaan