BasBQ
Beef en Steak

Samenstelling barbecue menu

Thmsgulden

Sprokkelaar
Berichten
34
Hey iedereen,

Aanstaande zaterdag mag ik gaan koken voor 12 gasten en.. met heerlijk weer op komst, wordt dat uiteraard volledig gemaakt op de barbecue's. Ik wil mijzelf uitdagen en mijn gasten verbazen met een 3 gangen menu van de barbecue, echter loop ik een beetje vast op de samenstelling van het menu. Dit zijn mijn dilemma?s.

Ik wil een volledige gang maken, dus inclusief side-dishes/opmaak van de borden. Eigenlijk wil ik daarnaast weinig op de avond zelf achter de barbecue staan en het meeste voorbereiden zodat ik ook wat meepik van de gezelligheid, de mise en place moet dus goed op orde zijn. Ik heb onder andere aan de volgende gerechten gedacht.

Voorgerecht
proeverij van tonijn, zalm met gerookte yoghurtdressing of pork belly burned ends. De tonijn en zalm zijn relatief dure gerechten. Daarnaast zijn er 2 zwangere dames dus hier zou ik een alternatief voor moeten bedenken. De pork belly burned ends zijn echte gangmakers en doen het altijd goed, alleen weet ik niet goed hoe dit goed te presenteren, naar mijn idee meer een gerecht om 'uit het vuistje' te eten.

Hoofdgerecht
Gegrilde zoete aardappels met lamsrack of lamsfilet met een aardappelmousse en gegrilde groenten. Zelfde probleem met de zwangeren.. Rund lijkt mij dan geen alternatief. Varken?

Nagerecht
Eigenlijk het enige gerecht wat enigszins vaststaat; gegrilde ananas met ijs en karamelsaus. Simpel, snel en altijd goed.

Eigenlijk aan jullie de vraag of jullie aanvulling, tips of suggesties hebben voor een mooie menu van de barbecue. Verschillende boeken (oa de collectie van Jord) maar ik kom er niet uit joh..

Bedankt alvast, de groeten!
Thomas
 
Zwangere dames mogen gewoon lamsvlees, rundvlees en varkensvlees eten MITS het goed doorgegaard of goed doorbakken is ;)

Ik heb zelf geen persoonlijke ervaring met een zwangerschap ;) maar tante google weet een hoop :D dus heb ik even voor je gekeken en daar staan een hoop leuke idee?n, zo kun je bijvoorbeeld als voorgerecht een carpaccio van rode biet maken, of een soepje, ik zag dat het zaterdag best warm gaat worden dus misschien is een Gazpacho wel iets, dat is een koude soep met een hoop groenten (denk je gelijk aan de nodige vitamine voor moeder en ongeboren kind  ;) ) gevulde portobello is ook altijd zeer smakelijk en die kun je van tevoren al voorbereiden en daarna even op de Q.

Het zijn maar idee?n als je het echt niet meer weet kun je misschien een PM sturen naar Tatiiana of Bartholomeus beiden hier lid en hoog zwanger, tenminste Tatiiana dan ;)

Succes
 
Jet zei:
Zwangere dames mogen gewoon lamsvlees, rundvlees en varkensvlees eten MITS het goed doorgegaard of goed doorbakken is ;)

Ik heb zelf geen persoonlijke ervaring met een zwangerschap ;) maar tante google weet een hoop :D dus heb ik even voor je gekeken en daar staan een hoop leuke idee?n, zo kun je bijvoorbeeld als voorgerecht een carpaccio van rode biet maken, of een soepje, ik zag dat het zaterdag best warm gaat worden dus misschien is een Gazpacho wel iets, dat is een koude soep met een hoop groenten (denk je gelijk aan de nodige vitamine voor moeder en ongeboren kind  ;) ) gevulde portobello is ook altijd zeer smakelijk en die kun je van tevoren al voorbereiden en daarna even op de Q.

Het zijn maar idee?n als je het echt niet meer weet kun je misschien een PM sturen naar Tatiiana of Bartholomeus beiden hier lid en hoog zwanger, tenminste Tatiiana dan ;)

Succes

Bedankt voor je reactie Jet! Van de do's en dont's rond het menu van zwangere vrouwen ben ik helemaal op de hoogte, ik ben immers in februari zelf vader geworden! Alleen vind ik de genoemde gerechten zoals lam en rund medium/medium-rare gegeten moeten worden voor het beste resultaat.

Je tips met betrekking tot gazpacho en carpaccio van rode biet zijn zeer welkom! Ik ga ernaar kijken!
 
Hi,

Afgelopen weken 2x een menu samengesteld, ook rekening gehouden met (mogelijk :) ) zwangeren. Voorbeeld:

Voorgerechtjes:
Pulled Pork bitterballen (recept bbq-nl.com)
Pork Belly Burned Ends
MOINKS

Hoofdgerecht:
Pork loin roast

Nagerecht:
Ijs (niet bbq gerelateerd).

Je zou 1 van de voorsnackies kunnen vervangen door zalm (zie Smokey Goodness II)
 
Jowi zei:
Hi,

Afgelopen weken 2x een menu samengesteld, ook rekening gehouden met (mogelijk :) ) zwangeren. Voorbeeld:

Voorgerechtjes:
Pulled Pork bitterballen (recept bbq-nl.com)
Pork Belly Burned Ends
MOINKS

Hoofdgerecht:
Pork loin roast

Nagerecht:
Ijs (niet bbq gerelateerd).

Je zou 1 van de voorsnackies kunnen vervangen door zalm (zie Smokey Goodness II)

Klinkt goed Jowi! Waar heb jij het varkensvlees in het hoofdgerecht mee geserveerd als ik vragen mag?
 
Wij hadden diverse salades erbij gemaakt, een soort buffet. Houd mensen in beweging.
Uit mijn hoofd een vega-salade, een fruitsalade en een rundvleessalade.

Maar je zou er van alles bij kunnen doen. Hasselbacks, of een mooie ratatouille.
 
Gelukkig ben je bekend met een zwangere dame, nog gefeliciteerd ;)
Lam en rund vind ik "rood" ook het lekkerste :D misschien is iets van kip een optie, kipkluifjes, een gevulde kiprollade, kipsat? of een spatscock kippie :-?

Ratatouille is ook een super lekker gerecht en eten wij vaak maar dit groenten gerecht http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=6411.0 is hier altijd een daverend succes ;)
 
Niet helemaal in lijn met het voorgestelde menu, maar wil het toch even noemen...

Ik zet vaak als starter een flinke schaal Nachos van de bbq (met kaas en lente-uitjes erdoorheen) met guacamole op tafel.
Is altijd snel op, zwangere vrouw-proof en simpel..

Wel zo lang mogelijk wachten met de kaas omdat anders de nachos slap worden

Groet, Jaco


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Jaco, is het soms ook niet mogelijk om de nacho's en de kaas met lente-uitjes apart te serveren? Of komt dit niet goed?
 
drJackle zei:
Ik zet vaak als starter een flinke schaal Nachos van de bbq (met kaas en lente-uitjes erdoorheen) met guacamole op tafel.
Wel zo lang mogelijk wachten met de kaas omdat anders de nachos slap worden

Hier ook favoriet, heerlijk met Emmenthaler en Cheddar mix die je erover strooit en dan een kwartiertje in de smoker laat wegsmelten... zalig man! Die kaas trekt dan lekker van die draden en de tacootjes worden nog lekkerder bros... slap herken ik niet hoor! Lente uitjes en of rode pepertjes in ringetjes pas nadien als de schaal uit de smoker komt... jummie! Ook heerlijk met guacamole!
 
Dank voor de reacties.

Ik bedoelde eigenlijk dat ik in het verleden de nachos wel eens een uur van te voren prepareerde met de lente-ui en kaas er al doorheen
Na dat uur waren de chips taai geworden door het vocht uit de andere ingredi?nten

Daarom is het beter om het vlak voor dat de schaal op de bbq gaat, hem te prepareren. Maar als het bezoek al binnenloopt, is dat soms lastig te plannen

Ik begrijp nu net de opmerking van het achteraf toevoegen van ingredi?nten goed idee!! (Hoewel het ?just-in-time? prepareren voor mij ook werkt hoor)




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan