BasBQ
Beef en Steak

S.O.S: Advies nodig - Brisketje: let it smoke, let it smoke, let it smoke...

 

FJP84

Kooltjesharker
Berichten
173
We zijn gestart. Brisket rond de 900gr. Om voor de eerste keer te proberen. Lekker aan het roken met een blokje kersenhout. Ben benieuwd of dat niet te overheersend wordt maar we gaan het zien.
7e9acb6d7f48c43907b2fdb0eff2d003.jpg
a47234977295fcd3c75855fcbb9e3309.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Succes met het stukje brisket! Ik verwacht dat dit stuk makkelijk een blokje kers kan gebruiken.
 
Dringend advies nodig helaas:

Q stond stond op 110c en kern temperatuur 62c toen voor een paar uur de deur uit gegaan. Kom met thuis en Q is uit. Vlees is 29c.

Is het nu rijp voor de prullenbak of kan ik het gewoon weer vervolgen als de Q is opgestookt. Heb het vlees direct even in de keuken oven gedaan.

Gaat me met name om voedselveiligheid.

Dank voor het advies

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Gewoon verder gaan en de q weer opstoken.
 
Zou zelf het risico niet nemen. Ik weet niet met hoeveel personen je thuis bent en hoeveel wc’s je hebt, maar op zondag is iedereen waarschijnlijk thuis.
 
Hij ligt er weer op. Maar knakworsten staan als backup klaar. Ik bekijk even hoe het eraf komt en hoe het ruikt. Kiddo's gaan sowieso aan de knakworst

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Brisket is al lastig zat, ook zonder deze complicaties... hooguit wordt het stugge droge schoenzool, maar voedselveiligheid is geen issue met die kern van 62°C. Dat zit wel snor. Mocht het echt tegenvallen maak je er van de week een zalige chili of ander soortig stoofje van... lukt altijd!
 
Vlees is ook niet geïnjecteerd ofzo. Nu smeer ik er af en toe wat bouillon op, voor de vorm.

Alles even overdenkend bedacht ik me dat de temperatuur bij vertrek eerder tussen de 47-50c kern was volgens mij. Het lag er krap een uur op, en zo snel lijkt me een dichte kamado ook niet af te koelen, al is het nu natuurlijk wel fris buiten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Wanneer het gaat is is het sowieso veilig om te eten hoor, niet over inzitten. Of het lekker is dat kan wat lastiger zijn, maar merk je dat het te taai is, heb je morgen een goed excuus om gerookte stoofvlees te maken nog ;)
 
Uiteindelijk nog aardig gelukt. Wel wat droog zoals verwacht maar best nog mals en zeker niet taai. Smaak was prima, niet heel geweldig. Of ik het echte low/slow rund wat vind weet ik nog niet. Niet echt fan denk ik, dat zelfde had ik eerder bij short ribs.

Morgen maar eens een sandwich beleggen.

Als ik het nog een keer ga maken ga ik wel injecteren. Wel weer een ervaring en een dagje Qen rijker.
b143719f9a8c2efb1e9a347480ed5104.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Ziet er al met al toch prima uit.
Mooie rookring ook gekregen.

Brisket is een behoorlijk droog stuk vlees wat je (meestal) beter kunt injecteren.

En wat je zelf al aangeeft, lekker een dagje op de Q bezig geweest.
Er zijn vervelendere dingen.
 
Ik heb het ook al meerdere malen geprobeerd, Brisket en short ribs, maar ook hier niet favoriet. Ik vindt draadjesvlees dan eigenlijk gewoon veel lekkerder… Wel leuk om te maken en daarom wil het af en toe toe weer eens proberen met een andere rub en vlees.
 
Ik moet zeggen dat het heel erg scheelt wat voor shortribs of brisket je hebt. Als ze mooi met vet dooraderd zijn is het heerlijk, zijn ze wat aan de magere kant valt het al snel tegen.
 
Als je niet van draadjesvlees houdt zal ook brisket nooit je ding worden.
Maar dat kun je pas met zekerheid zeggen als je een keer een brisket neemt die wel voor deze bereiding geschikt is.
Nederlandse runderen zijn gewoon veel te mager,
En niet geschikt voor deze bereiding.Je hebt echt een grain fed rund nodig uit bijvoorbeeld usa of australie, etc.
Ook het deel maakt een wereld van verschil, zo geven wij hier de absolute voorkeur aan de point.
En dan niet als burnt ends maar gewoon in plakken gesneden. De flat is ook wel lekker maar de point is wat vetter en juicier en heeft meer smaak.
 
Ik moet zeggen dat het heel erg scheelt wat voor shortribs of brisket je hebt. Als ze mooi met vet dooraderd zijn is het heerlijk, zijn ze wat aan de magere kant valt het al snel tegen.

Dat klopt. Ik heb nu al 2 x short ribs gemaakt van 3 verschillende rassen. Van BWB was gewoon eetbaar, de Wagyu was overheerlijk en de ‘Ierse Flat Ribs’ van B&F waren zeker niet slecht, maar kon beter. Zelf wacht ik met brisket dat ik er eentje van Wagyu vast krijg :ROFLMAO: . Daarstraks vernomen dat er eerstdaags weer wat Wagyu ribs mijn kant uit komen.
 
Ik hang mijn nederlandse brisket tegenwoordig 4 weken in mijn dry ager, en ja raak wel wat kilo’s ermee kwijt. Maar moet zeggen dat ik het echt heerlijk vind, goed vol van smaak zonder dat ik em injecteer. En al helemaal niet droog.

Korsten die eraf komen voer ik altijd aan de hond, ik weet niet wat anderen ermee doen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan