BasBQ
Beef en Steak

RVS schoorsteen voor Bastard

 
 

Loekie

Vuurmaker
Berichten
83
Hallo BBQ-ers,

Ik zag dat ze een RVS schoorsteen voor de Bastard Large verkopen. Ik heb momenteel een gietijzeren schoorsteen, deze zat standaard bij mij Bastard Large.
Ik vind het persoonlijk best een lomp ding, dus zo'n RVS schoorsteen leek me een leuke upgrade.
Zitten hier verder nog voor- of nadelen aan dat jullie weten?

Ps. deze RVS schoorsteen kost 35 euro, dus ook geen heel heftig bedrag.

1606906452480.png
 
Er is hier iemand op het forum die ze voor een tientje verkoopt. Even zoeken op 'margrietschijf universeel'.
Ik heb het zelf ook en vind het een fijne upgrade.

Voordeel is dat die niet open of dicht klapt tijdens het openen van de deksel.
Nadeel is dat het (in mijn ogen) minder mooi is dan zo'n zwarte gietijzeren margrietschijf.
 
Er is hier iemand op het forum die ze voor een tientje verkoopt. Even zoeken op 'margrietschijf universeel'.
Ik heb het zelf ook en vind het een fijne upgrade.

Voordeel is dat die niet open of dicht klapt tijdens het openen van de deksel.
Nadeel is dat het (in mijn ogen) minder mooi is dan zo'n zwarte gietijzeren margrietschijf.

Als jij dan pizza’s bakt, haal je hem er dan af?
 
Ik zet hem soms half open. Maar dat kan dan niet. Of is de gewone schuif mss groter dan dat je alle gaatjes open hebt bij de klassieke vent?
 
Ik heb de RVS schoorsteen nu binnen. Ik krijg hem alleen niet over het bestaande vilt, moet ik het vilt ook meteen vervangen denken jullie? Er zat bij de RVS schoorsteen ook een nieuw stuk vilt namelijk, maar dit lijkt niet echt dunner te zijn dan het originele wat er al op zat.
 
Het nieuwe vilt is niet dunner maar door dat vilt wat hoger op de (taps toelopende) dome-schoorsteen te zetten heb je wat meer ruimte voor dat RVS-deel denk ik? Haal je oude vilt van die schoorsteen af en probeer dan eerst zonder nieuw vilt hoe strak de boel zit. Dan krijg je een idee hoe hoog je dat nieuwe vilt moet plaatsen... te strak is helemaal niet nodig hoor. Succes!
 
Het nieuwe vilt is niet dunner maar door dat vilt wat hoger op de (taps toelopende) dome-schoorsteen te zetten heb je wat meer ruimte voor dat RVS-deel denk ik? Haal je oude vilt van die schoorsteen af en probeer dan eerst zonder nieuw vilt hoe strak de boel zit. Dan krijg je een idee hoe hoog je dat nieuwe vilt moet plaatsen... te strak is helemaal niet nodig hoor. Succes!
Goeie tip, ga ik dit eens proberen. Hoopte dat het kon zonder het vilt te vervangen, maar daar ontkom ik niet aan ben ik bang :D
 
Ik zie nu dat het originele vilt al vrij hoog zit, zie foto. Dan heeft het geen zin om het hoger te monteren lijkt me?

20201209_101634.jpg


20201209_101657.jpg
 
Nee inderdaad zeg... vraag me überhaupt af of dit ooit mooi gaat passen... misschien alle vilt verwijderen en dan nog eens proberen zonder?
 
Of juist het vilt zo laag mogelijk, zodat het er "op rust" en dan toch afsluit.
Dat zal het wel moeten zijn, want het is een RVS schoonsteen van Bastard zelf dus zal op de 1 of andere manier wel moeten passen.
 
Laatst bewerkt:
Als het een bastard schoorsteen op een bastard kamado is dan zou ik eerst bastard bellen/mailen.
 
Had precies dezelfde situatie, ik heb een reepje vilt in de lengte gehalveerd en helemaal bovenop aangebracht. Daarna kon ik de chimney er op schuiven tot op de rand van het deksel. Soms wat heen en weer “wrikken” maar hij zit nu als een huis en sluit perfect aan.
 
Ik heb deze van Smokeware en kan me niet in dit probleem vinden. Zelfs met het originele vilt van de Masterbuilt past het prima.
 
Ik heb het oude vilt verwijderd en toen de RVS schoorsteen al even geprobeerd, maar hij ging er niet volledig overheen (zonder vilt).
Het nieuwe vilt zo hoog mogelijk gemonteerd, hij gaat er nu wel een stuk verder overheen dan met het originele vilt maar toch nog niet genoeg.
Zou het dan inderdaad zo zijn dan ik hem nu warm moet stoken zodat hij wat uit gaat zetten en ik hem verder kan duwen?

20201210_211914.jpg
 
Bij mij was het vergelijkbaar en kon ik hem met een beetje warm stoken inderdaad doordrukken. Wel goede handschoen aan
 
Terug
Bovenaan Onderaan