BasBQ
Beef en Steak

RV en Temperatuur datalogger

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
855
Het is natuurlijk geen must, maar wel een mooie aanwinst...
Een datalogger voor RV en temperatuur...

Ik ben op internet aan het zoeken geweest, en schrok een beetje van de prijzen... In de China winkels zijn er goedkopere varianten te vinden, maar hoe betrouwbaar zijn die?

Welke dataloggers hebben jullie? En waarom de keuze voor die?

Achtergrond van de vraag:
Ik heb een ham te drogen hangen, maar geen idee van de luchtvochtigheid in mijn enkelsteense garage... Verder heb ik het plan om een droogkast te gaan maken, en hiervoor is een datalogger ook wel makkelijk...

Ben benieuwd naar jullie input.
 
Ik heb geen logger op mijn kast. Deze staat ook in een halfsteens garage, en ik merk deze in deze tijd van het jaar vaker moet verwarmen/koelen om de RV rond de 70% te houden vanwege de hoge luchtvochtigheid van de garage.

Je zou, om de RV te meten, een eenvoudig weerstation in de garage kunnen zetten.
 
data loggers voor RV zijn er inderdaad in vele soorten en maten.
prijs hangt een beetje samen met de nauwkeurigheid van de opnemer die er in zit.
ga er voor het gemak maar van uit dat ze rond de 60% een nauwkeurigheid hebben van = en - 5% dus dat betekend dat je zo maar een verschil kan hebben van 10%.

hoe hoger in RV hoe onnauwkeuriger de meeste meters worden omdat je dan met condensatie te maken krijgt.

de data logger die ik hier gebruik is via mijn werk en die wordt jaarlijks gekalibreerd en gejusteerd als dat nodig is en dan nog heb ik een afwijking te nemen van + en - 2%.

de beste meting op RV is een meting met een natte bol en een droge bol thermometer en dan in een tabel de bijbehorende RV waarde opzoeken.

wat betreft de enkel steens garage die zal nu denk zo'n beetje zitten tussen de 60 en de 70%
 
Ik heb ooit eens een RV en temp logger met een raspberry pi gemaakt. Dan vallen de kosten wel mee en je kunt, mits je je droogkast in de buurt hebt staan, via WiFi online de actuele en historische gegevens zien.
 
Zelf heb ik een batterij gevoede temp/hygro logger gemaakt op basis van een ESP07. Erg makkelijk te maken en te integeren in je droogkast.

Ik ben bezig met het bouwen van een droogkast en zal alles wat ik doe documenteren in een bouw blog op de website, waar en hoe weet ik nog niet helemaal, ik kom daar nog mee.

 
Looney zei:
Zelf heb ik een batterij gevoede temp/hygro logger gemaakt op basis van een ESP07.

Net eens gekeken naar de ESP8266 serie, ziet er wel leuk uit voor dat geld. Ik heb er eentje besteld in China om mee te freubelen.
 
Gert-Jan zei:
Looney zei:
Zelf heb ik een batterij gevoede temp/hygro logger gemaakt op basis van een ESP07.

Net eens gekeken naar de ESP8266 serie, ziet er wel leuk uit voor dat geld. Ik heb er eentje besteld in China om mee te freubelen.
Idd leuk speelgoed, Gert-Jan.
Heb mijn eerste prototype op basis van de ESP draaien als controller voor mijn droogkast
 
De datalogger die we nu op batterijen hebben draaien, werkt op batterijen en doet het op 4 AA batterijen, bij 1 meting per uur, meer dan 2 jaar.

Voor de droogkast zal de temperatuur veel vaker meten en aangesloten zijn op het net en beschikken over een backup batterijen.
 
en wie bouwt er zo'n ding voor deze leek  :D :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan