BasBQ
Beef en Steak

Ruzie met m'n Q (beercan chicken)

 

WesleyHHW

Tondelzoeker
Berichten
5
Ken je dat, dat je zin hebt om te gaan q-en, en dat het niet helemaal loopt zoals je had gewild?

Dit was mn eerste keer beercan chicken.
Ingerubd (op en onder het vel) en in de koelkast gezet.
Grill aangemaakt, en de temp schiet boven de 200. Schuifjes maar wat lager gezet, en hij keldert naar 136, en begint steeds koeler te worden (balanceert op 130). nog geen 5 minuten na deze wijziging de schuiven weer open gegooid, maar de temperatuur ging niet meer echt omhoog (135 was het hoogst haalbare). Snel een halve starter erbij gedaan en eindelijk stabiel gekregen op 187.
Appelhout er bij gedaan (enige variant die ik op dit moment heb) en kip in een lekbakje tussen 2 warme muren kool gezet.
Ondertussen een lekkere coleslaw gemaakt.
Toen deze klaar was, even gaan kijken bij de kip. Tot mijn grote schrik was deze omgevallen en was mn z'n borst op de kolen gaan liggen.
Ik heb 'm maar snel weer overeind gezet. De bereidingstijd zat er bijna op, en ik was dus bang dat mijn werk voor niets was geweest.

Toen mijn thermometer 75 aangaf, heb ik 'm van de grill gehaald. De zwarten stukjes huid waren makkelijk te verwijderen en het vlees was gelukkig niet geblakerd.
De huid was op sommige plekjes knapperig, maar voor het meest was deze zacht en "flubberig" (het is me nog steeds niet gelukt een krokant velletje bij kip te krijgen).
Omdat ze hier thuis niet echte kluivers zijn, heb ik de kip uit elkaar getrokken. Dus werd het een broodje pulled beercan chicken.

Eerste keren zijn niet echt mijn ding blijkbaar. Hopelijk lukt het me de volgende keer beter.
Iets over vallen en opstaan en zo :)

20200502_163916.jpg
20200502_163929.jpg
20200502_165934.jpg
 
Hoi Wesley.
't gaat niet altijd zoals je wilt maar dit zat wel heel erg tegen.
Een uitstekende rede om het snel opnieuw te doen en appel rookhout is prima voor kip.
Succes de volgende keer ;)
 
jammer, maar vooral volhouden. dit is de manier om te leren kerel.
hopelijk was je broodje pc lekker
 
Bij de welbekende Ac..... hebben ze voor een paar euro een chicken sitter. Ik weet niet of het dan nog beer can chicken is voor de forum fanatici, maar hij valt niet om .

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Kippetjes kunnen wel eens onstabiel staan, helaas
 
Soms heb je van die dagen dat alles tegenzit. Zie het als een generale repetitie: de volgende wordt perfect!
 
Ook al was de uitvoering minder dan je gehoopt had heet ik je toch welkom bij de Tokkies.
 
Dat was een best avontuur. Maar uiteindelijk heb je toch heerlijk kunnen eten. Een soort Caveman BCC.
Gefeliciteerd met je tokkie
 
Terug
Bovenaan Onderaan